site.btaТридневен фестивал с изкуство, което "живее" и на покрива, организираха “Колективът” и “Бизнес парк - София”

Тридневен фестивал с изкуство, което "живее" и на покрива, организираха “Колективът” и “Бизнес парк - София”
Тридневен фестивал с изкуство, което "живее" и на покрива, организираха “Колективът” и “Бизнес парк - София”
снимка: Ясен Джабиров

“Колективът” и “Паркът” извеждат фестивалната култура на качествено ново ниво в “Младост” 4 от днес. В “Бизнес парк София” се намира “най-горещият” покрив в града, покрит със съвсем прясно модерно изкуство, изпълнено от графити майсторите XРOME, Djo Venci и Алекси Иванов, известен и като Alexi Varna, който е отговорен за стенописите. Тримата са избрани след отворена покана и демократичен избор, а изображението се простира на над три декара, каза за БТА, докато координираше довършителните работи на място, председателят на фондация “Колективът” Мартин Янков. Инициативите на постоянно нарастващия му екип от сътрудници, съмишленици и доброволци за облагородяване на недобре използвани градски места “Реките на града” и “100 Стола” вече са разпознаваеми както в София, така и в други градове на България.

Фестивалът “Паркът” превръща около пет хиляди кв. метра от бизнес парка в площ със социални функции, зони за забавления и култура, артистични пространства, заведения за храна и напитки. Пространството, облагородено на покрива, е 3750 кв. метра според Google Earth. Проектът предстои да се разгръща в бъдеще, като постепенно обособява различни зони, а програмата ще продължи и след официалното закриване на фестивала с огнено шоу тази неделя поне до края на септември.

Покривът е само една част от целия фестивал, каза Янков между 15 екипа, които все още създаваха разни неща - контейнери с кухни, барове, сянка, напоителни системи, детска площадка. По думите му капацитетът на бизнес парка е за над 10 хил. външни посетители, но горе -на покрива, е за около 1500 души по инструкциите за пожарна безопасност. Построихме два допълнителни пожарни прехода, за да могат да се качват повече хора, уточни той.

Ще затворим едното платно на улицата тук, продължи урбанистът. “Има шест пространства за паркиране на по осем автомобила всяко, които ще активираме с фестивала “Миш маш” - артисти ще представят произведенията си и всякакво творчество. Нататък има храна, барове, социални предприятия, които се занимават с различни каузи”, допълни той. 

Именно това е и един от изводите, които се налагат в анкетата, организирана преди да започнат да се занимават с фестивала, добави Янков. Бизнес служителите имат нужда да се ангажират със социално значими каузи. Социалните каузи според него са едни от основните двигатели в щастливата част на работния бизнес живот.

Проучването е проведено сред над 400 жители на “Младост” 4 и работещи в “Бизнес парк София”. Общо взето, отговорите съвпадат, каза Янков. Друг интересен извод по думите му е отчуждаването между хората: “Градът расте много бързо, ти си зает с работата и злободневието, и се оказва, че хора от две съседни сгради не се познават. Те нямат къде да се срещнат и да обменят няколко думи”, каза той и добави, че успоредно издирва организатори на събития, които позволяват общуване между посетителите.

Едно от нещата, които хората искат, е да имат повече физически обмен помежду си и това, че си задоволяваме социалните потребности чрез технологиите в някакво малко правоъгълниче не е достатъчно, защото имаме нужда от реален контакт, каза Янков - хората да бъдат на едно място.

Дизайнът на терен до голяма степен следва информацията от анкетите на гражданите, защото по думите на председателя на фондацията, “Колективът” не гледа на този проект “като на “Бизнес паркът се променя”, а като “Младост” 4 се променя - да отворим малко повече това място и то да стане малко повече парк, да не е по-малко бизнес, но да е повече парк”.

От екипа са подготвили и събития около езерото, но е любопитно как му се отразява липсата на река тук. Много предизвикателно, отговори Янков. Имаме липса на потенциални активни пространства и тук линията ни е по-скоро “100 Стола”, особено горе, на покрива, защото той си е едно занемарено, неизползвано пространство, така че го има този гъдел да трансформираш едно неизползваемо пространство, което е пасивно, в най-оживеното място тук, в квартала.

По-предизвикателно е от останалите ни намеси, уточни урбанистът, защото те са в занемарена среда, където, ако сложиш една лампичка, един стол и един музикант да пее и хората снимат, забавляват се, емоцията е голяма, контрастът е голям. Тук имаш една сравнително добре развита градска среда с лъскави фасади, алуминиеви, стъклени и, за да проличи промяната, която си направил, трябва да се вложат много повече усилия на много повече нива, но е много интересно.

Друга цел на фондацията е бизнесът да разбере, че мястото е чудесна среда да се свържат облагородяването на градската среда с изкуството и бизнеса. Тук има много ключови компании с големи възможности и необходимост от маркетинг и реклама, имат и планове, които да изпълняват във връзка с подпомагането и грижата за средата, в която са базирани. Това събитие, което организираме с всички ангажирани артисти, е много добро за срещане и синхронизаране на интересите. Фестивалът може да стане един акселератор за оптимизиране на средата, добави Янков.

“Колективът” планира още няколко предстоящи намеси във Велико Търново, в Габрово и евентуално един фестивал в Синеморец, който да обърне внимание върху това, че българското Черноморие би могло да съществува и по друг начин - без да го презастрояваме. Наистина има как, възможно е морето ни да ни дава гордост, увери урбанистът.

Три години след създаването си “Колективът” се разраства с все повече съмишленици в чиято работа под формата на изложби, дискусии, танци, кино прожекции на открито, въздушна акробатика, модерна класическа музика, научни и творчески занимания за хора всякакви възрасти, куклен театър, уроци по танци, рисуване, цирково изкуство, както и занимания за домашни любимци, сме поканени да се уверим на място.

Входът е свободен. Храната и напитките са разнообразни, гледката от покрива е свежа, а за изкушените има и творческа работилница, посветена на основите на графитите и уличното изкуство. За изпълнението на мащабния и като размери проект на покрива на паркинг сградата в “Бизнес парк София” са употребени над пет хиляди метра лента, казва ХРОМЕ в публикация в Инстаграм и определя творбата си като най-голямата до момента. За нейната реализация са били необходими 10, а за флуидната част от Djo Venci - 15, дни усърдна работа в дъжд и пек. Спомнете си, преди да се отправите нагоре, че е най-добре да имате крем със слънцезащитен фактор за светлата част на денонощието и връхна дреха за тъмната и/или облачната.

/ВД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 03:01 на 19.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация