ОБЗОР

site.btaВатикански противоречия

Ватикански противоречия
Ватикански противоречия
Богомолец развява знамето на ЛГБТ общността, докато папа Франциск приветства множеството на общата аудиенция на 15 ноември, снимка: AP / Gregorio Borgia

На 11 ноември Ватиканът съобщи, че е отстранил от поста му Джоузеф Стрикланд, епископ на епархията Тайлър в американския щат Тексас. В краткото съобщение на Светия престол, от което ставаше ясно, че Стрикланд е отстранен от функциите на духовен пастир на епархията Тайлър, мотиви не се посочваха. Временно функциите на епископ на епархията Тайлър ще бъдат изпълнявани сега от епископа на Остин, в Тексас,  Джоуи Васкес.

Според наблюдатели на действията на Римокатолическата църква и според анализатори на действията на папа Франциск е изключително рядко явление един епископ да бъде отстранен от поста му, отбелязват Франс прес, Ройтерс и Асошиейтед прес. Обикновено нещата се случват по заобиколен начин. Когато епископ има някакви проблеми с Ватикана, обикновено той е насърчаван или му се нарежда сам да подаде оставка, която папата приема, припомня Ройтерс. Това се случи например по-рано през годината, когато друг американски епископ беше принуден да се оттегли от поста си след ватиканско разследване. Ричард Стика от Ноксвил в щата Тенеси сам подаде оставка след натиск от страна на Ватикана заради подозрения, че не е реагирал подобаващо на твърдения за сексуални посегателства в епархията му, извършени от духовници. Срещу него освен това имало и оплаквания от свещеници относно неговото управление и поведение, припомня АП.

Едва когато епископ откаже да се поддаде на насърчението или не се подчини на заповедта на Ватикана да се оттегли от поста си,  папата предприема радикалната мярка да го освободи от задълженията му. В случая със Стрикланд нещата са се развили точно така. В четвъртък Ватиканът е  поискал от него да подаде оставка, той е отказал и е последвало уволнение, разказва тексаският кардинал Даниел Динардио. Според него това отстраняване от поста е свързано с разследване, разпоредено от папата относно всички аспекти на управлението на епархията, ръководена от Стрикланд, посочва Франс прес.

В рамките на това разследване през юни в епархията били изпратени двама разследващи епископи  - епископ Денис Съливан от епархията Камдън в щата Ню Джърси и пенсионираният епископ от Тусон в щата Аризона Джералд Киканас, допълва АП. Двамата извършили задълбочено разследване на всички аспекти на управлението на епархията, разказва кардинал Динардио. Резултатите от това разследване така и не бяха съобщени. Както и мотивите, довели до това разследване. Но то бе съпътствано от информации, че свещеници и миряни от епархията са се оплакали, че Стрикланд е имал „неортодоксални претенции”, посочва АП. Не се уточняваше какво точно се има предвид под този термин, довел до задълбоченото разследване на действията на епископа.

След приключване на разследването двамата разследващи духовници са казали на папа Франциск, че епископ Стрикланд не може да продължава да управлява епархията, поясни в събота кардинал Динардио. От тази тяхна препоръка до уволнението на епископ Стрикланд обаче има почти пет месеца. Защо нещата са се проточили толкова дълго, остава неясно. Слухове за предстоящото отстраняване на епископа е имало през септември и Стрикланд ги е коментирал в блог, който поддържал в интернет. В него той казва, че не може да подаде оставка, защото това ще означава да изостави „духовното стадо”, което е натоварен да предвожда. Тогава Стрикланд обаче допълва, че ще уважи волята на папа Франциск, ако той го отстрани от поста, припомня Франс прес.

Стрикланд е тексаски духовник, назначен за епископ на Тайлър през 2012 г. от предшественика на Франциск – папа Бенедикт Шестнадесети. Той е на 65 години, което означава, че все още е доста далеч от обичайната възраст (75 години) за пенсиониране на висшите духовници, посочват Ройтерс и АП.

