site.btaОтговори или само напрежение – какво ще донесе февруари за разследването на жп катастрофата в Гърция през 2023 г.?
Февруари се очертава да бъде горещ в гръцкото общество и специално за гръцкото правителство, защото опозицията отново изкара на преден план трагедията през нощта на 28 февруари 2023 г. в прохода Темпе в Тесалия, когато два влака, пътнически и товарен, се сблъскаха челно. При катастрофата загинаха 57 души, главно студенти, връщащи се от кратка ваканция, а като причини бяха изтъкнати човешка грешка и проблеми със сигнализацията по линията.
Дали обаче идващият напрегнат месец ще даде окончателни отговори на неяснотите около събитията?
Общественото недоволство се разгоря отново, след като миналата седмица изтекоха аудиозаписи, които сочат, че около 30 от 57-те жертви на катастрофата са били все още живи след сблъсъка на влаковете. Записите свидетелстват, че тези пътници са починали по-късно, вероятно в резултат на задушаване или изгаряния, тъй като сблъсъкът е причинил голяма експлозия и пожар. Причините за възникването на пожара все още са неизвестни, но според доклад на финансиран от семействата на жертвите експерт, който изтече миналата седмица, товарният влак е превозвал "незаконен" товар, пише АФП.
Десетки хиляди души се събраха миналата неделя на централния площад „Синтагма“ в Атина на една от най-големите демонстрации с искане за справедливост за влаковата катастрофа. Протести имаше в общо 97 града на територията на Гърция и 13 града по света.
В интервю за телевизия Алфа преди два дни премиерът Кириакос Мицотакис каза, че след катастрофата е уверил обществото, че товарният влак не е превозвал запалими вещества, защото това е била информацията, която е получил от железопътния превозвач „Хеленик трейн“, от компанията за жп инфраструктура ОСЕ и от противопожарните служби. „Така че ако ме питате дали съм размислил и дали съм направил грешка, ви казвам направо: явно с това, което знам днес, не бих казал това, което казах (тогава)“.
От своя страна превозвачът „Хеленик трейн“ вчера оповести официални сведения за съдържанието на товарния влак – очевидно в отговор на това, че премиерът Мицотакис остави поле за съмнение какво е превозвала композицията. Както съобщава компанията, цитирана от „Та неа“, товарният влак е бил съставен от 13 вагона – в първите три, които са дерайлирали при катастрофата, е имало ламарина, а останалите са превозвали контейнери – 4 вагона с контейнери с хранителни продукти, 2 вагона с бира, 2 вагона със стоманена тел и 2 вагона с празни контейнери.
Както коментира „Прото тема“ в днешна публикация, правителството е решено „Хеленик трейн“ да поеме отговорността си, особено ако се окаже, че компанията е знаела за незаконен товар в единия от влаковете. Това беше посланието, което изпрати вчера говорителят на правителството Павлос Маринакис, а министърът на инфраструктурата и транспорта Христос Стайкурас отиде още по-далеч пред радио Talk Radio 98,9 и не изключи възможността за одържавяване на превозвача в случай, че излязат данни, че не е спазил договорните си задължения.
Доколкото компанията-майка на „Хеленик трейн“, италианската железопътна компания Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A. - FS, е собственост на италианската държава, очаква се Мицотакис да обсъди въпроса за железниците с италианския премиер Джорджа Мелони на среща в Рим на 19 февруари, пише „Прото тема“.
Телевизия Скай обобщава очакваните през следващия месец събития както в разследването на трагедията, така и в политическия сблъсък, който вече започна, след като лидерът на най-голямата опозиционна партия ПАСОК Никос Андрулакис обяви вчера, че „веднага щом се появят нови данни от разследването“ ще внесе предложение за вот на недоверие срещу правителството. Лидерът на националистическото Гръцко решение Кириакос Велопулос от своя страна поиска оставката на Мицотакис.
До 15 февруари се очаква да бъдат представени заключенията на Националния политехнически университет за причините за експлозията и огненото кълбо, които се виждат на видеозаписите от катастрофата.
На 27 февруари трябва да бъдат представени заключенията на Националната служба за разследване на железопътни и въздушни инциденти.
В парламента пък се очаква да има извънреден дебат по искане на опозицията. Правителството вече прие дебатът да бъде проведен и се очаква това да стане около средата на месеца.
Резултатите от различните експертизи ще предопределят и ходовете на опозицията. Освен намерението на ПАСОК да поиска вот на недоверие към кабинета, втората по броя на депутатите си опозиционна сила, лявата СИРИЗА, има намерение да поиска да бъде съставена парламентарна анкетна комисия, като правителството заяви, че няма намерение да пречи на тази процедура.
На втората годишнина от катастрофата, 28 февруари, се очакват отново демонстрации и протести и то в условията на вече напрегнатата атмосфера по темата.
/МИД/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text