site.btaПри излитане от летище „Кенеди“ в Ню Йорк на 12 ноември 2001 г. катастрофира „Еърбъс“ на американските авиолинии
На 12 ноември 2001 г. пътническият самолет „Еърбъс А-300“ на американската авиокомпания „Америкън еърлайнс“ излита от летище „Джон Кенеди“ в Ню Йорк, САЩ, изпълнявайки полет 587 по маршрута от Ню Йорк до Санто Доминго, Доминиканската република. Самолетът катастрофира в жилищен квартал на район Куинс 2 мин. и 24 сек. след излитане. При инцидента загиват 265 души, от тях 251 пътници, девет души от екипажа и пет души на земята. При катастрофата са засегнати общо 12 жилищни сгради, като четири от тях са разрушени.
В първите часове след самолетната катастрофа властите на САЩ и много американци считат, че това е терористична атака, тъй като инцидентът е два месеца след трагедията на 11 септември 2001 г. Кметът на Ню Йорк Рудолф Джулиани нарежда да се затворят всички летища, тунели и мостове в града, обявена е тревога и се подготвя евакуация на правителството и на жителите. Скоро Националната администрация по контрола на безопасността на транспорта информира ръководството на страната и на града, че причината за самолетната катастрофа не е терористична атака.
За самолетната катастрофа на „Еърбъс А-300“ четем в бюлетин „Международна информация“ на БТА:
Самолетна катастрофа в Ню Йорк
Ню Йорк, 12 ноември 2001 г. /БТА/ Самолет Еърбъс А-300 на компанията Американ Еърлайнс се разби до летището Кенеди в Ню Йорк, предадоха осведомителните агенции. Още не се знае колко души е имало на борда. Самолетът е летял от летище Кенеди за Санто Доминго, столицата на Доминиканската република.
Според американския телевизионен канал Си Би Ес най-малко четири сгради са били засегнати от катастрофата и в момента горят. Телевизионните канали показват картина от мястото на инцидента, на която се вижда огромен черен стълб пушек, който се издига към небето. Компанията Американ Еърлайнс потвърди, че катастрофиралият самолет е един от нейните големи лайнери, съобщи Си Ен Ен.
***
Няма сведения самолетната катастрофа в Ню Йорк да е атентат
Вашингтон, 12 ноември 2001 г. /БТА/ Няма данни самолетната катастрофа в Ню Йорк да е атентат, заяви Федералното авиационно управление на САЩ, цитирано от АФП.
Самолет Еърбъс А-300 на компанията Американ Еърлайнс се разби тази сутрин в нюйоркския квартал Куинс след излитане от летище Кенеди. Трите летища в района на Ню Йорк - Кенеди, Ла Гуардия и Ню Арк, са затворени. Метростанциите в района на катастрофата също не работят.
Очевидец на катастрофата заяви по Фокс нюз, че е видял останки от самолета да падат към земята. По думите му четири къщи в Куинс са в пламъци. Представител на пожарната служба в Ню Йорк съобщи, че на мястото на катастрофата са изпратени 44 екипа със 198 пожарникари.
***
В катастрофиралия самолет е имало 255 души
Вашингтон, 12 ноември 2001 г. /БТА/ В самолета, който днес се разби в нюйоркския квартал Куинс, е имало 246 пътници и 9 души екипаж, съобщи Си Ен Ен. Кметът на града Рудолф Джулиани, който веднага се отправи към мястото на катастрофата, съобщи, че единият двигател на самолета Еърбъс А-300 е паднал отделно от самата машина. Възникнали са пожари на две места, засегнати са 12 сгради. След инцидента достъпът до района край сградите на ООН в Ню Йорк бе забранен за коли и пешеходци, предаде АФП. Белият дом не разполага засега с данни, че днешната катастрофа на самолета на Америкън Еърлайнс в Ню Йорк е резултат от терористичен акт.(…)
***
Самолетната катастрофа в Ню Йорк
Ню Йорк, 12 ноември 2001 г. /БТА/ Самолет Еърбъс А-300 на компанията Американ Еърлайнс се разби в нюйоркския квартал Куинс след излитане от летище Кенеди, предадоха осведомителните агенции. В Ню Йорк бе обявено състояние на обща тревога, а над града кръжат изтребители Ф-15. Президентът Джордж Буш се срещна със съветниците си, за да бъде информиран за инцидента. АП съобщи, че Буш е отменил запланувани предварително интервюта с руски и американски журналисти. Според информация на Федералното авиационно управление на борда на самолета е имало 255 души. Той е изпълнявал полет от Ню Йорк към Санто Доминго, столицата на Доминиканската република.
Катастрофата хвърли в паника Ню Йорк поради приликата с терористичните атентати от 11 септември, когато два отвлечени самолета се врязаха в кулите на Световния търговски център, а трети самолет бе разбит в сградата на Пентагона във Вашингтон.
Говорителят на Федералното авиационно управление Бил Шуман заяви, че не разполага с информация дали инцидентът е терористичен акт. „Всичко е възможно, но информацията ни е ограничена“, каза той пред Си Ен Ен.
ФБР също съобщи, че едва ли става въпрос за терористичен акт. „Засега не мислим, че е терористичен акт, тъй като нямаме информация, която да сочи натам“, отбеляза пред Ройтерс Трейси Балингър, говорителка на ФБР.(…)
Достъпът на коли и пешеходци до сградите на ООН в Ню Йорк бе забранен. В момента там заседава Общото събрание на ООН и присъстват много високопоставени представители.(…)
Кметът на Ню Йорк Рудолф Джулиани, който веднага отмени ангажиментите си и се отправи към мястото на катастрофата, съобщи, че единият двигател на самолета е паднал отделно от цялата машина. Според него това е предизвикало две огнища на пожар и поне 12 сгради са засегнати.
Очевидци заявиха за Фокс нюз, че са чули експлозия във въздуха, преди самолетът да падне на земята. Телефонните връзки и електроснабдяването в квартала са прекъснати, съобщи Ройтерс.
***
Достъпът до сградата на ООН в Ню Йорк е забранен. Общото събрание продължи работата си
Съветът за сигурност изказа съчувствие на американския народ
Ню Йорк, 12 ноември 2001 г. /БТА/ Районът около централата на ООН в Ню Йорк беше затворен за пешеходци и автомобили след самолетната катастрофа в квартал Куинс, предаде Асошиейтед прес. В сградата на организацията новината беше съобщена от шефа на сигурността Майкъл Маккейн. Той заяви, че въздушното пространство над Ню Йорк, всички тунели и мостове са затворени. Като предпазна мярка районът около сградата на световната организация е забранен за пешеходци и автомобили. Засега няма планове служителите да се евакуират, съобщи Маккейн.
Общото събрание на ООН продължи работата си въпреки новината за катастрофата, но различни чуждестранни представители изразиха шока си от трагедията.
„Изразявам моите съболезнования за новите човешки жертви в Ню Йорк“, заяви външният министър на Турция Исмаил Джем, чиято реч беше прекъсната от съобщението на Маккейн.
Германският министър на външните работи Йошка Фишер, който взе думата след Джем, заяви: „Ние сме шокирани и ужасени. Изказвам искрените си съболезнования на близките и семействата на загиналите и на американския народ.“
В кратко изявление от името на Съвета за сигурност председателката му Патриша Дюран от Ямайка също изказа съболезнования и съчувствие на народа и правителството на САЩ и семействата на загиналите. Съветът за сигурност е „потресен“ от катастрофата в Ню Йорк, подчерта тя.
***
Открита е една от черните кутии на катастрофиралия Еърбъс А-300, отломки от самолета са намерени на четири места
Ню Йорк, 12 ноември 2001 г. /БТА/ Намерена е една от черните кутии на катастрофиралия в нюйоркския квартал Куинс самолет Еърбъс А-300 на компанията Америкън Еърлайнз, предаде АФП. Това съобщи АФП, като се позова на представители на Националното бюро за транспортна сигурност. Според тях очевидно става дума за злополука.
Държавният секретар Колин Пауъл също каза, че най-вероятно катастрофата е злополука. „Да се надяваме, че е така, макар че във всеки случай това е трагично събитие“, посочи той и изказа съболезнования на Доминиканската република.
Малко е вероятно да има оцелели от катастрофата. В самолета имаше 255 души, повечето от които доминиканци.
Кметът на Ню Йорк Рудолф Джулиани съобщи, че отломки от самолета са намерени на четири места в Куинс. Правим всичко възможно да открием някои от загиналите, посочи той.
Корпусът на самолета е паднал върху няколко къщи, част от двигателя - върху станция за газ, а едно от крилата - в океана, съобщи Джулиани. След катастрофата са избухнали няколко пожара, допълни той.
Над мястото, където падна самолетът, се издигат огромни стълбове дим, съобщава АФП. Десетки полицейски и пожарникарски автомобили са струпани наоколо.
Малко след инцидента бе евакуиран небостъргачът Емпайър Стейт Билдинг - най-високата сграда в Ню Йорк след срутването на кулите близнаци на Световния търговски център. Според представител на застрахователния бизнес, цитиран от АФП, щетите от катастрофата възлизат на около един милиард долара.
***
Открити са телата на 161 загинали в самолетната катастрофа в Ню Йорк
Ню Йорк, 13 ноември 2001 г. /БТА/ Открити са телата на 161 загинали в катастрофата на самолет Еърбъс А-300, който се разби в нюйоркския квартал Куинс вчера, съобщи кметът на Ню Йорк Рудолф Джулиани. На пресконференция той уточни, че засега безследно изчезнали на земята се смятат шестима души, предадоха осведомителните агенции.(…)
Губернаторът на щата Ню Йорк Джордж Патаки заяви на същата пресконференция, че самолетът е рухнал вертикално, което е предотвратило много по-големи разрушения. Пилотът на Еърбъс А-300 започнал да изхвърля керосина на самолета, което свидетелства за съществуването на технически проблем, посочи Патаки.
Точните причини за катастрофата засега остават неясни. Рудолф Джулиани потвърди, че е намерена една от черните кутии на самолета. Според началника на нюйоркската полиция Бърнард Керик тя е в добро състояние.
Световни лидери продължават да изпращат съболезнователни телеграми до американския президент Джордж Буш във връзка с тежката катастрофа. Това сториха премиерите на Испания и Италия Хосе Мария Аснар и Силвио Берлускони, египетският президент Хосни Мубарак и емирът на катар Хамад бен Халифа ал Тани.
Тридневен траур бе обявен в Доминиканската република, след като стана известно, че повечето от пътниците в самолета са били от тази държава.
***
Пол Маккартни за втори път става очевидец на самолетна катастрофа в САЩ
Лондон, 13 ноември 2001 г. /БТА/ Сър Пол Маккартни разказва за ужаса си, след като за втори път през тази година става свидетел на самолетна катастрофа в САЩ, предаде Прес асосиейшън. Певецът видял дима, издигащ се над мястото на трагедията над квартала Куинс в Ню Йорк, през прозореца на самолет Конкорд. Конкордът, в който били Пол Маккартни и годеницата му Хедър Милс, кацнал на нюйоркското летище Кенеди минути след като се разбил самолетът Еърбъс-А-300 на компанията Америкън еърлайнз. „Като погледнах през прозореца на самолета и видях дима, си казах: О, Боже, пак ли? Гледката ми напомни за кулите на Търговския център“ - споделя Маккартни. Той обаче твърди, че преживяването няма да го спре да лети със самолет или да посещава Съединените щати, за да окуражава засегнатите от атаките от 11 септември. „Длъжни сме да застанем зад Америка. Хората трябва да продължат да идват тук и аз съм твърдо решен да направя каквото мога“ - заявява Маккартни.
Бившият член на Бийтълс и годеницата му пристигнали в Ню Йорк за промоцията на сингъла „Freedom“, който Маккартни е записал след като изпълни песента на грандиозен благотворителен концерт в Медисън скуеър гардън в помощ на пострадалите от терористичните атаки в САЩ на 11 септември.
В момента на атентатите срещу кулите на Световния търговски център на 11 септември Пол Маккартни пак е бил в самолет, който тъкмо излитал от летище Кенеди.
***
Още един самолет падна
Ню Йорк, 13 ноември 2001 г. /Ню Йорк таймс, редакционна/ Не се повтори. Стреснатият Ню Йорк застина в поредния ден на невъобразим ужас вчера, след като още един самолет падна в града. Катастрофата с полет 587 на компанията „Америкън еърлайнз“ минути след началото му от летище „Кенеди“ доведе до незабавно затваряне на всички летища и главните тунели и мостове в града, до евакуация на Емпайър стейт билдинг и до частично блокиране на сградата на ООН.
Няма веднага да стане ясно каква точно е била причината за падането на Еърбъс А-300, потеглил за Доминиканската република. Обаче предварителните съобщения, че трагедията е по-скоро следствие от механична повреда, а не на терористичен акт, като че ли поуспокоиха нервите на обществото. Поразително е обстоятелството, че новина относно инцидент със самолет би могла да предизвика един вид облекчение.
Но това не би трябвало да е така. Смъртта на 260 души на борда и на жителите на квартала Рокауей в Куинс не е омаловажена от обстоятелството, че трагедията не е умишлена. В този случай за нюйоркчани, които след 11 септември се лутат между безграничната скръб и отчаяния гняв, остана само скръбта. Ще изчакаме заключенията на Националното бюро за транспортна сигурност, за да разберем дали има виновни.
Каквато и да е причината за трагедията от вчера, случилото се ще засили допълнително нежеланието на американците да пътуват по въздуха, а това ще има опустошителни последици за икономиката и финансите на страната. Още преди вчерашната катастрофа Америкън еърлайнз съобщиха, че търпят загуби между 10 и 15 милиона долара дневно заради намалелия поток от пътници през тази есен.(…)
Каквато и да е причината за катастрофата в понеделник в Ню Йорк, Конгресът трябва да въведе федерален контрол върху мерките за сигурност на всички летища с цел да бъде възстановено доверието на хората в пътническия въздушен флот. Републиканците в Камарата на представителите трябва да изоставят идеологическите възражения срещу налагането на такъв контрол върху летищата. В противен случай при всяка самолетна катастрофа, хората веднага ще започват да си мислят, че тя е дело на терористи.
***
Записите на разговорите в пилотската кабина показват, че вчерашната катастрофа в Ню Йорк е била злополука
Вашингтон, 13 ноември 2001 г. /БТА/ Записите на разговорите от пилотската кабина на самолета, който вчера се разби в Ню Йорк, показват, че става дума за злополука, а не за терористичен акт, предаде Ройтерс. Говорител на Националното бюро за транспортна сигурност каза пред телевизия Ей Би Си, че няма данни в пилотската кабина да се е случило нещо необичайно. Записите, най-сериозното доказателство, което имаме засега, ни карат да мислим, че става дума за злополука, подчерта той.(…)
***
Пилотите на катастрофиралия в понеделник Еърбъс загубили контрол над самолета след необичайни шумове в кабината
Ню Йорк, 14 ноември 2001 г. /БТА/ Пилотите на Еърбъс-300 на авиокомпанията Америкън Еърлайнс, който се разби в понеделник в Ню Йорк, загубили контрол над самолета след два подозрителна шума, дошли от пилотската кабина. Това са първите заключения, оповестени от Националната комисия по безопасност на транспорта, която разследва катастрофата.
При прослушване на записа на разговорите в пилотската кабина били доловени два звука, като от звънтене на метал, дошли от кабината около минута и половина след излитането, заяви на пресконференция в Ню Йорк ръководителят на комисията Джордж Блек. Той подчерта, че става въпрос само за предварителни изводи от началния етап на разследването. Блек не уточни какъв може да е бил източникът на металните звуци, чути в интервал от 14 секунди.
След първия подозрителен шум командирът споменал за турбулентност. Веднага след втория шум обаче помощник-пилотът поискал да бъде увеличена максимално мощността, тъй като самолетът, изглежда, губел скорост.
Според Блек, чиито изявления цитират световните агенции, след това пилотите разменили коментари, показващи, че губят контрол над самолета.
При първия оглед експертите на комисията не установили никакви повреди на двигателите, намерени на няколкостотин метра от основния корпус на самолета.
Блек отхвърли и версията за сблъсък с ято птици, като посочи, че при огледа не е било открито потвърждение за тази хипотеза, изказана от някои специалисти и американски медии.(…)
***
Стюардеса се спасява от самолетната катастрофа, защото след атентатите от 11 септември изпитва страх да лети
Ню Йорк, 14 ноември 2001 г. /БТА/ Стюардеса избегнала катастрофата на самолета Еърбъс-А-300 на компанията Америкън еърлайнз, защото след терористичните атаки в САЩ на 11 септември се страхува да лети, пише Ню Йорк пост.
34-годишната Памела Йънг обикновено лети по маршрута Ню Йорк-Доминиканска република, който на 12 ноември е бил използван от злополучния полет 587. След атентатите от 11 септември тя решила да промени работата си и в момента на катастрофата била на курс за брокери за търговия с недвижими имоти.
„Имам чувството сякаш играя на криеница със смъртта. Щастлива съм, че бях на курс. Обикновено летя най-малко два до четири пъти месечно по този маршрут. Ако не бях на курса за брокери, сигурно щях да съм в самолета“ е споделила Памела. Минути след новината за катастрофата стюардесата получила на мобилния си телефон 28 позвънявания чрез гласова поща. Роднини и приятели се интересували дали е жива и здрава, защото мислели, че може да е в катастрофиралия самолет. Памела Йънг все още работи за Америкън еърлайнз.
Съдбата не е била така благосклонна към други двама пътници, които на 11 септември избегнали смъртта в Световния търговски център, но на 12 ноември са летели за Санто Доминго и са сред загиналите от полет 587, припомня Ню Йорк пост.
29-годишният брокер от Мерил Линч, Феликс Санчес, на 11 септември успял навреме да напусне офиса си в СТЦ, а 26-годишната продавачка в магазин на приземния етаж в северната кула, Хилда Йоланда Майор, също останала невредима на 11 септември.
Приятел на брокера е споделил пред Ню Йорк пост, че след ужаса, преживян в Световния търговски център, Санчес бил станал нов човек и имал огромна жажда за живот. Хилда Майор пък живеела в Ню Йорк със съпруга си и отивала в Доминиканската република, за да прибере двете им деца, които гостували на роднини.
В окончателния доклад на комисията за разследване от 24 октомври 2004 г. се посочва, че причината за катастрофата на самолета „Еърбъс-A-300“ е попадането в турбулентна вълна предизвикана от излитащия само минута по-рано самолет на японска авиокомпания. Анализът на радарните данни и характеристиките на вятъра показват, че самолетът е пресякъл следите на предишния самолет, въпреки че траекторията на по-ранно излетелия японски „Боинг-747“ е била с 240 метра по-висока от тази на „Еърбъс-A-300“, а щурвалът е силно чувствителен към управлението с педалите. Това води до отделяне на вертикалния стабилизатор на опашката и до загубата на управление, което е причина за катастрофата.
В памет на жертвите на Полет 587 е построен мемориал в Куинс, Ню Йорк.
/ДС/
news.modal.header
news.modal.text