По-късно парната машина е използвана като движеща се атракция от началото на XX век 

site.btaОт гара Бойчиновци към София на 23 септември 2002 г. потегля последният парен локомотив в историята на българския железопътен транспорт

От гара Бойчиновци към София на 23 септември 2002 г. потегля последният парен локомотив в историята на българския железопътен транспорт
От гара Бойчиновци към София на 23 септември 2002 г. потегля последният парен локомотив в историята на българския железопътен транспорт
Бойчиновци (23 септември 2002) В депо Бойчиновци е възстановен парен локомотив с фабричен номер 15-215 от 1943 година. За първи път през 21 век хората видяха истински парен локомотив в движение. В гара Мездра го заредиха с вода и гориво и смениха посоката към София. Локомотивът бе управляван от машиниста Боно Стефанов от Монтана. БТА, снимка: Любомира Филипова/Архив

От гара Бойчиновци на собствен ход към София на 23 септември 2002 г. потегля последният парен локомотив в историята на българския железопътен транспорт. Всички изпитания са доказали, че локомотивът от времето на цар Борис III, е напълно годен за експлоатация. Максималната му скорост е 140 км в час. Участвал е в редица кинопродукции. Наричан е българския вариант на прочутия "Ориент експрес", отбелязва отдел "Справочна" на БТА.

БТА съобщава за пътуването в своята емисия “Вътрешна информация”:

От гара Бойчиновци тази сутрин потегли към София последният парен локомотив 

Бойчиновци, 23 септември 2002 г. /БТА/ В 10:28 часа тази сутрин от гара Бойчиновци потегли на собствен ход към София последният парен локомотив в историята на българския железопътен транспорт. Атракцията беше наблюдавана от десетки ж.п. служители и пътници.
Парната машина с фабричен номер 15215, пътувала до към 1970 г., е възстановена от 40-годишния шлосер Боно Христов Стефанов, каза за БТА началникът на гара “Бойчиновци” Иванчо Петков. Всички изпитания са доказали, че локомотивът от времето на цар Борис III, е напълно годен за експлоатация. Движението му до София се следи от Централното диспечерско управление.
Локомотивът се управлява от "реставратора" Боно Стефанов и помощник-машиниста Вельо Маринов. Той се движи с 60 км. в час. В Мездра парната машина пристигна към обяд, посрещната с голям интерес. Тук й беше направен технически преглед и бе заредена с вода и гориво. На някогашното обръщало в депото локомотивът бе завъртян и пое в посока към София.
Според Иванчо Петков в столицата парната машина може би ще бъде използвана като движеща се атракция от началото на XX век. 

***

Два дни по-късно парният локомотив се превръща в атракцион и става част от българския “Ориент експрес” – експрес "Корона":

Предстоящи събития днес

София, 25 септември 2002 г. /БТА/ На Централна гара - София, днес ще се състои официалното откриване и атракционна обиколка на възстановената влакова композиция с първия действащ музеен парен локомотив.
Влакът ще отпътува от 1-ви коловоз на Централна гара София в 10.30 ч. по маршрут София Север - Илиянци - Мусачево - гара Яна - Централна гара.
С парния локомотив ще пътуват министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров, официални гости, туроператори и журналисти.

***

БДЖ пуска нова атракция за туристите - локомотиви с парна тяга и ретровагони 

София, 25 септември 2002 г. /БТА/ Подобрен и модернизиран, но запазил стария си ретростил от Централна гара – София, тази сутрин на атракционно пътуване потегли първият парен локомотив от серията ветерани с музейна стойност.
Пътници в ретровлака по маршрута София – Гара Яна – София бяха шефове на транспортното министерство, "БДЖ" ЕАД, НК "Железопътна инфраструктура", водещи туроператори от страната, представители на Австрийското дружество "Приятели на железниците", други гости и журналисти.  
Това, което искаме да направим, е да използваме ентусиазма на туристите и възможностите на транспорта, който беше водещ през ХIХ и началото на ХХ век, с носталгични чувства към парната тяга, обясни пред журналистите генералният директор на "БДЖ" ЕАД Владимир Дунчев.
Подобни влакове се използват като туристическа атракция и в Австрия, и в Германия, и в Швейцария, така че се надявам, туристическите фирми и у нас  да съумеят да използват големия поток от туристи, които през последните години посещават България и имат възможности да си позволят това удоволствие, да го ползват,  каза още Дунчев. Той изрази надежда, че със средствата, които ще се съберат по открита банкова сметка, ще може да се реставрират още два влака, за да стане регулярен и използваем подвижният състав.
Дунчев подчерта, че качествата на вагоните по никакъв начин не отстъпват на прословутия "Ориент експрес", който минава през България. Водят се разговори с датски и австрийски туроператори, които проявяват интерес, съобщи Дунчев. Той уточни, че има конкретна оферта от датска туроператорска фирма за ползване на нашия парен локомотив по линията Виена - Истанбул през България. Датчаните са предложили целогодишно ползване на влака с редовна линия. Пътуването е 17-дневно и ще се извършва всеки месец.
Туроператорите от курорта "Албена" също проявили интерес да включат влака в пакета си туристически услуги, с евентуален маршрут Варна - Велико Търново. Цената е по договаряне. Тя ще зависи от броя на включените вагони, пътниците, както и маршрутите. 
Министърът на транспорта и съобщенията Пламен Петров изпрати ретровлака. Той се обърна към журналистите с думите: "С ваша помощ се надяваме да популяризираме "съкровищата" на БДЖ, а и да наберем средства за възстановяване на бъдещите експонати".
С днешното пътуване се поставя началото на дейности, свързани с музейната колекция на БДЖ, като инициативата е част от програмата "Стъпка по стъпка" за развитието на "Централен музей на българските железници", уточни за БТА Румяна Поборникова, уредник на музея. То цели да се провокира търсенето на нестандартни услуги в търговската листа на БДЖ.
Ако се стабилизираме финансово, което може да стане с помощта на двете дружества "БДЖ" ЕАД и НК "Железопътна инфраструктура", музеят може да прави годишен парад на експонатите си, подчерта тя. Готови за експлоатация са праният локомотив и още няколко вагона - втора класа. Те са композирани в луксозния експрес "Корона", предлагащ комфорт и високо качество на услугите. Вагоните в експрес "Корона" са особено ценни с обзавеждането си отпреди Втората световна война и съвършени динамично-ходови качества, коментираха специалистите. Между тях са и вагон-салоните, запазили номерата си – 50, 51 и 52, предназначени съответно за цар Борис Трети, царица Йоана и принц Кирил.
Демонстрираният днес парен локомотив е създаден през военната 1943 г. в германската фабрика “Шварцкопф” - Берлин. За него до септември 1944 г. БДЖ са плащали наем на Германия, а след тази дата - на СССР, тъй като  локомотивите вече били военни трофеи.
След подобренията и модернизацията локомотивът работи в БДЖ от 1962 г. и вози влакове предимно по северната жп мрежа. От 1982 г. е обявен за музеен и домува в депо “Мездра”. През 2002 г. той отново е възстановен в депо “Бойчиновци” и е единственият парен локомотив в БДЖ, отговарящ на всички изисквания и годен да извършва атракционни пътувания по жп мрежа с нормални междурелсия. Максималната му скорост е 140 км в час. 

***

Чужди туроператорски фирми проявяват интерес към възстановения парен локомотив, който миналата седмица направи първото си пътуване по маршрута София - Гара Яна

София, 1 октомври 2002 г. /БТА/ Германски, австрийски, британски туроператорски фирми, някои от тях с българско участие, както и фирмите "Бохемия" и "Интернационал травел" и българската фирма "Пирин травел" проявяват интерес към възстановения парен локомотив, който миналата седмица направи първото си атракционно пътуване по маршрута София – Гара Яна. Това съобщи днес пресцентърът на Министерството на транспорта и съобщенията. 
В момента има срещи с представители на туроператорите, за да се уточни интересът им към парния локомотив. На британски туроператор са предоставени материали - видеокасета и брошури на английски език. 
Австрийското дружество за любителите на локомотиви с парна тяга, което организира екскурзии с немски и австрийски туристи, има намерение следващата година да организира пътувания Виена - Истанбул, като преходът през България да е с парния локомотив. (…)

***

Жан Клод Ван Дам ще пътува с българския "Ориент Експрес"

София, 3 октомври 2002 г. /БТА/ Холивудският актьор Жан Клод Ван Дам ще преговаря през ноември за наемане на българския "Ориент Експрес" за снимки на нов филм, съобщи дирекция "Информация и връзки с обществеността" на транспортното министерство. Подобрено и модернизирано, но запазило стария си ретростил, на 25 септември от Централна гара ретровозилото потегли на атракционно пътуване по маршрута София – Гара Яна – София.
Интересът на Ван Дам към родните "железничарски антики" датира от миналата година, когато някои от най-вълнуващите сцени в последната кинопродукция с негово участие са заснети в "Корона Експрес". (…)
От транспортното министерство казаха още, че днес международният туроператор "International Travel" разговаря за наемане на локомотива и вагоните за пътувания, които да се провеждат седмично или месечно. Срещи ще се проведат с фирмите "Engine Travel", английската "Bohemia Travel" и канадска фирма, която проявява интерес и към наемането на ретро вагон, в който могат да бъдат превозвани и автомобилите на пътниците. По релси могат да бъдат превозвани и мотоциклети, но тази услуга предстои да бъде популяризирана.

***

Последният действащ парен локомотив участва и в честването на годишнината на БДЖ година по-късно – през 2003 г.:

Парен локомотив ще пътува от София до Пловдив за 115-та годишнина на Българските държавни железници

София, 1 октомври 2003 г. /БТА/ С атракционно пътуване с парен локомотив от София до Пловдив на 6 октомври 2003 г. тържествено ще бъде отбелязана 115-та годишнина на Българските държавни железници. Това съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията /МТС/.
Ще пътува елитната композиция "Корона експрес", се посочва още в съобщението. 
Център на тържествата по повод годишнината на железниците ще е Карлово. Там кметът на града Желязко Домусчиев ще посрещне "Корона експрес" в понеделник около 12.30 часа.
Композицията ще продължи за гара Пловдив, където ще бъде открита паметна плоча, посветена на 40 г. от електрификация на линията София – Пловдив. 
Изборът на Карлово не е случаен, уточняват от МТС. Тази година железниците отбелязват още три годишнини – 50 г. от построяването на Подбалканската железница, 70 г. от изграждането на жп линия Карлово-Пловдив и 40 г. от електрификацията на линията София - Пловдив. (…)
Патрон на тържествата по повод 115-та годишнина на Българските държавни железници е министър-председателят Симеон Сакскобургготски. 

/ДС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:39 на 27.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация