site.btaЦЕНТРАЛНА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ
IR 08:17:30 20-10-2011
MH0817IR.008
ЦИК - РЕШЕНИЕ НОМЕР 1249-МИ
ЦЕНТРАЛНА
ИЗБИРАТЕЛНА
КОМИСИЯ
Р Е Ш Е Н И Е
номер 1249-МИ
София, 19 октомври 2011 г.
ОТНОСНО: жалба от Ани Симеонова Маринова, срещу решение номер
349- МИ от 12.10.2011 г. на ОИК - Сливен
Постъпила е жалба с вх. номер М-803а/17.10.2011 г. на ЦИК от Ани
Симеонова Маринова срещу решение номер 349-МИ от 12.10.2011 г.
на ОИК - Сливен, с което на основание чл. 33, ал. 1, т. 16 от ИК
е заличена регистрацията й като кандидат за общински съветник
от ПП "Другата България".
С обжалваното решение ОИК - Сливен, е заличила регистрацията на
Ани Симеонова Маринова като кандидат за общински съветник,
предложен от ПП " Другата България ". Комисията е приела, че
лицето не отговаря на изискванията на чл. 4, ал. 5 от ИК, поради
което и на основание чл. 33, ал. 1, т. 16 от ИК е заличила
регистрацията му като кандидат за общински съветник за участие в
изборите за общински съветници и кметове на 23 октомври 2011 г.
Видно от събраните по преписката доказателства заличаването е
извършено въз основа на данните от ГД "ГРАО" в МРРБ, представени
на ОИК - Сливен, от Централната избирателна комисия с писмо
изх. номер 450 от 10.10.2011 г. Съгласно тези данни Ани
Симеонова Маринова е с настоящ адрес в Кипър, поради което ОИК
- Сливен, е стигнала до извода, че тя не отговаря на изискването
на чл. 4, ал. 5 във връзка с параграф 10, ал. 4 от ПЗР на ИК -
да е живяла повече от 4 месеца в съответното населено място.
Жалбата е подадена в предвидения в закона срок от лице, имащо
правен интерес, поради което е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
Към жалбата е приложено заверено копие на удостоверение за
настоящ адрес номер 2123 от 14.10.2011 г. , издадено от
длъжностното лице по гражданска регистрация в община Сливен,
съгласно което Ани Симеонова Маринова има настоящ адрес в град
Сливен, ул. "Арх. Йордан Йорданов" номер 15, ет. 3, ап. 8 от 1
юли 2010 г.
Общите предпоставки за упражняване на конституционно
установеното право на българските граждани да бъдат избирани за
кметове и общински съветници са уредени в чл. 4, ал. 5 от ИК -
да нямат друго гражданство в държава извън ЕС, да са навършили
са 18 години към изборния ден, да не са поставени под
запрещение, да не изтърпяват наказание лишаване от свобода и да
са живели най-малко шест (четири, съгласно параграф 10, ал. 4 от
ПЗР на ИК) месеца в съответното населено място. Правната
дефиниция на понятието "съответното населено място" е дадена в
параграф 1, т. 5 от ДР на ИК и параграф10, ал. 4 от ПЗР на ИК.
Цитираната разпоредба изисква наличието на две алтернативно
дадени условия за българските граждани - към 22.06.2011 г.
включително, да имат адресна регистрация по постоянен и настоящ
адрес на територията на съответната община или кметство или да
имат постоянен и настоящ адрес в различни общини на територията
на Република България. И в двете хипотези е необходимо
настоящият адрес да е на територията на страната. Под "живеене"
в определено населено място законът разбира не физическото
пребиваване на лицето в това място, а наличието на адресна
регистрация по настоящ адрес в населеното място. Редът за
заявяване на адресна регистрация по настоящ адрес е уреден в чл.
96 и сл. от Закона за гражданската регистрация (ЗГР).
Централната избирателна комисия е извършила служебна справка в
ГД "ГРАО", съгласно която лицето има заявен постоянен и настоящ
адрес в град Сливен от 22.08.2000 г.; на 10.08.2010 г. за
Национална база данни "Население" от МВР за лицето е подадена
информация, че има настоящ адрес в Кипър от 30.06.2010 г.; на
13.10.2011 г. от община Сливен за НБД "Население" е обработена
адресна карт, с която настоящият адрес на лицето е отразен в
град Сливен от 22.08.2000 г. Налага се изводът, че Ани Симеонова
Маринова е има регистрация по настоящ адрес преди изтичане на
срока по чл. 4, ал. 5 във връзка с параграф 10, ал. 4 от ПЗР на
ИК - 22.06.2011 г. Съгласно чл. 96, ал. 2 от ЗГР заявяването на
настоящ адрес се извършва с попълване на адресна карта в
общинската администрация, която е длъжна в 5-дневен срок да
изпрати същата за актуализация на Национална база данни
"Население" (чл. 99, ал. 2 от ЗГР). Неспазването на това
изискване от страна на администрацията не може да има за
последица лишаването на Ани Симеонова Маринова от конституционно
закрепеното пасивно избирателно право.
Общинската избирателна комисия - Сливен, не е изяснила всички
факти и обстоятелства от значение за случая, като от събраните
по преписката доказателства не се установява комисията да е
извършила проверка в регистрите на населението, съхранявани в
общинската администрация, за наличието на адресна регистрация по
настоящ адрес на Ани Симеонова Маринова. Като не е извършила
проверка в съхраняваните в Общинска администрация - Сливен,
документи с цел недопускане на грешки във въвеждането на
информация за адресните регистрации на кандидатите за общински
съветници и кметове ОИК - Сливен, е постановила необосновано и
незаконосъобразно решение, което ще следва да бъде отменено.
Жалбата заедно с приложените към нея доказателства ще следва да
бъде изпратена на ОИК - Сливен, с указания да извърши проверка в
Общинска администрация - Сливен, и да установи датата, на която
Ани Симеонова Маринова е направила искане за регистрация по
настоящ адрес в град Сливен. В случай че се установи, че такова
искане е направено след 22.06.2011 г., ОИК - Сливен, ще следва
да вземе решение за заличаването на регистрацията й на основание
чл. 33, ал. 1, т. 16 във връзка с чл. 4, ал. 5 от ИК.
Предвид изложеното и на основание и чл. 33, ал. 3 от Изборния
кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение номер 349-МИ от 12.10.2011 г. на ОИК - Сливен,
като необосновано и незаконосъбразно.
Изпраща жалбата с вх. номер М-803а/17.10.2011 г. на ЦИК от Ани
Симеонова Маринова и приложените към нея доказателства на ОИК -
Сливен, за произнасяне съобразно дадените указания.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимира Медарова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ПБ/ЛТ
/МХ/
MH0817IR.008
ЦИК - РЕШЕНИЕ НОМЕР 1249-МИ
ЦЕНТРАЛНА
ИЗБИРАТЕЛНА
КОМИСИЯ
Р Е Ш Е Н И Е
номер 1249-МИ
София, 19 октомври 2011 г.
ОТНОСНО: жалба от Ани Симеонова Маринова, срещу решение номер
349- МИ от 12.10.2011 г. на ОИК - Сливен
Постъпила е жалба с вх. номер М-803а/17.10.2011 г. на ЦИК от Ани
Симеонова Маринова срещу решение номер 349-МИ от 12.10.2011 г.
на ОИК - Сливен, с което на основание чл. 33, ал. 1, т. 16 от ИК
е заличена регистрацията й като кандидат за общински съветник
от ПП "Другата България".
С обжалваното решение ОИК - Сливен, е заличила регистрацията на
Ани Симеонова Маринова като кандидат за общински съветник,
предложен от ПП " Другата България ". Комисията е приела, че
лицето не отговаря на изискванията на чл. 4, ал. 5 от ИК, поради
което и на основание чл. 33, ал. 1, т. 16 от ИК е заличила
регистрацията му като кандидат за общински съветник за участие в
изборите за общински съветници и кметове на 23 октомври 2011 г.
Видно от събраните по преписката доказателства заличаването е
извършено въз основа на данните от ГД "ГРАО" в МРРБ, представени
на ОИК - Сливен, от Централната избирателна комисия с писмо
изх. номер 450 от 10.10.2011 г. Съгласно тези данни Ани
Симеонова Маринова е с настоящ адрес в Кипър, поради което ОИК
- Сливен, е стигнала до извода, че тя не отговаря на изискването
на чл. 4, ал. 5 във връзка с параграф 10, ал. 4 от ПЗР на ИК -
да е живяла повече от 4 месеца в съответното населено място.
Жалбата е подадена в предвидения в закона срок от лице, имащо
правен интерес, поради което е допустима, а разгледана по
същество е основателна.
Към жалбата е приложено заверено копие на удостоверение за
настоящ адрес номер 2123 от 14.10.2011 г. , издадено от
длъжностното лице по гражданска регистрация в община Сливен,
съгласно което Ани Симеонова Маринова има настоящ адрес в град
Сливен, ул. "Арх. Йордан Йорданов" номер 15, ет. 3, ап. 8 от 1
юли 2010 г.
Общите предпоставки за упражняване на конституционно
установеното право на българските граждани да бъдат избирани за
кметове и общински съветници са уредени в чл. 4, ал. 5 от ИК -
да нямат друго гражданство в държава извън ЕС, да са навършили
са 18 години към изборния ден, да не са поставени под
запрещение, да не изтърпяват наказание лишаване от свобода и да
са живели най-малко шест (четири, съгласно параграф 10, ал. 4 от
ПЗР на ИК) месеца в съответното населено място. Правната
дефиниция на понятието "съответното населено място" е дадена в
параграф 1, т. 5 от ДР на ИК и параграф10, ал. 4 от ПЗР на ИК.
Цитираната разпоредба изисква наличието на две алтернативно
дадени условия за българските граждани - към 22.06.2011 г.
включително, да имат адресна регистрация по постоянен и настоящ
адрес на територията на съответната община или кметство или да
имат постоянен и настоящ адрес в различни общини на територията
на Република България. И в двете хипотези е необходимо
настоящият адрес да е на територията на страната. Под "живеене"
в определено населено място законът разбира не физическото
пребиваване на лицето в това място, а наличието на адресна
регистрация по настоящ адрес в населеното място. Редът за
заявяване на адресна регистрация по настоящ адрес е уреден в чл.
96 и сл. от Закона за гражданската регистрация (ЗГР).
Централната избирателна комисия е извършила служебна справка в
ГД "ГРАО", съгласно която лицето има заявен постоянен и настоящ
адрес в град Сливен от 22.08.2000 г.; на 10.08.2010 г. за
Национална база данни "Население" от МВР за лицето е подадена
информация, че има настоящ адрес в Кипър от 30.06.2010 г.; на
13.10.2011 г. от община Сливен за НБД "Население" е обработена
адресна карт, с която настоящият адрес на лицето е отразен в
град Сливен от 22.08.2000 г. Налага се изводът, че Ани Симеонова
Маринова е има регистрация по настоящ адрес преди изтичане на
срока по чл. 4, ал. 5 във връзка с параграф 10, ал. 4 от ПЗР на
ИК - 22.06.2011 г. Съгласно чл. 96, ал. 2 от ЗГР заявяването на
настоящ адрес се извършва с попълване на адресна карта в
общинската администрация, която е длъжна в 5-дневен срок да
изпрати същата за актуализация на Национална база данни
"Население" (чл. 99, ал. 2 от ЗГР). Неспазването на това
изискване от страна на администрацията не може да има за
последица лишаването на Ани Симеонова Маринова от конституционно
закрепеното пасивно избирателно право.
Общинската избирателна комисия - Сливен, не е изяснила всички
факти и обстоятелства от значение за случая, като от събраните
по преписката доказателства не се установява комисията да е
извършила проверка в регистрите на населението, съхранявани в
общинската администрация, за наличието на адресна регистрация по
настоящ адрес на Ани Симеонова Маринова. Като не е извършила
проверка в съхраняваните в Общинска администрация - Сливен,
документи с цел недопускане на грешки във въвеждането на
информация за адресните регистрации на кандидатите за общински
съветници и кметове ОИК - Сливен, е постановила необосновано и
незаконосъобразно решение, което ще следва да бъде отменено.
Жалбата заедно с приложените към нея доказателства ще следва да
бъде изпратена на ОИК - Сливен, с указания да извърши проверка в
Общинска администрация - Сливен, и да установи датата, на която
Ани Симеонова Маринова е направила искане за регистрация по
настоящ адрес в град Сливен. В случай че се установи, че такова
искане е направено след 22.06.2011 г., ОИК - Сливен, ще следва
да вземе решение за заличаването на регистрацията й на основание
чл. 33, ал. 1, т. 16 във връзка с чл. 4, ал. 5 от ИК.
Предвид изложеното и на основание и чл. 33, ал. 3 от Изборния
кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решение номер 349-МИ от 12.10.2011 г. на ОИК - Сливен,
като необосновано и незаконосъбразно.
Изпраща жалбата с вх. номер М-803а/17.10.2011 г. на ЦИК от Ани
Симеонова Маринова и приложените към нея доказателства на ОИК -
Сливен, за произнасяне съобразно дадените указания.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Красимира Медарова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ПБ/ЛТ
/МХ/
news.modal.header
news.modal.text