site.btaКак сенките ни могат да покажат това, което не смеем да изразим на глас, разказва Станимир Кискинов от фондация „Ценности, добродетели, интегритет“

Как сенките ни могат да покажат това, което не смеем да изразим на глас, разказва Станимир Кискинов от фондация „Ценности, добродетели, интегритет“
Как сенките ни могат да покажат това, което не смеем да изразим на глас, разказва Станимир Кискинов от фондация „Ценности, добродетели, интегритет“
Снимка: Фондация „Ценности, добродетели, интегритет”

Как сянката ти да разкаже това, което не можеш да изразиш на глас – това ще научат участниците в безплатния курс по театър на сенките, организиран от фондация „Ценности, добродетели, интегритет“, който започва на 10 ноември в София. За поезията на сенките разказа за БТА Станимир Кискинов, председател на фондацията. 

В сянката се чувстваш защитен 

Идеята за това обучение е своеобразно продължение на проекта „Говорим чрез сенките си“, реализиран от фондацията през 2021-2022 г. по програма „Любителски изкуства 21” на Национален фонд „Култура”. Театърът на сенките е използван като начин за социално включване и приобщаване на хора от уязвими групи, които са станали актьори в спектаклите. Сред участниците са били и деца от центрове за настаняване от семеен тип в столичния квартал „Люлин 8“ (а преди това и от село Лесичово). 

Те първоначално нямаха никаква представа за театър, но след поредица от репетиции техният потенциал се разгърна и стигнахме до момента, в който представихме завършен спектакъл, разказа Кискинов. Той е забелязал, че театърът на сенките предлага една сигурност, защото актьорите не излизат с лицата си, а участват със своите сенки и се чувстват защитени. По този начин дори най-притеснителните деца показват своите способности и "просто разцъфват". Спомня си за едно момче, което е имало леки говорни проблеми, но е станало основният актьор. Децата се развиват по този начин, насочват си енергията към нещо креативно, полезно. Това ги прави социалнозначими, тъй като излизат от анонимност и имат възможност да предизвикат общественото внимание към своите проблеми, обяснява той.

Участниците в обучението – от 18 до 64-годишни

Според първоначалния замисъл курсът е бил предназначен за младежки работници, които работят с деца и юноши, за да усвоят този метод и да го приложат. Използвали сме го и при други проекти по програма „Еразъм+“ – например имахме младежки обмен в Самоков и там с младежи от няколко държави направихме много хубав спектакъл, разказва Кискинов. После обаче идеята е прераснала в това да се създаде цяла любителска трупа. Затова се организира и сегашният безплатен курс. Записали са се над 50 желаещи. Имахме намерение да работим в малка зала в читалище, но сега търсим по-голяма, защото не искаме да изключваме никого, обяснява той. Желаещите са се оказали с много различни характеристики – на възраст от 18 до 64 г., студенти, професионални актьори, учители. Идеята е всеки да вземе нещо от тези уроци и да може да го прилага в собственото си поле. Групата явно ще стане малко по-голяма, но идеята ни е да я разделим на по-малки екипи и да направим серия от театрални миниатюри, а в началото на април се планира участие в международен театрален фестивал в Италия, каза Кискинов. 

Колко може да е поетична сянката  

Обикновено актьорите работят по текст, който някой друг е написал. Идеята ни е групите, които ще се създадат, да направят свой сюжет. Всеки екип ще има възможност да създаде собствена история, да използва сенките, за да сътвори свое собствено изкуство и да отправи свое послание, обясни Кискинов.

Според него сянката може да бъде много поетична. В зависимост от това колко далеч или колко близо е сянката до прожектора, тя се променя. Може да стане така, че единият актьор да е дете, а другият - възрастен, а чрез играта с перспективата и прожектора малкият може да стане голям, възрастният – дете, и да се покажат интересни трансформации. Могат да се изобразят символи, например гълъб, може да се работи с цветове, с образ, чрез фон от диапозитиви действието да се прехвърля от София в Париж и т.н. 

Избягваме гласа, обясни той и добави, че по-добре е в тези спектакли актьорите да не говорят – без думи, като в ням филм, могат да се предадат много по-дълбоки и истински послания. 

/АБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:47 на 19.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация