site.btaПреди 55 години се провежда първият тестови полет на свръхзвуковия самолет „Конкорд-002"

Преди 55 години се провежда първият тестови полет на свръхзвуковия самолет „Конкорд-002"
Преди 55 години се провежда първият тестови полет на свръхзвуковия самолет „Конкорд-002"
Маями, Флорида, САЩ (14 юни 1974) Свръхзвуковият самолет „Конкорд" на „Ер Франс" каца на международното летище в Маями.

На 9 април 1969 година се извършва първият от многото тестови полети на британския свръхзвуков самолет „Конкорд-002”. След дългогодишно сътрудничество между Франция и Англия, новоразработените самолети започват своята подготовка за пътнически полети. Двете страни остават единствените, които използват свръхзвукови самолети в своя арсенал.

Самолетите от серията „Конкорд” са оборудвани с четири броя двигатели Ролс Ройс, достигащи мощност от 38 хиляди фунта, а капацитетът му предвижда 100 пътници и до 2,5 тона товар. Тази мощност коства по над 25 хиляди литра гориво на полет, като максималното разстояние, което може да измине е 6880 км на височина от над 18 км. Дизайнът на делта-крилото и увисналият му нос го правят лесно разпознаваем.

В бюлетин „Международна информация-Служебен“ на БТА четем за първия полет:

Британски самолет „Конкорд” извършил първия пробен полет

Бристол, 9 април 1969 г. /Ройтер/ Днес свръхзвуковият пътнически самолет „Конкорд” (британският вариант) извърши успешен 22-минутен полет. 

Огромният самолет „Конкорд-002” с триъгълни крила излетя от близкото летище Филтън, принадлежащо на „Бритиш еъркрафт корпорейшън” – фирмата, която в сътрудничество с френската компания „Сюд Авиасион” конструира самолета - и се приземи на летището на военновъздушната база Феърфорд, на около 80 км от Бристол. 

Френският прототип на същия самолет – „Конкорд-001” – вече извърши няколко пробни полета, първият от които беше в Тулуза на 2 март.

„Конкорд-002” днес беше пилотиран от летеца-изпитател Брайън Тръбшоу от „Бритиш еъркрафт корпорейшън”, който вече е летял и с френския самолет. Генералният директор на корпорацията Джордж Едуардо заяви пред журналистите: „Мисля, че ако нямахме ресурсите на двете страни на свое разположение, ние не бихме успели да приготвим за полет „002” само пет седмици след първия полет на „001”. Това е блестящ пример за англо-френското сътрудничество”. 

Въпреки, че пробите за полет на „Конкорд” са още през 1969 г., комерсиалните полети стартират чак през 1976 г., като последният е през 2003 г. – 27 години по-късно. През месец юли 2000 г. при катастрофа с „Конкорд” на френската авиокомпания „Ер Франс" край Париж, загиват 113 души, което ускорява края на използването на тези самолети. 

Полетите с „Конкорд” са ограничени до трансатлантически маршрути, поради високата скорост, която развива и звукът, който създава. Скоростта му от близо 2,150 км/ч е два пъти по-висока от тази на звука, което при полет над суша причинява така наречения „звуков бум”. Друг фактор са и промените в икономиката, поскъпването на горивата, цената на билетите и поддръжката, която все повече затруднява двете компании. 

В „Икономика експрес” БТА откриваме информация за последния полет на свръхзвуковите самолети „Конкорд”:

Ер Франс и Бритиш Еъруейс спират окончателно полетите с „Конкорд” от 1 ноември 2003 г.

Париж, 10 април 2003 г. /БТА/ Авиокомпаниите Ер Франс и Бритиш Еъруейс днес обявиха, че спират окончателно полетите с френско-британския свръхзвуков самолет „Конкорд” от 1 ноември 2003 г. след повече от 27 години, предаде Франс прес.
От Ер Франс обясниха решението си с влошаване на икономическите резултати по трансатлантическия маршрут, където се използват самолетите „Конкорд”, през последните месеци и особено „от началото на тази година”.
Бритиш Еъруейс днес също обяви, че спира полетите с „Конкорд” от 1 ноември т. г. поради слабото търсене от страна на пътниците, предаде АП. В цитирано от АФП съобщение на британската авиокомпания се отбелязва, че решението е продиктувано от икономически съображения - намаляване на броя на пътниците и увеличаване на разходите по поддръжката.
„Конкорд” ни служи добре и ние сме изключително горди, че летяхме с тези прекрасни и уникални самолети 27 години. Това е краят на една фантастична епоха за световната аеронавтика, но отказът от полетите с „Конкорд“ е икономически обосновано решение в момент, когато ние трябва да вземаме трудни решения за цялостната ни дейност”, каза генералният директор на Бритиш Еъруейс - Род Едингтън. 

***

Последен полет на Конкорд с Ер Франс

Ню Йорк, 30 май 2003 г. /Давид Дийодон от АФП/ Самолет „Конкорд” ще осъществи в събота последния си пътнически полет за Ер Франс. Той ще излети от летище „Джон Кенеди” в Ню Йорк в 8 часа сутринта местно време /12 по Гринуич/ и ще пристигне на „Шарл дьо Гол” в Париж в 17,45 следобед /15,45 по Гринуич/. Тези три часа и 45 минути ще сложат край на експлоатацията на самолетите Конкорд от френската национална авиокомпания. Това е последният шанс на нейните клиенти да преминат звуковата бариера над Атлантическия океан.

***

Лондон, 26 ноември 2003 г. /БТА/ Това е лебедовата песен на свръхзвуковия самолет, след като Ер Франс спря редовните полети с него в края на май, а Бритиш Еъруейз - в края на октомври. Двете компании бяха единствените, които използваха „Конкорд”.

От седемте машини, които притежаваше британската авиокомпания, пет вече „излязоха в пенсия”: един на летището в Манчестър, един на летището в Бриджстоун, един в Музея на авиацията в Сиатъл и един в Музея на морето, въздуха и космоса в Ню Йорк.

Шестият „Конкорд” ще бъде изложен на летището Хийтроу, а последният ще бъде изпратен по суша или по море в Музея на авиацията в Единбург.

/ДС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:24 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация