ОБЗОР

site.btaНа 1 септември в Русия стартира официално и „специална образователна операция“

На 1 септември в Русия стартира официално и „специална образователна операция“
На 1 септември в Русия стартира официално и „специална образователна операция“
Руски ученици маршируват към Мемориала на защитниците на Севастопол на полуостров Крим на 20 април 2022 г. На прозореца вдясно от тях се вижда голяма буква Z, станала символ на руската армия след инвазията на Русия в Украйна. Снимка: АП

От началото на новата учебна година в Руската федерация на 1 септември учениците на възраст от 16 до 18 години ще се обучават по нови учебници по история, в които се дава напълно ревизирана интерпретация на разпадането на СССР, на ерата на Путин и на причините за войната в Украйна, информира Ройтерс.

Гимназиалните учебници илюстрират както дълбокия разкол между Кремъл и Запада в периода след Студената война така и степента на несигурност какво ще е наследството от ерата на Путин, която трябваше да възвести установяването на пълен ред, благоденствие и мир след сътресенията през 90-е години на миналия век, обобщава агенцията.

Ройтерс посочва, че в Путинова Русия Кремъл пише дори и учебниците по история. Авторски колектив начело с близкия сътрудник на Путин Владимир Медински, който е бивш министър на културата, е издал общо 4 учебника по история, в които е залегнал Путиновият възглед за историческите събития: гордост от постиженията на суперсилата Съветски съюз, възмущение заради унижението, преживяно при рухването на СССР и възхвала на „прераждането“ на Русия при управлението на бившия шпионин от КГБ, започнало в последния ден на 1999 г.

Последната глава от учебника,  който има 447 страници, е концентрирана върху причините за най-голямата сухопътна война след Втората световна война – войната в Украйна. Озаглавена „Русия днес – специалната военна операция“, в нея е залегнало разочарованието на Путин от Запада, след като предлага руска подкрепа на САЩ след атаките на 11 септември като приятелски жест в периода след Студената война.

На 333-а страница на учебника е написано, че Западът е бил обсебен от идеята за дестабилизация на ситуацията в Русия, свидетелства Ройтерс, който разполага с екземпляр от учебника. „Целта дори не беше скрита, а тя беше: разчленяване на Русия и установяване на контрол върху ресурсите й“, обяснява причинно-следствените връзки авторският колектив.

Учебникът цели внушение у руските гимназисти, че трябва да вникнат в трагедията от разпадането на СССР, в коварството на Запада и нуждата от лична саможертва в името на величието на руската родина.

Авторите подчертават, че Западът е разширил военния съюз НАТО, макар да е обещавал да не го прави, пренебрегнал е преследването на руснаци и разпространяването на русофобията и е подклаждал „цветни революции“ в Грузия и Украйна, помели установения елит.

Самият Медински съобщи, че учебникът е изцяло преработен и пренаписан за периода на 70-е, 80-е и 90-е години на 20 в., както и за първото десетилетие на 21 в., добавен е и раздел за времето от 2014 г. до наши дни, включително и за „специалната военна операция“. Новият учебник за 10 и 11 клас ще бъде въведен на въоръжение в училищата идния месец, а от догодина същият авторски колектив ще подготви нови учебници за учениците от 5 до 9 клас.

Интерпретацията на най-новата история, предлагана на гимназистите в Русия, следва своя логическа верига, която да оправдае нахлуването на Русия в Украйна, обяснява „Дойче веле“. Твърди се също, че сценарият за разчленяването на Русия  бил изпробван от „натовците“ при разпадането на Югославия.

В учебника е изтъкнато също, че в Грузия „проамериканският режим на (Михаил) Саакашвили нападна Южна Осетия, която е свързана в Русия с вековна дружба и обща история.“ Споменава се също за разрушаването на съветски паметници в Източна Европа, за възраждането на „нацизма“ в балтийските републики и така се стига до появата на „украинския неонацизъм“. Според авторите това явление се изразява в „озлобеното национално, езиково и културно насилие на агресивно малцинство над мнозинството“, отбелязва ДВ.

На преден план се извежда това, че Киев сътрудничи със САЩ и европейските държави, не за да бъде силна самата Украйна, а за да бъде отслабена Русия. Учениците научават, че сегашната украинска „хунта“ е установена в резултат на „кървавото въоръжено въстание“ през 2014 г. А войната срещу Украйна всъщност е защита на Донбас и изпреварващо обезпечаване на сигурността на Русия.

Съавтор на учебника е Анатолий Торкунов – ректор на МГИМО – престижния Московски държавен институт по международни отношения. Той иска учениците да си отговорят на въпроса: Какво накара Русия да започне „специалната военна операция“. Отговорът, според текста,  е борба за контрол върху Украйна между Русия и Запада, който подклажда украинския „неонацизъм“ в опит да подкопае Русия. През тази призма се описват украинските опити за забрана на руски книги, музика, филми и преподаването на руски език. Постепенно САЩ и НАТО започнаха да подготвят Украйна за ролята на таран срещу Русия, е заключението на образователния текст по най-нова история.

Според учебника обаче, опитът на Запада да накаже Русия  заради войната се е провалил. Все пак се споменава, че руски активи на стойност над 1 трилион долара са откраднати на Запад, а санкциите срещу Москва са сравнени с континенталната блокада на Наполеон срещу Великобритания.

„Подобни единствени по рода си периоди се случват изключително рядко в историята“, заключава анализът, изложен в текста за гимназисти. А заключителният призив към учениците е: „Не пропускайте този шанс – Русия днес е страна на неограничените възможности!“.

„Това е пропаганда, това не е учебник“, реагира Михаил Копица, цитиран от Ройтерс. Той е учител по история, напуснал Русия след инвазията в Украйна и сега преподава в училище в Черна гора. Според Копица учебникът е отражение на силата на режима в Москва: ще правим каквото си искаме, а вие трябва да се примирите и да го приемете. Това е поредна тухла в стената на тази пропагандна машина, насочена към цялата образователна система, смята Копица.

Но определено можем да говорим за това, че режимът е разтревожен: съществува страх, че интернет поколението  ще се окаже невъзприемчиво или недостатъчно възприемчиво  за пропагандата и затова те трябва да я засилват все повече, коментира преподавателят.

В анализ по темета на ДВ се посочва, че новият руски учебник по история заличава границата между наука и пропаганда и в него с нелеп патос се говори за „злобния свят“, който иска да унищожи Русия. Медията цитира руско-израелския историк и политолог Константин Пахалюк, който подчертава, че е нелепо събитията от днешния ден да влизат в учебник по история, защото не е работа на историята да се занимава със съвременността, тъй като в случая липсва времева дистанция.

Според Пахалюк включването на днешните събития в учебник е израз на желанието на авторския колектив, скрит зад табелата с името на мастития Медински, да заличи границата между история и пропаганда.

Пахалюк обръща внимание на това, че днес повече от всякога властите са заинтересувани от създаването на исторически илюзии, с които хората да живеят, а това обеднява и извращава историята.

Депутатът от Държавната дума Андрей Картаполов каза по време на дискусия миналия месец, цитиран от Радио „Свобода“, че младите руски доброволци, които влизат в редиците на руската армия, както и новопостъпващите войници по договор са инфантилни и неподготвени за реалния живот.

За да се преодолее създалото се положение през следващите две години учебният предмет „Основи на безопасния живот“ ще бъде заменен от курс с работно заглавие „Основи на сигурността и защитата на отечеството“. Става дума за поредна интензификация на патриотичното обучение, което преминава като червена нишка  през годините на управлението на Путин и като президент, и като министър-председател.

Според мнозина критици, отбелязва Радио „Свобода“, то дава приоритет на целите на правителството за сметка на интересите на децата.

От началото на новата учебна година десетокласниците ще изучават „елементи на основната военна подготовка“. Освен учения и овладяване на основни военни умения, в подготовката има и теоретична част – лекции за „възможностите за кариерно развитие“ в армията. Това се вижда от публикуваните онлайн текстове, които влизат в учебниците, както и от помагалата за учители, пише Радио „Свобода“.

В 11 клас тези уроци ще бъдат надградени с „формиране на руска гражданска идентичност, патриотизъм и чувство за отговорност към родината“, както и с изграждане на „убеждение и подготовка за служба и защита на отечеството, както и на чувство за отговорност към съдбата му“.

Същевременно, обучението включва и теми като „опасността от това да бъдеш подмамен към незаконни и антисоциални дейности“ и „използването на младите хора като оръдие за дестабилизация“, обобщава анализът на радиото.

Учениците ще трябва да са нащрек за „фалшиви новини като елемент на информационната война“. Това включва и предупреждение, че е незаконно да се нарушават нормите за разпространение на информация и за ролята на СССР през Втората световна война, както и извършването на публични действия за дискредитиране на въоръжените сили на Руската федерация.

Радио „Свобода“ припомня, че след трескавото приемане на поредица от закони, криминализиращи умишленото разпространяване на „фалшива информация“ за руските военни операции и „дискредитиране“ на армията, през февруари 18-годишният Максим Липкан беше осъден на 2 месеца затвор за неколкократни антивоенни изявления и действия. Така Липкан стана най-младият руснак, осъден по новото законодателство.

Практическото обучение в гимназията включва боравене с автомат „Калашников“ и два вида ръчни гранати.

В коментар за ТАСС министърът на образованието Сергей Кравцов каза, че промените в учебната програма ще се извършват “постепенно“. През януари Кравцов информира, че новите предмети ще може да бъдат преподавани от ветерани в „специалната военна операция“, а бивши войници ще преминават тримесечен педагогически курс, преди да станат обучители на гимназисти.

Още през учебната 2022-23 г. в руските училища бяха въведени седмични лекции под надслов „Важни разговори“. Целта е стимулиране на патриотизма и представяне на кремълската версия на събитията в Украйна, както и други политически въпроси.

В свое разследване Радио „Свободна Европа“ разкрива, че политехнически колеж в Република Татарстан използва производствените си мощности, които са част от специална икономическа зона, за сглобяване на ирански дронове. Самото сглобяване се извършва при тежки условия от малолетни работници – ученици на възраст 15-18 години.

Използването на детски труд във фабриката за дронове "Алабуга Политех" беше разкрито през юли първо от руските независими медии „Протокол“ и Разворот“.

Разследващият журналист от „Протокол“ Сергей Подситник казва, че случващото се в „Алабуга“ е чиста проба експлоатация, защото подрастващите работници трудно изпълняват нормата и смените им често продължават по 15 часа.

Според настоящи и бивши ученици организираните извънкласни дейности често придобиват "патриотичен" характер. Там се повтарят тезите на Москва от държавната телевизия. Организират се дори игри по пейнтбол. В един от случаите група нови ученици се състезават в бойната игра като съветски войници срещу играчи, облечени като войници от нацистка Германия. Целта на играта е завладяване на знамето в симулация на битката при Сталинград от Втората световна война. Според един от учениците нацисткото знаме е съдържало и логото на НАТО вместо хитлеристката свастика, разказва РСЕ.

В момента в „Алабуга политех“ са записани около 100 ученици, а няколкостотин от тях се привлечени в производството на дронове. Настоящи и бивши възпитаници разказват че тези, които сглобяват дронове, често са хвалени от преподавателите, докато онези, които са отказали поради голямото натоварване, често са публично порицавани и посрамвани. В някои случаи  учители дори насърчавали учениците да тормозят недостатъчно "патриотичните" си другари.

Затова не е чудно, че в края на юли 9-годишно момиче и 10-годишният й брат са били призовани като свидетели по наказателно дело в град Мирни в Якутия срещу майка им Лидия Прудовска, обвинена в последователно дискредитиране на руската армия, съобщи руският сайт „Сота“, цитиран от Асошиейтед прес.

А днес зам.-ръководителят на руската Федерална служба за надзор на комуникациите, информационните технологии и масовите комуникации Роскомнадзор Владимир Логунов каза, цитиран от ТАСС, че компютърните игри са един от елементите в обучението на младежите и децата и затова те не трябва да съдържат факти, които подменят историята. Логунов се изказа на кръгла маса „Компютърните игри като фактор за националната отбрана и сигурност“ по време на форума „Армия-2023“.

/ГГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:55 на 05.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация