site.btaКак тръгват фалшивите новини за смъртта на световноизвестни личности

Как тръгват фалшивите новини за смъртта на световноизвестни личности
Как тръгват фалшивите новини за смъртта на световноизвестни личности
Актьорът Роуан Аткинсън, известен с ролята си на Мистър Бийн, през 2018 г. стана жертва на т.нар. death hoax или буквално „измама със смъртта“.  Снимка: АП / Скот Гарфит

Голяма част от обменяното съдържание в социалните медии засяга известни личности и нерядко там се тиражират „шокиращи“ известия за тяхната смърт, които впоследствие, в по-голямата си част, се оказват неверни. Явлението е толкова широко разпространено, че в английския език има дори термин за него - нарича се death hoax или буквално „измама със смъртта“. 

Така се обозначава преднамерено съобщение за нечия смърт, което по-късно се оказва фалшиво. В някои случаи това може да се дължи на факта, че лицето умишлено е инсценирало смъртта си. Този феномен се случва още много преди появата на социалните мрежи. Известен пример е свързан с американския писател Марк Твен, за когото през 1897 година се разпространяват слухове, че е починал. Стига се дотам, че по този повод той написва шеговито в типичния си стил: „Слуховете за моята смърт са силно преувеличени“. Твен обаче „умира“ наужким още веднъж през 1907 г., когато в. „Ню Йорк таймс“ публикува статия, в която се казва, че писателят може би се е изгубил в морето. Марк Твен наистина напуска този свят през 1910 г.

По сходен маниер през 1945 г. се появяват фалшиви съобщения за смъртта на Чарли Чаплин и Франк Синатра, наред с други знаменитости от онова време. Вероятно най-известната мистификация от този тип е слухът „Пол е мъртъв“ според който музикантът Пол Маккартни е загинал в автомобилна катастрофа през 1966 г. и е бил заменен от двойник в групата „Бийтълс“.

През XXI век в интернет широко се разпространяват подвеждащи съобщения за смъртта на известни личности. Една от причините е, че при появата в социалните мрежи подобен тип информация се предава мигновено и достига до милиони хора по света.

Феноменът на фалшивите съобщения за смърт в социалните мрежи се обяснява от някои учени като вид публичен траур. В проучване, публикувано в сп. Research Gate, изследователят Тони Уолтър от университета в Бат изказва мнението, че онлайн траурът насочва вниманието на аудиторията към „всекидневното осъзнаване на смъртта“.

Маргарет Гибсън от университета „Грифит“ в Австралия прави разграничение между въздействието на срещата със смъртта в реалния живот и това за „непряка смърт“. Подобен тип косвена смърт, съчетана с онлайн анонимност, позволява да се появи ответна реакция като обидни коментари или изображения, които се публикуват на страниците в социалните мрежи, посветени на паметта на известен човек.

Според учените една от най-разпространените причини за мнимата смърт на популярна личност е хакерството, което разчита на ефекта "кликбейт" - т. е. шокираща наглед информация, подлъгваща многобройни потребители да кликнат върху заглавието. Така например през 2018 година актьорът Роуан Аткинсън, известен с ролята си на Мистър Бийн, е обявен за починал. В публикацията е посочен линк, препращаш към друг уебсайт, който заразява компютъра на потребителя с вирус. В резултат компютърът блокира, а на екрана се визуализира номер за връзка с отдела за поддръжка. Уловката е, че този номер е на хакери, които се опитват да извлекат информация за банковите сметки на потребителите. 

Подобни измами се характеризират с фалшиви съобщения за смърт, изпратени от хакнат акаунт в социалните мрежи, които се представят за легитимен новинарски уебсайт. Този тип информация има тенденция да се разпространява по-широко, тъй като аудиторията е по-малко склонна да се съмнява в автентичността на съобщение, което привидно произлиза от авторитетни източници. Сред известните примери са пробив на личния акаунт на Майли Сайръс в „Ютюб“ през 2014 г., когато чрез него е обявено, че певицата е загинала при автомобилна катастрофа. През 2011 г. хакери получават достъп до акаунта на телевизионния канал "Фокс нюз" в тогавашната социална медия „Туитър“ (вече преименувана на „Екс“) и обявяват Барак Обама за мъртъв. Освен това тогава е хакнат и профилът на медията във Фейсбук, като са обявени фалшиви новини за смъртта на Вин Дизел, Никълъс Кейдж, Джейдън Смит, Джим Кери, Силвестър Сталоун, Джон Сина, Анджелина Джоли.

Според изследователите в проучването, публикувано в сп. Research Gate, фалшивите новини за смъртни случаи, включително тези, които действат като кликбейт за фишинг измами, преминават през всички потребителските реакции - от споделяне на информацията до опровергаването й. Потребителите, след като разберат за измамата, започват да критикуват социалните мрежи, че позволяват публикуването и разпространението на тези мними смъртни случаи. Учените установяват, че подобен тип критика от страна на аудиторията рядко е отправена към новинарските медии, а вместо това обвиненията са насочени към социалните мрежи като „Фейсбук“ и „Екс“. Освен това обект на критика от страна на потребителите е и използването на хаштагове, позволяващи изключително бързото разпространяване на дезинформацията.

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 07:33 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация