ОБЗОР

site.btaЩе има ли политика и полемика на фестивала в Сан Ремо

Ще има ли политика и полемика на фестивала в Сан Ремо
Ще има ли политика и полемика на фестивала в Сан Ремо
Джани Моранди, Киара Ферани и Амадеус по време на фестивала в Сан Ремо през 2023 г., снимка: AP / Mattia D'Alberto

Италианците очакват с нетърпение 74-ото издание на фестивала на италианската песен в Сан Ремо, започващо днес, не само заради музиката, която ще бъде представена на него, но и за да видят дали творческият му директор и водещ Амадеус ще изпълни обещанието си тази година да няма политика на фестивалната сцена. Това ще е и първият фестивал, който ще се проведе след промени в ръководството на италианската държавна  медия РАИ, която е съорганизатор на проявата.

Популярният италиански телевизионен водещ Амадеус беше творчески директор и водещ на фестивала в Сан Ремо и в предходните четири години, през които той заложи на формулата да кани като специални гости на феста в театър „Аристон“ предимно италиански знаменитости, сред които и такива, които от фестивалната сцена отправиха различни директни и индиректни социални и политически послания. Тази формула очевидно имаше успех, защото петте фестивални вечери на изданията на фестивала през 2020 г., 2021 г., 2022 г. и 2023 г. бяха гледани съответно от средно 10 милиона, 8 милиона, 12 милиона и 10 милиона зрители.

От тези четири предходни фестивала най-полемично беше изданието от миналата година. Това беше и първият фестивал в Сан Ремо, след като през септември 2022 г. десницата спечели изборите и месец по-късно беше съставено правителството на Джорджа Мелони, в което доминира нейната крайнодясна партия „Италиански братя”.

Полемиките с изданието от 2023 г. бяха основно свързани с политиката. Още в първата фестивална вечер полемика се разрази заради един специален зрител в театър „Аристон”, президента на Италия Серджо Матарела.  Представители на крайнодясната партия „Лига”, сред които и нейният лидер Матео Салвини намекнаха, че неговото място не е било там. Салвини каза, че президентът като всеки обикновен човек има право да се забавлява, но не одобри, че Матарела е решил да упражни това свое право именно като зрител на фестивала. Тогава под погледа на президента се разиграха две сцени. Прочутият италиански актьор и режисьор Роберто Бенини, който беше специален гост на феста, произнесе пламенен монолог в защита на италианската конституция. А друг специален гост - младият рапър Бланко -  в пристъп на гняв заради технически проблеми при изпълнението на песента си, унищожи  декорацията от рози на сцената. Впоследствие той се извини за поведението си, а флоралната стилистка на проявата Джесика Туа намекна, че сцената с унищожението е била част от хореографията на изпълнението на певеца. Въпреки това компетентните органи започнаха проверка срещу Бланко за евентуално нанасяне на материални щети, но то приключи без наказания. А заради монолога на Бенини в прослава на италианската конституция пък  Салвини заяви, че не одобрява смесването на политиката и музиката на фестивала в Сан Ремо. Няколко месеца по-късно след консултации с политическите партии италианският премиер Мелони задвижи реформа на италианската конституция, според която ще се засили ролята на премиера. Опозицията изрази опасения, че това ще лиши от правомощия президента. На годишната си пресконференция в началото на януари Мелони увери, че тези опасения са неоправдани.

Друга сериозна полемики миналата година дойде от изказванията на италианската волейболна националка от нигерийски произход Паола Егону, която беше съводеща на фестивала в една от вечерите му и която разказа, че е трудно да си цветнокож в Италия, където, по думите й, расизмът продължава да съществува. Не само Егону между впрочем разкритикува расизма в Италия от фестивалната сцена в Сан Ремо. Година по-рано, през 2022 г. това направи друга съводеща на проявата – актрисата Лорена Чезарини, която е от сенегалски произход. Като илюстрация на твърденията им през януари Италия беше потресена, когато по време на футболен мач между  „Милан” и „Удинезе” бяха отправени расистки обиди срещу френския вратар на миланския клуб Майк Менян, който е от гвиански произход. Заради расистките обиди мачът беше прекратен за известно време. Инцидентът беше осъден от италианския футболен и политически свят, а Менян призова да се направи повече в борбата срещу расизма във футбола. По случая бяха задържани и петима души.

По време на миналогодишното издание на фестивала в Сан Ремо актрисата Киара Франчини, който беше съводеща в една от фестивалните вечери, говори за жените, които по една или друга причина не са станали майки и които поради това не бива да бъдат възприемани като провалили се в живота жени. През първата си година на власт италианският премиер Мелони постоянно акцентираше върху мерките, които взимат управляващите в подкрепа на майките, така че те да могат да съчетават майчинството с кариерата. Тя засегна и темата по време на годишната си пресконференция в началото на януари. Като успешен пример за съчетаване на майчинство с кариера тя посочи председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен (със 7 деца) и председателката на Европейския парламент Роберта Мецола (с 4 деца). Мелони винаги е акцентирала, че жените, решили да станат майки, не трябва да бъдат заставяни да избират между майчинството и кариерата, а да могат да съчетават и двете, ако поискат това, и да бъдат финансово стимулирани в тази насока. Но какво остава за жените, които по една или друга причина не са станали майки, този въпрос Мелони така й не е засягала открито досега. Управляващото мнозинство освен това е в процес на прокарване в парламента на закон, който ще криминализира изцяло прибягването до сурогатното майчинство. Законът вече беше одобрен в долната парламентарна камара и предстои да се гласува в Сената. В края на миналата година депутатката от „Италиански братя“ Лавиния Менуни заяви: „Трябва да направим така, че момичетата на 18-20 години да искат да се омъжат и да създадат семейство”. Това изказване беше разтълкувано от опозицията като носталгия на партията на Мелони по Средновековието и тогавашните схващания за жените. Опозицията освен това допълни, че „Италиански братя” се опитват да сведат жените само до техните чисто биологични функции, припомня „Ти Джи Ком 24“. Самата Мелони винаги е акцентирала върху това, че е майка. На два пъти тя дори взе дъщеричката си по време на задгранични работни пътувания. Миналата година тя отмени и участие в партийна проява, за да бъде с детето си. А по време на годишната си пресконференция тя заяви, че ако трябва да избира между дъщеря си и това да остане премиер, е очевидно, че ще избере дъщеря си. Когато обаче премиерката говори каква подкрепа правителството й оказва на майките в Италия, опозицията й  напомня, че в бюджета за настоящата година беше вдигнато ДДС-то за памперсите, бебешкото мляко или за детските столчета за автомобили, което не е от помощ за майките, отбелязва „Кориере дела сера“.

Миналата година на фестивала в Сан Ремо известната италианска инфлуенсърка Киара Ферани, възприемана като пример за успех на инфлуенсърския бизнесмодел, беше съводеща на две от фестивалните вечери и чрез специално проектирани тоалети и бижута тя отправи тогава редица послания в защита на еманципацията на жените, в подкрепа на равнопоставеността между половете и на репродуктивните права, а също и срещу тормоза и насилието над жените. Част от тези послания бяха възприети като индиректна критика към министъката на семейните въпроси, раждаемостта и равенството Еуджедия Рочела, която е заклета противничка на абортите и на сурогатното майчинство. В допълнение Ферани, която имаше по онова време около 30 милиона последователи в „Инстаграм”, направи от сцената на фестивала демонстративно профил в социалната мрежа на водещия Амадеус, което беше възприето като реклама. Заради втория инцидент телевизия РАИ беше глобена от регулаторния Орган за гарантиране на комуникациите  с 170 000 евро. Но сега  Италианската асоциация за защита на околната среда и на потребителите и Асоциацията на потребителите на радиотелевизионни услуги настояха глобата да не се плаща от медията, а да бъде платена по равно от Ферани и от Амадеус, припомня изданието „Опън Онлайн”.

След участието си във фестивала в Сан Ремо Ферани се включи в няколко демонстрации, асоциирани и с левицата, сред които и митинг в Милано срещу насилието над жените. В края на годината инфлуенсърката обаче стана обект на санкция за подвеждаща реклама, свързана с лимитирана серия от италианските коледни козунаци пандоро, произведени от фирмата „Балоко”. Ферани и фирмата бяха обвинени, че са подвели потребителите, че като си купуват пандоро от лимитираната серия, и то на тройно по-висока цена, те даряват средства за онкологичното детско отделение на болницата „Санта Маргерита“ в Торино. Всъщност компанията „Балоко“ вече била направила еднократно дарение на болницата в размер на 50 000 евро, а кампанията с лимитираната серия на пандорото целяла да подчертае тази нейна еднократна щедрост. Но нещата били поднесени  от инфлуенсърката и от производителя на пандорото по такъв начин, че потребителите си мислели, че дарителската кампания продължавала.  Ферани беше глобена с над 1  милион евро, а „Балоко” с над 400 000 евро от италианската Агенция за гарантиране на конкуренцията на пазара заради нелоялната си рекламна практика. По случая започна и разследване за измама. Ферани обяви, че дарява 1 милион евро на болницата „Санта Маргерита” в Торино и се извини за случилото се, но го дефинира не като измама, а като грешка в комуникацията, която е довела до объркване у потребителите. Италиански медии съобщиха, че срещу Ферани са започнали и разследвания за подобни подвеждащи кампании във връзка с лимитирана серия шоколадови великденски яйца, произведени от компанията „Долчи Прециози” с цел подпомагане на  асоциацията за деца с аутизъм „Приказни деца“. От инициативата инфлуенсърката получила хонорар от 1,2 милиона евро за две години, докато асоциацията, за която били предназначени приходите от кампанията, получила едва 36 000 евро за същия период, припомнят Франс прес и АНСА. Подобно разследване е започнало и заради лимитирана серия на кукла на производителя на играчки „Труди” с лика на Ферани, за която инфлуенсърката подвела потребителите, че приходите от нея ще отидат за американската асоциация „Стоп на тормоза“, която се бори срещу кибертормоза. Председателката на въпросната асоциация Роз Елис заяви тези дни, че изобщо не е получавала дарение от Ферани и не познава тази жена.  А производителите на играчката отрекоха да имат нещо общо  с каквато и да е благотворителна дейност, популяризирана от Ферани. Сега се разследва и сходна подвеждаща реклама във връзка с лимитирана серия на бисквитите „Орео“, но производителят им вече поясни, че не е договарял с Ферани никакви благотворителни акции, докато инфлуенсърката твърдеше, че приходите са за засегнати от коронавируса хора, предаде АНСА.

Заради тези скандали с доскорошната съводеща на Сан Ремо няколко компании, които бяха избрали инфлуенсърката за свое рекламно лице, сред които и „Кока Кола“, прекратиха договорите си с нея. Ферани изгуби последователи в  „Инстаграм”. Същевременно фирмата „Инбийт“, анализираща влиянието на инфлуенсърите, оповести, че 11 милиона от последователите на  Ферани са или фалшиви, или неактивни профили в „Инстаграм“, което е подвело големи компании да си партнират с нея, мислейки, че тя има повече последователи, отколкото е в действителност, съобщи в. „Месаджеро“. Поддръжници на Ферани намекнаха, че тази вендета срещу нея се води заради посланията й от фестивала в Сан Ремо миналата година и за участието й в прояви на левицата. На два пъти премиерката Мелони засегна също темата с инфлуенсърката. По време на фестивал, организиран от „Италиански братя“, Мелони препоръча на младите какви модели за пример да следват и това не беше моделът на поведение на Ферани, предаде „РАИ нюз“. На годишната си пресконференция Мелони припомни, че Ферани няма нищо общо с Че Гевара, както се опитват да я изкарат някои нейни почитатели.

Миналата година на фестивала в Сан Ремо се отличи и рапърът и инфлуенсър Федец, който е съпруг на гореспоменатата Киара Ферани. Той участва в провокативна сцена с италианския певец Роза Кемикъл, който на свой ред от фестивалната сцена отправи призиви в подкрепа на свободната любов и на размиването на границите между половете. Това потресе представители на „Италиански братя“, които са привърженици на традиционните ценности. Във финалната вечер на фестивала Федец и Роза Кемикъл се целунаха страстно на сцената. Заради което последва разследване дали те са нарушили правилата за излъчване на нецензурно съдържание без предупреждение към малолетните зрители и техните родители. Проверката завърши без наказателни мерки, съобщи „РАИ Нюз“.

Федец освен това  като специален гост на фестивала миналата година разкритикува директно както министърката Рочела, която е противник и на еднополовите бракове, така и парламентариста от „Италиански братя“ Галеацо Бинями, който като младеж се появил на купон с есесовска униформа, но години след това определил тази своя простъпка като глупава. Федец дори разкъса снимка на депутата демонстративно по време на феста. Ръководството на РАИ се дистанцира от рапъра и  каза, че свободата на словото не означава личностни нападки, но медийни експерти подчертаха, че телевизията е нямало как да забрани изявата на Федец, защото това би било накърняване на свободата на изразяване. Мелони не коментира тези атаки тогава.  Но вицепремиерът Салвини тогава заговори за смяна на ръководството на РАИ.

След края на миналогодишното издание на фестивала се заговори, че Амадеус повече няма да бъде творчески директор и водещ на проявата заради всичките скандали, разразили се на фестивалната сцена. Тези слухове не се оправдаха.

Малко след това по върховете на  РАИ бяха извършени кадрови промени.  След което редица известни журналисти напуснаха медията, защото не можели да се асоциират, както те казаха,  с новия й уклон вдясно, или да се припознаят в новата й редакционна линия. На други журналисти не беше подновен договорът, а към трети не беше спазено обещанието да имат свои програми в каналите на медията.

Националната федерация на италианския печат и синдикатът на журналистите в РАИ обвиниха крайната десница, че е поела контрола върху медията. Подобни обвинения бяха отправени и от левицата. Дори Европейската федерация на журналистите изрази подобно безпокойство, припомня  в. „Джорнале”. Изданието обаче припомня и, че при кадровите промени в медията от 24 дирекции 8 са отишли все пак при симпатизанти на идеите на Демократическата партия.

Федец пък заради изявите си миналата година на Сан Ремо и заради участието си в митинг-концерт на синдикатите и левицата по повод Международния ден на труда, по време на който отправи критики към политиките на правителството на Мелони в областта на миграцията и правата на малцинствата, беше лишен от ръководството на РАИ от възможността да гостува в популярно токшоу по един от каналите на медията, припомня АНСА. Новината за забраната срещу него дойде в момент, в който певецът беше приет по спешност в болница заради стомашни язви, причинили му тежки кръвоизливи. Състоянието му беше асоциирано с тумора на панкреаса, който му беше открит и отстранен през 2022 г., добавя АНСА. След двата си сериозни здравословни проблема Федец се включи в усилията за повишаване на осведомеността във връзка с рака на панкреаса и стомашните язви. Но заради скандалите, свързани със съпругата му Киара Ферани, която той усилено защитаваше от нападките, до степен, че дори обвини италианските медии, че дебнат пред дома им, докато има толкова други важни теми за отразяване, рапърът си навлече гнева на много италианци. И когато наскоро той алармира за недостиг на панкратични ензими в Италия, това само му докара критики и иронични коментари, че подобен проблем съществува отдавна в Италия и, че рапърът го изважда точно сега на яве в опит да отклони вниманието на медиите от казусите, в които беше забъркана жена му.

Вчера по повод тазгодишното издание на фестивала в Сан Ремо корпоративният генерален мениджър на РАИ Джампаоло Роси заяви, че този фест не е нито на левицата, нито на десницата, нито пък по време на него трябва да има автоцензура. Роси допълни, че фестивалът е мястото, на което се говори за италианското общество и призна, че освен артистичният елемент, на фестивала има и елемент на скъсване с политически коректния език и на нарушаване на забраните, но важното е това да не води до залитане към вулгарността, предаде АНСА.

Миналата година фестивалът в Сан Ремо се проведе малко преди първата годишнина от руското нахлуване в Украйна. Тогава имаше идея по време на фестивала обръщение да направи украинският президент Володимир Зеленски. Но срещу тази идея се обявиха някои представители на „Лига” и на „Форца Италия”, които са част от управляваща коалиция, а също и  отделни представители на антисистемното „Движение 5 звезди” и на опозиционната Демократическа партия.  Те припомниха, че не бива да се смесват музиката и политиката и че не е уместно лидер на страна във война да си губи времето за видеовключване в музикална проява. Последва и петиция срещу идеята, в която се подписаха около 100 000 души. Така в крайна сметка бе решено да няма видеоконферетно включване на Зеленски, а да бъде прочетено само писмено послание от него. Във финалната вечер на феста посланието на украинския лидер беше изчетено обаче доста след полунощ, малко преди съобщаването на големия победител в конкурса. А преди това на сцената на театър „Аристон” в Сан Ремо се изредиха специалните гости, плюс всички изпълнители в конкурсната програма и дори се разиграха някои от гореспоменатите скандални сцени.

Сегашното издание на фестивала в Сан Ремо се провежда в момент, в който цяла Европа е обхваната от протести на селскостопанските производители. Творческият директор и водещ на фестивала Амадеус заяви в интервю за в. „Република“, че тази година политиката трябва да остане извън фестивалната сцена. Но сега към Амадеус е отправен призив от сдружение на италианските фермери да бъдат допуснати като гости на феста, за да могат да разкажат на сънародниците си мотивите за своя гняв, допълва АНСА. Така че обещанието за отсъствие на политика от фестивала може да не бъде спазено, но до какви последствия ще доведе това, ще стане ясно след 10 февруари, когато конкурсът приключва. Още преди началото на феста Амадеус между впрочем се застрахова като каза в интервю за „Фато Куотидиано“, че за последен път се занимава със Сан Ремо, защото усещал, че е настъпил моментът след пет издания да се откаже от ролята на водещ и на творчески директор.

/ПТА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:27 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация