site.btaЦентрална Избирателна Комисия - Решение № 3397-ЕП/НС
Р Е Ш Е Н И Е
№ 3397-ЕП/НС
София, 31 май 2024 г.
ОТНОСНО: жалби от Николай Денков Денков – кандидат за народен представител на коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ в изборите за народни представители на 9 юни 2024 г., чрез пълномощника си адв. М. П., САК и коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, отново чрез адв. М. П. САК, срещу решение № 83-НС от 29.05.2024 г. на РИК в Двадесет и пети изборен район – София, срещу решение № 79-ЕП/НС от 28.05.2024 г. на РИК в Двадесет и трети изборен район – София, срещу решение № 92-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК в Петнадесети изборен район – Плевен и срещу решение № 91-НС от 28.05.2024 г. на РИК в Първи изборен район – Благоевград
В Централната избирателна комисия по електронната поща с вх. № ЦИК-НС-10-187, ЦИК-ЕПНС-10-887 и ЦИК-ЕПНС-11-910 на 30.05.2024 г. са постъпили жалби от Николай Денков Денков – кандидат за народен представител на коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ в изборите за народни представители на 9 юни 2024 г., чрез пълномощника си адв. М. П., САК и коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, отново чрез адв. М. П. САК, срещу решение № 83-НС от 29.05.2024 г. на РИК в Двадесет и пети изборен район – София, срещу решение № 79-ЕП/НС от 28.05.2024 г. на РИК в Двадесет и трети изборен район – София, срещу решение № 91-НС от 28.05.2024 г. на РИК в Първи изборен район – Благоевград. С вх. № ЦИК-ЕПНС-10-894 от 30 май 2024 г. е постъпила жалба и срещу решение № 92-ЕП/НС от 29 май 2024 г. на РИК в Петнадесети изборен район – Плевен, подадена от кандидата за народен представител Николай Денков Денков и коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ чрез пълномощника им Л. С.
С горепосочените решения на районните избирателни комисии е установено нарушение по чл. 183, ал. 4 ИК, във вр. с § 1 т. 17 ИК, извършено от Николай Денков Денков, кандидат за народен представител на КП „Продължаваме Промяната – Демократична България“ в изборите за народни представители на 9 юни 2024 г.
С оглед идентичното съдържание на жалбите, които по своята същност съдържат едни и същи оплаквания и оспорват решения с идентичен предмет и адресат, Централната избирателна комисия присъединява всичките за разглеждане в настоящото производство.
В подадените до ЦИК жалби жалбоподателите твърдят, че оспорваните решения са незаконосъобразни и постановени в противоречие с материалния закон, тъй като от мотивната им част не става ясно как са засегнати добрите нрави с посоченото съдържание на агитационния материал, при нарушение на процесуалните правила, защото липсват доказателства, въз основа на които горепосочените районни избирателни комисии са обосновали извод за съставомерност на деянието на Николай Денков по посочения текст от Изборния кодекс.
След като ЦИК се запозна с преписките по подадените жалби установи следното:
Оспорените решения представляват част от производство по налагане на административно наказание на лицата, допуснали нарушение в хода на изборния процес. По своята същност и с оглед характера и съдържанието си, решенията съставляват акт, с който се поставя началото на процедурата по установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание и не подлежат на самостоятелно обжалване. В този смисъл е и трайната съдебна практика на Върховния административен съд – Определение № 3185 от 27.03.2023 г. на ВАС по адм.д. № 3071/2023 г., IV отделение; Определение № 3506 от 04.04.2023 г. на ВАС по адм.д. № 3325/2023 г., IV отделение и Определение № 8293 от 08.07.2021 г. на ВАС по адм.д. № 7030/2021 г., IV отделение. Подобно решение се явява част от производството за реализиране на административнонаказателната отговорност, което приключва с издаване на наказателно постановление за налагане на административно наказание по реда на ЗАНН. Съгласно разпоредбата на чл. 498 от Изборния кодекс, правоотношенията по реализиране на административнонаказателната отговорност се регулират от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), а в Изборния кодекс са уредени отделните състави на административните нарушения, предвидените наказания и компетентните органи, които установяват нарушения и издават наказателни постановления.
Предвид изложеното Централната избирателна комисия счита, че жалбите на Николай Денков и коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ срещу решение № 83-НС от 29.05.2024 г. на РИК в Двадесет и пети изборен район – София, срещу решение № 79-ЕП/НС от 28.05.2024 г. на РИК в Двадесет и трети изборен район – София, срещу решение № 92-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК в Петнадесети изборен район – Плевен, срещу решение № 91-НС от 28.05.2024 г. на РИК в Първи изборен район – Благоевград, са недопустими, тъй същите са част от процедурата по установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание и като такива не подлежат на самостоятелно оспорване.
Предвид изложеното и на основание чл. 57, ал. 1, т. 26а във връзка с чл. 73, ал. 1 от Изборния кодекс Централната избирателна комисия
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбите на Николай Денков Денков – кандидат за народен представител от коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“ в изборите за народни представители на 9 юни 2024 г. и коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, срещу решение № 83-НС от 29.05.2024 г. на РИК в Двадесет и пети изборен район – София, срещу решение № 79-ЕП/НС от 28.05.2024 г. на РИК в Двадесет и трети изборен район – София, срещу решение № 92-ЕП/НС от 29.05.2024 г. на РИК в Петнадесети изборен район – Плевен, срещу решение № 91-НС от 28.05.2024 г. на РИК в Първи изборен район – Благоевград.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд чрез Централната избирателна комисия в тридневен срок от обявяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Камелия Нейкова
СЕКРЕТАР:
Севинч Солакова
ЕС/МБ
/СТГ/
news.modal.header
news.modal.text