site.btaНАБО: Постигнато споразумение за промяна на Условия и реда и ЗИД на ЗЗО и ЗЛПХМ
Във връзка с постигнато споразумение за промяна на Условия и реда за сключване на индивидуални договори за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от НЗОК и входирането на ЗИД на ЗЛПХМ в НС
Национална аптечна браншова организация (НАБО), чрез свои членове на Управителния съвет, участва в Разширения управителен съвет (РУС) на Български фармацевтичен съюз (БФС) на 05.07.2024 г. Там изразихме своето притеснение от промяната на правилата за работа и заплащане от НЗОК в средата на договорния период за 2024 г. Добре разбираме доводите за тази промяна, но не може да бъдем съгласни с това. Фармацевтите в групата на НАБО, още преди нашето учредяване, сме давали сигнали към отговорните институции и лица, че промяната на нивото на реимбурсиране за сърдечно-съдовите заболявания е добра за пациентите, но рискова за аптеките от гледна точка на бюджет и финанси. Рискова от гледна точка на преразход, защото приходът в аптеките би следвало да се увеличи, както се и получи в периода април-юни 2024 г. Тук отново нашите притеснения се оказаха правилни, защото разчитахме на добре структуриране икономически и финансов анализ на ситуацията, която показа, че бюджетът на НЗОК ще трябва да влезе в процедура по актуализация в средата на 2024 г.
Констатациите, които направихме след 05.07.2024 г. са следните: Аптеките работят с постоянен бонус от около 29% по рецептите без протокол (при разход на НЗОК повишен от 8 млн. лв. до 25 млн. лв.); Аптеките работят с бонус под 2% по рецепти с протокол (при разход на НЗОК около 50 млн. лв.); Средноаритметичния приход към аптеките е повишен от 5,6 до 11,2% или 2 пъти, за сметка на загубени надбавки по рецепти на „пренесени“ пациенти от „свободна продажба“ с бяла рецепта към рецепта по НЗОК в размер на 3,2 млн. лева. С промяната на МКБ на пациентите и добавянето на нови МКБ на съществуващи пациенти, за да може пациентите да влязат в новите критерии за 100% реимбурсация, има и преминаване на пациенти с частично реимбурсирани ЛП към такива със 100% реимбурсация, което генерира допълнителна загуба в този сегмент от около 0,9 млн. лева за аптеките. Пациентите ползващи 100% реимбурсирани лекарства по НЗОК са се увеличили 2 пъти; При увеличение от около 4,9 млн. лв. на бонусите за рецепти без протокол, пропуснатите ползи от надценки са в размер на 4,1 млн. лв. (13-15%, което напълно съвпада с анализ в НАБО предоставен на институциите в писмо с изх.номер 4/03.07.2024); Вътрешен анализ на НАБО показва, че в периода април-юни 2024 г. разходите в аптеката в следствие на увеличената работа по НЗОК са се увеличили с 21%. Тази работа вече не може да бъде компенсирана от „Свободна продажба“ поради факта, че пациентите са изместени към рецепти по НЗОК; Диагнозите, които се лекуват по НЗОК са се увеличили от 20% до 30 000%.
В моментната снимка на икономическото състояние на аптеките и разходите на НЗОК, по данни на НАБО и данни на НЗОК предоставени на БФС, се вижда абсолютно припокриване на достигнатите резултати. Така констатацията, че след 1-ви април аптеките са във финансов дефицит от 5-7% е достоверна и доказуема с наличните данни.
Това е особено обезпокоително на фона на новите договорени условия за връщане на модела на надценките с така наречения фиксиран бонус като % от продажната сума само на част от лекарствата. При него вече е отнета надценката на една голяма част от лекарствата, а нови 17 млн. лева се отпускат без надбавка с такса, която покрива с дефицит от 5-7% разходите на аптеките. Стойността на тази надбавка е около 11,2% (осреднено), а трябва да е поне 18%. При договорен бонус от 15% върху стойността на отпуснатите лекарства, това ни връща в положение на приходи на аптеката от преди 1-ви март 2024 г., но без таксата бонус за обслужване, или 11,2%, които трябва да нараснат на 18%, ще паднат на 4,1%!
Затова и.д. Управител на НЗОК в свое интервю по Нова Нюз твърди, че спестява 25 млн. лева. Ние твърдим, че те не са спестени, а чрез позицията на силата просто няма да бъдат заплатени справедливо за честния труд на магистър-фармацевтите и усилията на аптеките за доставката, съхранението и логистиката на лекарството по цялата верига.
Ние, представителите на НАБО останахме с впечатление, че преговорната група между БФС и НЗОК ще договаря подобряване на условията за аптеките, чрез компромис в едното перо за сметка на другото, за което очаквахме повишаване на бонуса от 1,9% до едно приемливо ниво от 8-12%.
Междувременно излезе проект на ЗИД на ЗЗО, който отново драстично ограничава надбавките и бонусите за аптеки. Без да влизаме в детайли (за което ще подготвим специално становище), имаме усещането за бавно и методично умъртвяване на микро и малкия бизнес в областта на търговията на дребно с лекарствени продукти.
След дискусия в общото събрание на НАБО, считаме че моделът на надценки е несправедлив и създаващ нездравословна конкуренция, освен ако не се приложи в пълен обем по Наредба 4 от 2009г. при фиксиране на крайната цена към максимално допустимите рамки, за всички продукти, без ограничение, и с тенденция за повишаване лимита на максималната надценка от 25 на 50 лева за скъпоструващите.
С свои писма до НЗОК, МЗ и други институции сме писали, а и тук припомняме за пореден път, че е необходимо увеличаване на таксите в досегашния модел от 5 на 10 лева за лекарства на стойност до 200 лева, 30 лева за лекарства до 1000 лева и 50 лева за скъпоструващи лекарства. Като работодателска организация твърдим, че тези средства освен високоспециализиран труд трябва да покрият и множество други разходи по доставка, съхранение и отпускане на лекарства, банкови трансфери на пари за скъпоструващи, висок икономически риск от работата с подобни лекарствени продукти.
Притеснени сме също и от повторното входиране в деловодството на Народното събрание на проект на ЗЛПХМ за въвеждане на т.нар. вендинг автомати за лекарства. Фармацевтичната общност ясно аргументира защо това не трябва да се случва. Учудени сме, че при въведен, през януари 2024 г., регламент за стимулиране на отварянето на аптеки, в неатрактивни от икономически гледна точка места, отново се предлага тази дейност да се покрива от машини.
Това е още едно доказателство, още едно парче от пъзела, за системното умъртвяване на микро и малкия бизнес в аптечното дело.
Вече е време за една ясна и открита дискусия на тема финансиране на аптеките и фармацевтичните дейности като елемент от националната сигурност на страната.
news.modal.header
news.modal.text