Пътническият Як-40 излита минути преди правителствения самолет с Тодор Живков на борда

site.btaПрез 1988 г. пътнически самолет на БГА „Балкан“ катастрофира при излитане

През 1988 г. пътнически самолет на БГА „Балкан“ катастрофира при излитане
През 1988 г. пътнически самолет на БГА „Балкан“ катастрофира при излитане
София (2 август 1988) Самолетна катастрофа на аерогара „София“. Снимка: БТА, Георги Казаков/архив

На 2 август 1988 г. в 17:30 ч. самолетът Як-40 LZ-ДОК, собственост на Учебния център на CO БГА „БАЛКАН“, управ­ляван от екипаж от същия център с командир Стоян Цолов тръг­ва да излита за планиран рейс на „БАЛКАН“ София–Варна. Излитането започва от точка, която е на разстояние 1000 м от на­чалото на пистата. Самолетът набира необходимата му скорост за отлепяне, но не може да излети и без да повдигне носовото ко­лело, напуска пистата с голяма скорост по осевата линия. След­ват серия последователни удари в стълбовете на ограничителни­те светлини и оградата на летището, започват частични разру­шения на тялото му.

Як-40 LZ-ДОК почти „прелита“ коритото на pека Искър и се удря в отсрещния ѝ бряг, разрушава се напълно, вторият пилот и част от пътниците загиват на място. От изгаряне и тежки телес­ни повреди в болница умират командирът, бордният инженер и други пътници – общо 29 души, осем получават различни нара­нявания.

При удара в подпорната стена на pека Искър тялото на самоле­та, заедно с лявото му крило, се откъсват и остават на брега, опашната част, включително двигателите, падат в коритото на реката, където попада и дясното крило. Предната част на корпуса е напълно разрушена. Материалните щети възлизат близо на 1 млн лева.

Към 17:30 ч. времето на летище София е ясно. По същото време Председателят на Държавния съвет на Народна република България и Генерален секретар на Централния комитет на Българската комунистическа партия Тодор Живков трябва да се качи на борда на правителствения самолет Ту-154 LZ-BTJ. Той се бави, тъй като е в летящата очна клиника, която временно е позиционирана пред представителния ВИП на летището. Въздушният диспечер позволява на пътнически самолет Як-40 на БГА „Балкан” да излети за Варна, като иска от екипажа да ускори излитането.

Причината за катастрофата не е ясна, тъй като няма записи от черните кутии. По време на огледа се установява, че хоризонтал­ният стабилизатор на разрушения самолет е в положение плюс 1,5 градуса – на пикиране. При излитане самолетът кабрира (изкачва се), а не пикира (спуска се), този факт се превръща в едно от главните обяснения за причината на катастрофата.

В емисия „Вътрешна информация“ на БТА четем:

Самолетна катастрофа

София, 2 август 1988 г. /БТА/ Днес в 17:29 ч. самолет ЯК-40 на Българската гражданска авиация, който трябваше да изпълни редовен полет по маршрут София–Варна, при излитане е катастрофирал в района на летището.

На борда на самолета са се намирали 33 пътници и екипаж от 4 души. 14 души са настанени в болница, където им се оказва спешна помощ. Останалите са загинали.

Назначена е комисия за установяване причините за злополуката.

***

След самолетната злополука на летище София

София, 3 август 1988 г. /БТА/ Във връзка със самолетната злополука с ЯК-40 на Българска гражданска авиация, станал вчера привечер на софийското летище, репортер на БТА съобщава:

Както е известно, от намиращите се в самолета 33 пътници и четирима души екипаж са загинали на място 23 души. В болницата са починали още двамата души – едно дете и командирът на самолета. Сред загиналите има трима чужденци – двама югославяни и един съветски гражданин. Друг югославски гражданин е жив, но състоянието му е тежко.

За останалите живи пътници и членове на екипажа се полагат усилия за лечението им от медицинските работници в „Пирогов“ и първостепенната Окръжна болница. Половината от тях са в критично състояние.

Назначената комисия продължава да разследва причините за злополуката.

***

След самолетната катастрофа

София, 8 август 1988 г. /БТА/ Както вчера бе съобщено след самолетната злополука на летище София на лечение в „Пирогов“ бяха настанени 12 души. Двамата от тях починаха в болницата на следващия ден.

Днес репортер на БТА се срещна отново със заместник-директора на „Пирогов“ д-р Георги Каменов. Въпреки положените усилия за спасяването на ранените пътници и членове на екипажа, каза той, на 7 август почина още един от пасажерите – югославски гражданин, а тази сутрин и бордовият инженер на самолета.

С тези два случая общо загиналите и починалите вследствие а злополуката са 27 души. От намиращите се в момента в Института седем пострадали, един е в критично, а друг в тежко състояние. За останалите няма опасност за живота. Днес от „Пирогов“ бе изписан и първият оздравявал от пострадалите пътници, който е съветски гражданин. Други двама от пътниците се лекуват в Първостепенната окръжна болница в столицата.  

***

След самолетната злополука

София, 11 август 1988 г. /БТА/ Грижите за повечето от пътниците, ранени при самолетната злополука, изцяло паднаха върху колектива на Клиниката по изгаряния към Републиканския научно-практически институт за спешна медицинска помощ „Пирогов“.

Лекарите и медицинските сестри вече девет нощи и дни водят борба за спасяване живота на най-тежко пострадалите, полагат непрекъснати грижи за възстановяване здравето на по-леко ранените.

Както съобщи днес заместник-директорът на института „Пирогов“ д-р Георги Каменов, въпреки положените усилия миналата нощ е починала още една от болните, закарана в клиниката с 60-процентово обгаряне.

Тревожно е състоянието и на друга от пътничките.

Останалите пет болни са в задоволително общо състояние.

В „Поверително приложение C-2A“ на БТА са поместени статии за катастрофата от чуждия печат:

За самолетната катастрофа

Анкара, 5 август 1988 г. (БТА) Вчера турският в. „Тър­киш дейли нюз“ публикува информация на АП от Виена за катастрофата на българския самолет Як-40 при из­литането му от София за Варна. Сред загиналите най-малко 23-ма бил съветски дипломат – консул в Генерал­ното консулство във Варна Юрий Черьомин, а също така югославската гражданка Монирка Митрович и дъщеря ѝ Мария. Съпругът Младен Митрович останал жив, но бил в критично състояние.

Съобщава се, че самолетът на БГА „Балкан“ не е успял да излети от пистата и се е разбил в коритото на река Искър на около 1 км от летището. Все още не били известни причините за катастрофата.   

В. „Гюнайдън“ също съобщава за самолетната катастрофа в София, позовавайки се на радио София. Вестникът пише, че „между загиналите 25 човека няма­ло чужденци“. Все още нямало официално съобщение за причините за катастрофата, но било възможно да е ре­зултат на пилотска грешка.

 

Използвани източници: БТА, Вътрешна информация (ВИНФ), 28.07-08.08.1988 г.; 08-19.08.1988 г.; БТА, Поверително приложение C-2A, 30.07-06.08.1988 г; Цаков, Цветан.Черна книга за жертвите на българската авиация. Катастрофите мъртвите и виновните.1994. С., Меридиан прес.

/ДС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:05 на 25.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация