site.btaЕлектрически самолет прекоси за първи път новозеландския пролив "Кук"

ZB 11:31:01 01-11-2021
ES1128ZB.013
Нова Зеландия - авиация - климат

Електрически самолет прекоси за първи път
новозеландския пролив "Кук"


Уелингтън, 1 ноември /БТА/
Електрически самолет за първи път прелетя над новозеландския пролив "Кук", предаде Асошиейтед прес.
Четиридесетминутният самостоятелен полет на пилота Гари Фрийдман с двуместен електрически самолет стана факт 101 години, след като за първи път човек прелетя с традиционен самолет над водното пространство, разделящо двата основни новозеландски острова в южната част на Тихия океан.
Целта на днешния полет бе да прикове вниманието върху възможностите за по-екологичното летене и той бе планиран така, че да съвпадне с откриването на ключовата среща а върха на ООН за климата в шотландския град Глазгоу.
Според представители на международното летище в Уелингтън това може да е най-дългото разстояние, изминавано досега с електрически самолет над водно пространство.
"Това е много вълнуващ ден за летището. Ден за поставяне на световен рекорд", каза говорителката на аерогарата Джена Ребърн.
Фрийдман разказа, че денят е започнал лошо с проливен дъжд в точката на излитане близо до град Бленхайм. След като забавило полета с 15 минути, времето обаче се оправило достатъчно за излитане и скоро след това станало съвсем слънчево над океана.
Фрийдман сподели, че е бил в екстаз, когато се е приземил и техниката е работила по-добре, отколкото се е надявал.
"Батерията все още е на 40 процента. Почти можехме да летим и обратно", каза той.
49-годишният Фрийдман, основател компанията ИлектрикЕър (ElectricAir), заяви, че отдавна е пламенен привърженик на опазването на околната среда и идеята се родила, докато мислел колко е нелепо да караш електрически автомобил, а да летиш със самолет с керосин.
Фрийдман пътувал до Словения, за да купи самолета Пипистрел Алфа Електро (Pipistrel Alpha Electro), а след това трябвало да преодолее редица ограничения, наложени от авиационните регулатори на Нова Зеландия, за да получи разрешение да лети с него.
Машината тежи по-малко от 400 килограма и издава много по-малко шум от традиционен самолет. За пътуването от 78 километра Фрийдман е летял на едва 305 метра над морското равнище и с относително бавната скорост от 130 километра в час, за да запази заряда на батерията.
Фрийдман сподели, че му е отнема около час, за да зареди изцяло летателния апарат. Максималната продължителност на полета също е около час и той използва машината основно за обучение на пилоти.
Международното летище в Уелингтън се подготвя за редовни полети на кратки разстояния на 12-местни електрически самолети, които ще започнат след около пет години, каза говорителката на аеропорта.
Тя заяви, че електрическата технология все още не е достатъчно напреднала, за да захранва големи пътнически самолети, но биогоривата и водородът вероятно ще предоставят по-екологични алтернативи в бъдеще. /Галя Горнишка/
/ЕС/



news.modal.header

news.modal.text

Към 18:10 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация