Плавателният съд потъва на 14 км от Босфора с 19 души екипаж на борда, от които 17 българи и двама украинци

site.btaНавършват се 20 години от трагедията с кораба “Хера”

Навършват се 20 години от трагедията с кораба “Хера”
Навършват се 20 години от трагедията с кораба “Хера”
Истанбул (27 май) Изглед към Босфора Пресфото БТА снимка: Анелия Николова/Архив

Българският кораб "Хера", плаващ под камбоджански флаг, потъва на 13 февруари 2004 г., около 12:30 ч., в Черно море, на 7,5 мили (14 км) от пролива Босфора в турски териториални води. В екипажа му има 17 българи и двама украинци. Корабът превозва над 11 750 т въглища от украинското пристанище Мариупол за турското пристанище Гебзе, в залива Измит. Загива целият екипаж. Фирмата собственик на кораба е "Маестро шипинг", регистрирана в Сен Висенте. Мениджър на кораба в България е "Провидънс шипинг трейдинг" със седалище във Варна. В дните след потъването в издирвателните работи по море, въздух и земя се включват турски военни и български екипи на Гражданска защита и БЧК.

БТА отразява събитието в емисиите “Вътрешна информация”, “Балканска информация” и “Международна информация”:

Екипажът на кораба "Вежен" е станал свидетел днес на потъването на "Хера"

Варна, 13 февруари 2004 г. /БТА/ Корабът на Параходство "Български морски флот" ЕАД "Вежен" е бил съвсем близо до входа на Босфора, където е станал инцидентът с "Хера". Екипажът е видял, че моторният кораб "Хера" потъва, потвърдиха от пресслужбата на Параходството.
Капитанът на "Вежен" кап. Миланов е пратил телеграма до БМФ, с която е обяснил ситуацията. Екипажът е опитал спасителна операция, но изключително лошото време е попречило. Междувременно турските власти са влезли във връзка с "Вежен" и са обяснили, че ще изпратят спасителни хеликоптери. 
Деветнайсет българи и двама украинци са в екипажа на потъналия днес в Черно море товарен кораб, плаващ под камбоджански флаг, съобщи Ройтерс, като се позова на турски отговорен представител. По информация от турските медии корабът е потънал във водите на Босфора на излизане от пролива към Черно море. Говорителят на външно министерство Любомир Тодоров каза пред БТА, че засега няма официална информация от турските органи за случая с потъналия в Черно море товарен кораб. 

***

Бушуващите ветрове затрудняват издирването на екипажа на кораба “Хера”, в който има 19 български моряци

Истанбул, 13 февруари 2004 г. /БТА/ Бушуващите ветрове затрудняват усилията на турската брегова охрана за намирането на 21 моряци от потъналия близо до Босфора товарен кораб, плаващ под камбоджански флаг, предаде ДПА. Деветнайсет от членовете на екипажа са български моряци. (…)
Има буря с ветрове със скорост 80-90 километра в час. Нашите другари прекараха последните часове  в търсене /на кораба и на екипажа/ с риск за живота си, но за съжаление нямаме никаква добра новина, добави Тозар (Баръш Тозар, председател на Дирекцията за брегова сигурност и морско спасяване - бел. ред.).
Турските власти затвориха пролива Босфора за морски трафик заради бурните ветрове  и снеговалежи, ограничаващи видимостта, но позволиха преминаването на по-малки кораби.
Не сме оставили нито един кораб, блокиран на север. Само големи танкери чакат в момента на това място. Ние засега не разрешаваме преминаването им, тъй като видимостта е почти нулева, но най-малките кораби получиха разрешение да преминат. Между 26 и 30 кораба получиха разрешение да преминат през Босфора от четвъртък, добави той.    
Общо 22-ма моряци (…) се водят безследно изчезнали, след като днес два товарни кораба претърпяха корабокрушение край турските брегове заради лошото време.
Друг моряк се смята за безследно изчезнал в Егейско море, след като товарен кораб, регистриран в Сент Винсент, потъна след сблъсък снощи с товарен кораб, плаващ под либерийски фраг, на южния вход на пролива Дарданели, вероятно също заради лошото време, според органите, отговарящи за морската сигурност в Истанбул. Други 10 членове на екипажа на кораба “Маре” са били спасени, според същия източник.
Два други товарни кораба, регистрирани в Русия и Северна Корея, заседнаха рано днес заради ветровете в Босфора. Моряците на тези кораби - 27 души, са били спасени, съобщава Анадолската агенция…

***

Най-вероятно моряците от кораба "Хера" не са успели да го напуснат при потъването му

София, 14 февруари 2004 г. /БТА/ Най-вероятно моряците от кораба "Хера" не са успели да го напуснат при потъването му, каза за БТА генералният консул на България в Истанбул Руско Георгиев. Предположението е на представители на управление "Брегова охрана и спасителни операции" на Истанбул.
Корабът "Хера" потъна вчера в района на Босфора. В екипажа му са български и украински моряци, като по последни данни броят на българите е 17.
Георгиев се е срещнал днес с директора на управлението Баръш Тозар. По информация на управлението в 12 часа и 23 минути вчера от "Хера" е подаден сигнал, че в първи трюм влиза вода, каза Георгиев. След четири минути връзката с кораба е загубена. Предполага се, че при влизането на вода в предната част е потънал носът и от вълнението корабът се е преобърнал, смятат спасителите.
Хората си били вътре в кораба заради силното вълнение и вратите са били затворени, каза Георгиев. Заради бързото потъване те вероятно не са имали възможност да скочат в морето и са останали затворени в кораба, добави той. Георгиев обясни, че според спасителите ако телата не бъдат извадени до 20-30 дни, те няма да могат да бъдат идентифицирани. Изваждането на кораба ще е много трудно, защото "Хера" е потънал на дълбочина около 70 метра и ще е нужна специална техника, каза още той.
Руско Георгиев уточни, че корабът "Хера" е от 1975 г. на вода. Според Баръш Тозар металът на кораб, който повече от 30 години е в морето, е остарял и при удар от вълните лесно може да се пробие, каза още генералният консул в Истанбул…

***

Потъналият в петък в Босфора кораб "Хера" не е подавал сигнал за бедствие SOS

София, 17 февруари 2004 г. /БТА/ Потъналият в петък, 13 февруари, до Босфора кораб "Хера" не е подал сигнал за бедствие SOS. Това каза на пресконференция днес изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" капитан Пейчо Манолов. 
Според него "Хера" е подала сигнал до турския спасителен координационен център, че има нужда от буксир. Сигналът е бил прихванат от българския кораб "Вежен". В 12.30 часа "Вежен" е сигнализирал до спасителен координационен център, че корабът "Хера" е потънал. (…) 
Група експерти от "Морска администрация", начело с капитан Пейчо Манолов, ще заминат тази вечер или утре сутринта за Турция, за да се включат в спасителната операция на кораба "Хера". Решението е взето на среща днес между вицепремиера Николай Василев и посланика на Турция у нас Хайдар Берк. 
Според турския посланик надеждата за откриването на потъналите с кораба моряци намалява. Ако е необходимо обаче, издирването ще продължи докато има и минимален шанс. Операциите ще се извършват в тясно сътрудничество с българските власти, каза турският посланик…

***

Очаква се спускането на водолази до "Хера" да започне днес следобед

София, 19 февруари 2004 г. /БТА/ Очаква се спускането на водолази до потъналия кораб "Хера" да започне днес следобед, съобщиха на БТА от Министерството на транспорта и съобщенията /МТС/, като се позоваха на доклад на директора на изпълнителна агенция "Морска администрация" капитан Пейчо Манолов.
Спускането на водолазите ще започне, след като вчера турските спасителни власти успяха да обследват с робот мястото на инцидента и да заснемат кораба. Според доклада на кап. Манолов качеството на материала не е много добро. Представител на фирмата-оператор "Провидънс шипинг", който също е бил на мястото на обследването, е потвърдил, че направеният от робота снимков материал е на "Хера". (…)
След направените вчера снимки е определена точната дълбочина на потъването на кораба - 73,5 м. "Хера" лежи на десния си борд. Липсва капакът на хамбар номер едно. 
В съобщението на МТС се посочва още, че основната цел на обследването е била да се открие дали спасителната лодка и плотовете са потънали с кораба. Заради слабата видимост и многото разпилени останки на повърхността, не са намерени ясни доказателства за това. Материалът, направен от камерата-робот, също не показва това. Според кап. Манолов ако има лодка, най-вероятно тя е затисната и не може да се види.
От МТС припомнят, че първият опит да бъде спуснат робот на мястото на инцидента беше неуспешен. Вчера турските спасителни власти успяха да спуснат нова камера за дълбоководно заснемане на мястото на инцидента. Работата на издирвателните екипи продължи до 24.00 часа…

***

След потъването на "Хера" от кораба "Вежен" са видели човек в спасителен плот, въжета и жилетки 

Варна, 19 февруари 2004 г. /БТА/ Първата информация, която чух от "Хера", беше в 8:30 ч. на 13 февруари, разказа днес капитанът на кораба "Вежен" Явор Миланов. На пресконференцията присъстваха и близките на момчета, които бяха на борда на потъналия кораб. На "Хера" плаваха 17 българи и двама украинци.
Босфорът беше затворен, разказа кап. Миланов. Вълнението на морето е било 6-7 бала, на вятъра - 8-9. Капитанът чул връзката на "Хера" с турския трафик-център. Сигналът бил, че на кораба имат проблеми с товара и искат да преминат Босфора.
В 9:50 ч. "Вежен" е получил разрешение да влезе в пролива. Видимостта е била около 3 мили. На радара е излязъл обект вляво от носа на "Вежен". Неизвестният кораб се е движел със скорост 10,3 възела.
Към 12:10 ч. този кораб рязко променил курса си, скоростта му също паднала. Към 12:15 ч. видимостта вече е паднала на 2,5 мили, но от "Вежен" разбрали, че другият кораб е "Хера". Видяхме, че той е силно наклонен напред и надясно, обясни кап. Миланов.
Към 12:20 ч. трафик-центърът изпратил сигнал до "Хера" да се върне в полосата си, защото корабът е навлязъл в насрещното движение. Оттам обяснили, че не могат да се върнат и поискали буксир.
През това време "Хера" се наклони още повече и потъна, разказа кап. Миланов. Той се обадил на трафик-центъра и обяснил, че корабът е под водата, продиктувал и координатите на инцидента. "Вежен" променил курса си и тръгнал към "Хера".
Когато завихме, корабът се показа отново с кила и кърмовата част нагоре, стоя около четири минути, обясни кап. Миланов. В 12:30 ч. отново потънал и повече не се показал. От "Вежен" сигнализирали на трафик-центъра, че възнамеряват да предприемат спасителни действия. Турската служба дала съгласието си. (…)
Отвореният плот мина на два метра от "Вежен", разказа кап. Миланов. В него имало един човек, но недобре облечен за условията - температура на въздуха около 2 градуса, а на водата - 3-4 градуса.
Корабът се люлееше много силно, нямахме възможност да помогнем, увери капитанът. Той се обадил на трафик-центъра и обяснил какво става. От там отговорили, че изпращат хеликоптер и катери.
Преди да влезем в Босфора видях два катера и спасителен буксир, обясни кап. Миланов. Хеликоптер не е забелязал. Капитанът веднага информирал Параходство "Български морски флот" за инцидента, по-късно е било уведомено и Министерството на транспорта. 

***

Едно тяло е извадено от потъналия кораб “Хера”

Истанбул, 13 март 2004 г. /Специално за БТА от Метин Карагюллю/ Едно тяло бе извадено днес от потъналия кораб “Хера”. Предстои да бъде транспортирано за ДНК анализ в моргата в квартала Съръйер. Транспортирането става с катери на бреговата охрана за около един час от мястото на потъването на кораба до моргата. Името не е установено засега… 

***

Тялото на втори моряк е открито днес на потъналия край Босфора кораб "Хера"

Истанбул, 17 март 2004 г. /Специално за БТА от Метин Карагюллю/ Тялото на втори моряк от потъналия край Босфора кораб "Хера" бе открито днес, съобщиха турските власти.
В момента тялото се транспортира с катери към държавната болница в Истанбул, където съдебен лекар ще установи самоличността му. Не бе съобщено в какво състояние е намереното тяло. (…)
Повикани са близки на моряците от България и Украйна, за да помогнат при разпознаването на телата, съобщиха турските власти…

***

Приключи операцията по турското крайбрежие за издирване на моряци от кораба "Хера"

Истанбул, 24 март 2004  г. /Специално за БТА от Метин Караголю/ Днес екипите на Гражданска защита от България приключиха операцията по издирване по крайбрежието на моряците от кораба “Хера” и се завръщат в България, съобщи ръководителят на екипа Андрей Иванов. Той каза, че няма информация дали ще бъде изпратен друг екип, но по думите му няма смисъл повече да се издирва. (…)
Спасителните екипи са претърсили крайбрежния участък от нос Карабурун до Аладжа, който е дълъг около 50 километра.
Турските тежководолази продължиха днес спускането до кораба “Хера” на 70 метра дълбочина. Според турските власти са обходени и огледани помещенията на кораба, където е възможно да се влезе. Тази вечер съвместно с бреговата охрана и пристанищните власти те ще прегледат заснетия материал и ще решат дали ще продължат издирването или не.
По-голяма вероятност има тежководолазите да приключат операцията по гмуркане до потъналия кораб. Проблемът е, че дясната част на кораба при потъването е затънала в калта, помещенията са сплескани и в тях не е възможно да се влезе. По всяка вероятност екипажът е останал затиснат в тези помещения. Според турски експерти телата на моряците може да изплуват след месеци, дори години, и това може да стане на крайбрежието на други държави.
Досега тежководолазите извадиха от потъналия кораб пет тела. Турските съдебни власти още не са дали официална експертиза за самоличността на намерените тела. 

***

От НСлС смятат, че няма основания да се приеме за достоверна информацията за съдбата на моряците от кораба "Хера", разпространявана от медиите

София, 18 октомври 2004 г. /БТА/ …В Националната следствена служба е на производство следствено дело номер 34, образувано на 16 февруари 2004 година, срещу неизвестен извършител, затова, че на 13 февруари 2004 г., около 12.30 часа в Черно море, на около 14 километра преди северния вход на Босфора, допуснал да потъне българския кораб "Хера", собственост на фирма "Маестра Шипинг Сент Винсент и Гренадин", пътуващ под камбоджански флаг, натоварен с 11 755 тона въглища от украинското пристанище Мариупол за турското пристанище Гебзе, и причинил смъртта на повече от едно лице - 17 български и двама украински моряци. (…)
До настоящият момент са извадени телата на трима българи и двамата украинци. В неизвестност са останалите членове на екипажа, се казва още в съобщението. (…)
Разследването продължава, като се проверяват всички възможни версии и данни за причините, довели до корабокрушението на "Хера" и съдбата на екипажа.
Делото е на специален отчет. 

***

До 31 май се очаква да бъде внесен детайлният иск на руската страна по делото между Атомстройекспорт и НЕК  за 1, 250  млрд. евро 

София, 30 април 2013 г. /БТА/ …Премиерът (Марин Райков - бел. ред.) съобщи, че ще бъде възобновено разследването на потъването на българския кораб "Хера" през 2004 г. Той напомни, че делото е било прекратено през 2010 г. Премиерът отбеляза, че в началото на 2010 г., като заместник-министър на външните работи е настоявал за повторна проверка и за това да се създадат условия за намиране на отговор на "висящите" въпроси. Смятам, че това е важно послание, че България не забравя своите и всеки български гражданин и неговите роднини, когато се случи подобно нещастие, имат право на отговор, допълни премиерът. 

***

Софийската градска прокуратура повдигна обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба "Хера"

София, 24  ноември 2017 г. /БТА/ Софийската градска прокуратура повдигна обвинения на двама души във връзка с потъването на кораба "Хера", съобщиха от прокуратурата. 
Обвиняеми са Милен Балчев и Стефчо Минчев за извършено престъпление по транспорта, при което е последвала смърт на 19 моряци при потъването на кораба "Хера" на 13 февруари 2004 г. 
И двамата са с обвинение по Наказателния кодекс за това, че в периода 23 юли  2002 г. - 13 февруари 2004 г. във Варна са допуснали да се повреди и потъне моторен кораб "Хера", от което е последвала смърт за 19 български и чужди граждани.
Към периода на деянието Милен Балчев е бил генерален директор и ръководител "Експлоатация" на фирма "Провидънс шипинг енд трейдинг" ООД. (…)
През същия период Стефчо Минчев изпълнявал длъжността "Технически директор", ръководител "Материално техническо снабдяване", ръководител на бреговата структура на търговско дружество "Провидънс шипинг енд трейдинг" ООД и ръководител "Морски операции".
За времето от 23 юли 2002 г. до 13 февруари 2004 г. двамата обвиняеми в съучастие допуснали да се повреди моторен кораб "Хера", като не извършили необходимия ремонт и отказали извършването на планирани ремонтни дейности.
На 2 септември 2002 г. във Варна те приели без забележки и последващи рекламации ремонта на моторен кораб "Хера" с акт за край на ремонта. Разследването е установило, че била извършена замяната на листове ламарина от палубната обшивка и дънния настил с ламарини с дебелини, по-малки от редуцираните остатъчни дебелини спрямо новите построечни такива.
В края на  август 2003 г., след извършването на класификационен преглед на 22 август 2003 г. във Варна, възложили и допуснали извършването на преустройство на кораба чрез свалянето на 16 броя товарни стрели с прилежащото им оборудване, като не уведомили упълномощената от Камбоджанския корабен регистър класификационна организация - Български корабен регистър (БКР) и в нарушение на Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море от 1974г. /SOLAS/ и Протокола към нея от 1988г., ратифицирани от България и Камбоджа. (…)
Причините за потъването на кораба, според заключението на множество експертизи, включително и в Института по хидродинамика и аеродинамика към БАН /ИХА/, са, че в резултат на описаните ремонтни работи и конструктивни промени е било влошено якостното състояние на конструкцията на кораба и така бурята, на която той е бил подложен на 13 февруари 2004 г., е причинила деформация повече от допустимата в корпуса (в района на първия хамбар). От това е последвало разхлабване на крепежа на люковото закритие на хамбара, при което в него е навлязла голяма маса морска вода. Водата и въглищата, с които е бил натоварен "Хера" са образували течна смес. При бурята и въздействието от нея, на което е бил подложен плавателния съд, движението на тази смес в товарната част на кораба е довело до загуба на устойчивост, накланяне на носовата част във водата и последвало потъване на "Хера", се посочва в съобщението… 

Делото за потъването на кораба "Хера" се гледа от Варненския окръжен съд.

/ДС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:22 на 20.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация