site.btaЛипсва разбирането какво са европейските институции, разговорът за това трябва да започне още на ниво училище, смята Цветелина Пенкова
офия, 19 ноември /Лора Метанова, БТА/
Липсва разбирането какво са европейските институции и как функционират, няма как да искаме обществото ни да даде предложения за стратегическото развитие, ако не знае по какъв начин работи ЕС.
Това коментира евродепутатът Цветелина Пенкова днес на онлайн семинар, посветен на Конференцията за бъдещето на Европа.
Според нея често има усещането, че се говори на "брюкселски език" и всъщност посланията не достигат до хората. Разговорът трябва да започне на ниво училища, да се обясни какви са европейските институции, как функционират, какви са взаимодействията между тях, отбеляза Пенкова, като допълни, че това не е феномен, който се случва само в нашата страна, а е валиден и за много страни в ЕС.
Тя обърна внимание и че ролята на медиите е важна и на това информацията да се представя по достъпен за хората начин.
Пенкова посочи също, че в различните държави конференцията работи по различен начин и разликата се корени в начина, по който гражданите са информирани и ангажирани с нея. За мен в България не се получи достатъчна маса от хора, които да се ангажират и да се запознаят достатъчно добре и с целите, смята тя. Целият проект може би звучеше прекалено абстрактно на някои граждани от някои части на Съюза, включително и в България, и хората не могат да разберат дали ще има практически смисъл и не бяха много наясно как могат да се включат, отбеляза евродепутатът.
Като цяло ангажиментът който са поели европейските институции, е да се вземат под внимание тези предложения, припомни Пенкова. Надявам се да успеем да го изпълним, няма как всички предложения, вкарани в платформата да бъдат изпълнени, но, каквато и част от тях да се осъществят, е ключово да се даде индикация, че това са предложения, дошли от европейските граждани и те са намерили приложения в нашите политики, коментира Цветелина Пенкова.
Някои идеи са много общи, някои са много критични, някои са прекалено частни, обобщи тя. На нея й е направило впечатление предложение да се помисли за финансиране на проекти в сферата на образованието в рамките на целия ЕС, като фокусът да бъде зелените професии на бъдещето. Аргументацията на предложението е, че се говори за зелен преход, цифров преход, нови технологии, но не обръщаме внимание, че това ще рефлектира върху цялостна промяна на пазара на труда и ще има нужда от нови кадри, нов тип квалификация на хората.
Пенкова каза, че със своя екип е провела събития в 16 области под шапката на конференцията, като идеята е била да се даде възможност на младото поколение да изкаже своите предложения. Целта й е да бъдат посетени всички области.
/ММ/
news.modal.header
news.modal.text