През годините Стрикланд е асоцииран с най-консервативното крило в Американската католическа църква. Той симпатизира на архиепископ Карло Мария Вигано, бивш ватикански посланик в САЩ и яростен критик на Франциск, който през 2018 г. дори призова папата да подаде оставка, припомня АП. Стрикланд е подкрепял конспиративни теории на Вигано относно коронавирусната пандемия. В събота, след като бе съобщено за уволнението на Стрикланд, Вигано написа в социалната мрежа „Екс”, че остраняванео на епископа на Тайлър от поста му показва „една страхлива и малодушна форма на авторитаризъм” от страна на Франциск. „Този случай ще покаже кой подкрепя истинската църква на Христос и кой избира да застане на страната на онези, които са заявили открито, че са врагове на Христовата църква”, допълни Вигано, цитиран от АП.

Самият Стрикланд доста използваше социалните мрежи, за да изразява убежденията си и най-вече да се противопоставя на действията на Франциск начело на Римокатолическата църква, отбелязва Ройтерс. Той критикуваше по-специално опитите на Франциск да направи Църквата по-гостоприемна за представители на ЛГБТ общността  и да даде повече отговорности на миряните в управлението на Църквата. Стрикланд  е и силен поддръжник на бившия американски президент Доналд Тръмп и е смятан за герой от консервативните американски католически медии, които подкрепят Тръмп.

Миналата година, когато Ватиканът лиши от духовен сан ултраконсервативния американски свещеник Франк Павоне, известен като противник на абортите, Стрикланд надигна глас в негова защита. Тогава аргументите на Ватикана да лиши от духовен сан Павоне бяха, че той поствал в социалните мрежи богохулнически коментари и не се подчинявал на епископите.  Стрикланд заяви в защита на Павоне, че „богохулство има тогава, когато един свещеник бива лишаван от сан, докато един зъл президент насърчава отричането на истината и убийството на неродени, докато ватикански представители насърчават неморалността и отричат истината на светите писания и на свещените традиции на Римокатолическата църква, и докато свещеници насърчават опустошителното за живота полово объркване”. Тези думи на Стрикланд бяха възприети като критики, отправени и към президента на САЩ Джо Байдън, който е поддръжник на правото на аборт, и към папа Франциск, който, според негови противници, отваря вратите на църквата за ЛГБТ общността и засилва по-този начин объркването у  онези хора, които имат колебания относно възприемането на половата си идентичност.

Неотдавна Стрикланд разкритикува организирания от Франциск едномесечен дебат, провел се при закрити врата и посветен на това каква трябва да бъде съвременната Римокатолическа църква. На дебата се коментираше, че тя трябва да бъде по-гостоприемна  и по-отзивчива към нуждите на католиците днес, отбелязва АП. На срещата се дебатираха и въпроси, смятани преди това за табу за църквата, като например този за включване на жени в управлението на църквата  или за приобщаването към Църквата на онези представители на ЛГБТ общността, самоопределящи се и като католици. Въпреки това обаче в заключителния документ от срещата нямаше отклонение от установената църковна доктрина, припомня АП. По повод на тези дискусии Стрикланд коментира, че е истинска пародия, че подобни въпроси изобщо се поставят за обсъждане. Стрикланд освен това изрази в открито писмо през август съжаление, че всички, които не са съгласни с подобни дебатирани теми, целящи да донесат промени в Църквата, биват дефинирани като разколници. Според него именно онези, които предлагат подобни промени в нещо, което не може да бъде променяно, искат всъщност да узурпират Христовата църква и са истинските отцепници.

Стрикланд се противопостави на папата и по специфичния католически въпрос, свързан с Традиционна латинска меса или Традиционен обред. Франциск въведе ограничения върху използването на този обред, което обтегна още повече отношенията му с консерваторите в църквата. Според папата разпространението на Традиционната латинска меса се е превърнало в източник на разделения в църквата и е експлоатирано от онези католици, противопоставящи се на идеите на Втория ватикански събор, свикан от папа Йоан ХХIII през 1962 г. и закрит три години по-късно от приемника му,  папа Павел Шести. Този събор подема реформа на Римокатолическата църква, отваряйки я към други християнски деноминации и извършва реформа в литургията и отслужването й на родни езици.

Аржентинският папа Франциск, който е на 86 години, се опита да направи Църквата по-съпричастна и отворена за различните гледни точки, отбелязва Франс прес. Но той се сблъсква със силна опозиция от страна на критиците си, особено в САЩ.  Много от критиците на Франциск го обвиняват, че той не е достатъчно твърд относно абортите и че се показва прекалено снизходителен и състрадателен към ЛГБТ общността и разведените католици.

През август в Лисабон по време на Световните дни на католическата младеж папата проведе среща с португалски йезуити и пред тях той разкритикува силно реакционерското поведение на някои католици в САЩ, припомня Франс прес. И в миналото папата не криеше безпокойството си относно дясното крило в йерархията на Католическата църква в САЩ, която е разделена на прогресивни и на консервативни духовници.  На срещата с португалските йезуити през август папата остро разкритикува назадничавостта на тези консервативни американски епископи и ги обвини, че са заменили вярата с идеология. Той каза, че правилното разбиране на католическата доктрина позволява да се правят промени в Църквата с течение на времето.

Дали отстраняването на Стрикланд ще накара реакционерите в Църквата да осъзнаят, че тя има нужда от промени във възприемането на нещата предвид еволюцията на обществото, или пък ще затвърди тяхната опозиция на папските възгледи? Стрикланд е доста следен в социалните мрежи, неговите постове намират последователи далеч извън пределите на епархията Тайлър, наброяваща 120 000 католици, отбелязват Ройтерс и Франс прес.

Любопитно е, че историята с отстраняването на консервативния Стрикланд се случи броени дни след като Ватиканът сякаш отвори още по-широко вратите на Църквата за онези, които в миналото бяха отхвърляни от нея, отбелязват френски и италиански издания

На 8 ноември бе оповестено какво е отговорила Конгрегацията за доктрината на вярата на Ватикана на въпроси, зададени от бразилски епископ относно някои спорни теми, свързани с транссексуалните и хомосексуалните и с децата на хомосексуални двойки. Отговорът на въпросите на епископ Жозе Негри от Санто Амаро в Бразилия е бил формулиран на 31 октомври и е бил одобрен от папа Франциск, който на няколко пъти заяви в миналото, че Църквата трябва да бъде отворена за всички, в това число и за ЛГБТ вярващите,  съобщават Франс прес, Ти Джи Ком 24 и РАИ Нюз. Въпросите си пък бразилският епископ отправил още през юли, отбелязва Ти Джи Ком 24.

В дадения отговор на тези въпроси се казва, че транссексуален може да бъде кръстен, може да бъде кръстник, може да бъде свидетел на църковна сватба.  В допълнение на това хомосексуалист, който съжителства с друг човек, може да бъде кръстник или свидетел на сватба. Така Конгрегацията на доктрината на вярата е отговорила на въпросите на бразилския епископ относно евентуалното участие на транссексуални и хомосексуални в тайнствата на кръщенето и брака, посочва РАИ Нюз. По отношение на транссексуалните мнението на Конгрегацията касае онези деца и юноши, които са родени с транссексуални проблеми, а също и онези транссексуални, които са се подложили на хормонала и/или на оперативна смяна на пола, допълват Франс прес и Ти Джи Ком 24. По отношение на транссексуалните освен това се уточнява, че те могат да бъдат кръщавани, да бъдат кръстници или свидетели на църковна сватба, стига това да не поражда скандал или объркване у останалите богомолци, посочват Франс прес или Ти Джи Ком 24.  По отношение на хомосексуалните, които съжителстват с друг човек, Конгрегацията пояснява, че те могат да бъдат кръстници или свидетели на църковни сватби, стига тези хора "да водят живот, съответстващ на вярата", допълва Ти Джи Ком 24.  В документа относно хомосекуалните Конгрегацията обаче ясно пояснява, че смята хомосексуализма за грях, както е грях и всеки сексуален акт извън брака, добавя Франс прес. Католическата църква дефинира брака като съюз между мъж и жена с цел създаване на деца.

Сред въпросите на бразилския епископ е имало и запитване дали еднополова двойка може да бъде възприемана за родители на дете, което трябва да бъде кръстено, посочват Франс прес и Ти Джи Ком 24. Епископът допълва, че визира осиновени от еднополови двойки деца или пък деца на еднополови двойки, родени например чрез сурогатно майчинство. Тук отговорът на Конгрегацията за доктрината на вярата е лаконичен, че детето на хомосексуална двойка може да бъде кръстено, „ако има основателна надежда, че то ще бъде възпитавано според принципите на католическата религия”.

В писмото, адресирано до бразилския епископ, също така Конгрегацията препоръчва епископите да подхождат предпазливо при всяка една от гореспоменатите ситуации, отбелязва Ти Джи Ком 24.

Тези позиции на Конгрегацията, одобрени от папата, всяха смут в съседната на Ватикана Италия, където управляват консервативните десни от „Италиански братя” и техните идеологически съмишленици от няколко десни политически сили, отбелязва изданието "Фато куотидиано". „Италиански братя” се обрисуват като бранители на традиционните християнски и семейни ценности. При идването си на власт те увериха, че няма да лишават жените от правото на аборт или пък хомосексуалните от правото им да сключват граждански съюз в Италия, но казаха, че няма да  въвеждат еднополови бракове и че ще се борят за "правото на жените да не бъдат принудени да правят аборт". Освен това десницата затегна и мерките за регистрация в общинските регистри на децата на еднополовите семейства. Дясната управляваща коалиция прокарва сега в парламента и закон срещу сурогатното майчинство, от което се възползват много хомосексуални двойки. Законът вече бе одобрен в долната камара на парламента през юли. Сега позициите на папата и на Конгрегацията за доктрината на вярата, ръководена от кардинал Виктор Мануел Фернандес, който също като Франциск е от Аржентина, предизвикаха открити реакции от страна на някои представители на десницата в Италия, отбелязва изданието „Фато куотидиано”. Сенаторът от "Италиански братя" Роберто Мения заяви, че тези така формулирани позиции ще доведат до морален безпорядък. Изданието пиши също така, че позициите на Конгрегацията за доктрината на вярата, одобрени от папа Франциск, са били разкритикувани вече и от консервативните църковни среди в САЩ.

Позициите на Конгрегацията на доктрината на вярата, получили зелена светлина от Франциск, обаче не бива да изненадват никого. На 5 април в разгара на Страстната седмица по стрийминг платформата „Дисни Плюс” бе излъчен филм, озаглавен: „Амин. Франциск отговаря”, режисиран от испанците Хорди Еволе и Мариус Санчес. В него папата отговаря на редица въпроси, задавани му от младежи  от Испания, Сенегал, Аржентина, САЩ, Перу, Колумбия. А темите, които те засягат, са за сексуалната идентичност, феминизма, ролята на жената в църквата, аборта, миграцията, издевателствата от духовници, загубата на вяра, сексуална ориентация, секса. Лентата е  била заснета още през юни 2022 г.  Относно абортите във филма Франциск казва, че жените, които са направили аборт и са белязани дълбоко от това, трябва да бъдат придружавани после от църквата, но допълва, че придружаването на тези жени е съвсем различно нещо от оправдаването на самия акт на аборта и от легитимирането на унищожаването на един човешки живот, за да се разреши проблемът с една нежелана бременност. А в отговор на въпрос дали в Църквата има място за сексуалното многообразие, папата отговаря, че всеки човек е Божие чадо, че Бог не отхвърля никого, че Бог е отецът и допълва, че той самият няма правото да гони никого от Църквата и да затваря вратите й за никого. Франциск отправя и критика към онези, които насърчават езика на омразата и оправдават чрез Библията изключването от църковната общност на ЛГБТ движението. Във филма Франциск дори засяга темата за сексуалния акт. „Сексът е  едно от най-хубавите неща, които Бог е дал на човека. Сексуалното изразяване е едно богатство. Следователно всичко, което намалява истинското сексуално изразяване, принизява и води до обедняване. Сексът има своята динамика, има своята причина за съществуване. Изразяването на любовта е вероятно централната точка на сексуалната активност. Следователно всичко, което го лишава от част от това (негово предназначение) и което му отнема тази посока, омаловажава сексуалния акт”, казваше Франциск в отговор на неудобния въпрос какво мисли самозадоволяването, съобщи изданието „Ватикан нюз”, публикувало тогава текста на разговора на папата с младежите в документален филм.

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:45 на 03.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация