site.btaБългари развиват бизнес за ремонт на електронни устройства в Австрия

Българи развиват бизнес за ремонт на електронни устройства в Австрия
Българи развиват бизнес за ремонт на електронни устройства в Австрия
Снимка: Пламен Димитров и Стефан Славов, „Меланж Булгарен“

Двама българи създават иновативен бизнес за ремонт на електронни устройства в Австрия, който е приет включен в програма за субсидии по инструмента за възстановяване Next Generation EU, пишат в информира блогът на българите в Австрия „Меланж Булгарен“ (Melange Bulgaren). Компанията “Reappled” на Пламен Димитров и Стефан Славов предлага удължаване живота на техниката чрез нов начин на ремонтиране, който по техни думи е по-качествен от алтернативите. Като свои принципи определят прозрачност, доверие и комуникация с клиента. 

Двама българи се срещат във Виена

Пловдивчанинът Димитров, който от 12 години живее в Австрия, среща Славов, който преди близо три години се мести от Бургас във Виена, на семинар за предприемачи, организиран от компанията за бизнес консултации Wirtschaftsagentur Wien. Желанието да стартират собствен бизнес и страстта към новаторството ги сближава. Професионалният опит също им е от полза в начинанието – Димитров, се занимава професионално с финанси в банка, а Славов повече от десетилетие развива собствен сервиз за ремонт на телефони в България. Към момента изучава мехатроника. 

Позициониране на пазара

Оказва се, че и в Австрия има ниша за подобен бизнес. На Димитров му се налага да ползва сервиз там, но атмосферата в т.нар. „handyshop” е далеч от това, което търси като клиент и като предприемач. Сблъсква се с „комбинация от сервиз, пункт за пратки и лафка за ориенталски подправки“. 

„Попитах за подмяна на дисплея на телефона ми и получих уклончив отговор с цена, която впоследствие се оказа различна. Имено такива места отблъскват мен и предполагам много други хора. Това ни накара да предложим една услуга, която е прозрачна и базирана на доверие и комуникация с клиента“, разказва Димитров. 

На 9 май 2023 г. двамата съдружници регистрират фирмата Reappled с предмет на дейност ремонт и поддръжка на комуникационна техника. Получават консултация от Търговската камара, която им помага да се справят с административните процедури. След няколко месеца подготовка започват да се занимават с ремонт на дисплеи, батерии и подмяна на стандартни компоненти. 

От идея към реализация

Димитров създава уебсайта на бизнеса, поддържа онлайн присъствие във Фейсбук и Ютуб. Двамата като имат за цел да образоват клиентите си какво всъщност представлява ремонтът на едно електронно устройство, какви са опциите и стъпките. Искат да вкарват и личен елемент. Регистрират онлайн магазин в Willhaben – най-голямата платформа за обяви в Австрия, според анонса ѝ.  

Техническата работа е изцяло поета от Славов, чиито са иновативните идеи за устойчиви ремонти с максимално запазен оригинален вид на продукта. Шегуват се, че придобива умения от дългогодишния си личен опит в чупенето на дисплеи. Също така е мотивиран да следи за иновации в сферата.

Един от проблемите, с който се сблъскват е имиджа на сервизите в Австрия. „Ремонтът на електронни устройства често се свързва с „handyshops” и хората с основание подхождат с подозрение“, казва Славов. Това пък им отваря възможност да се разграничат от конкуренцията като заложат на прозрачни цени, разумни срокове и качествен ремонт. Предимството на тяхната методика е максимално запазване на оригиналните части. 

Дисплейът е комбинация от екран и стъкло, като най-често се чупи стъклото, а екранът продължава да работи нормално, обясняват от компанията. При един класически ремонт се подменя целият елемент, който е най-скъпата част от телефона. За да има икономически смисъл, се подменя с неоригинални, по-евтини части. Това може да доведе до проблеми при ползването впоследствие. Reappled предлага съхраняване на оригиналния диспей със залепване на ново стъкло по начин, подобен на този при създаването на дисплея. Така не само не се създава допълнителен електронен отпадък, а се избягват неудобствата на неоригиналните части. 

При предварителното бизнес проучване предприемачите виждат, че един от най-важните фактори за клиентите е бързината на ремонта. Затова започват да предлагат взимане и връщане на устройството от клиента. Нерядко се случва устройството на клиента да е готово в същия ден, заради съвременната апаратура за ремонт, казват от компанията.

С амбиция за растеж

Признание за технологията, която са създали, получават при приемането на фирмата в програмата Reparaturbonus на австрийското Министерство по защита на климата, околна среда, енергия, мобилност, иновации и технологии. С европейски средства от инструмента Next Generation EU властите покриват 50% от ремонта, до 200 евро на ремонт, пише в сайта на програмата. Идеята е да се удължи животъта на устройствата и ремонтът да стане по-атрактивен пред изхвърлянето и закупуването на нова техника. Спестяват се разходи за клиента и се намаляватт електронните отпадъци.

Собствениците на Reappled имат амбиция за растеж. Целят да позиционират фирмата си сред най-големите на пазара и да работят и с големи клиенти. Искат да отворят поне две физически локации и да развиват мрежата за доставки и рециклиране на батерии. 

По публикацията работи стажантът в отдел „БГ Свят“ Александра Страхилова. 

/ЙК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:28 на 30.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация