site.btaОтворена е процедура за финансиране на зарядни станции за електрически автомобили по TEN-T мрежата
Министерството на транспорта и съобщенията обяви процедура за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства по пътищата, съобщиха от пресцентъра на министерството. Тя предоставя подкрепа на микро, малки и средни предприятия за изграждане на инфраструктурна мрежа за алтернативни горива.
Финансирането е осигурено от Програма „Транспортна свързаност“. Общо 42,4 млн. лева са предвидени за зарядни центрове за електрически превозни средства по основната и широкообхватната пътна Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). Първата процедура, която се обявява днес, е на стойност 10 млн. лв. На база на резултатите от нея впоследствие ще бъдат отворени нови конкурси, уточниха от министерството.
Максималният размер на безвъзмездната финансова помощ за индивидуален проект е в размер до 500 000 лева. Съгласно условията микро и малките предприятия ще получат най-голяма подкрепа – до 65 % от допустимите разходи за изпълнение на проекта.
По TEN-T мрежата следва да бъдат изградени зарядни центрове за леки автомобили с минимална мощност 600 kW и поне две зарядни точки с изходяща мощност от 150 kW. Това ще позволи зареждане на електромобил за около 15 минути. По основната TEN-T мрежа зарядните центрове за товарните превозни средства трябва да са с минимална мощност 2800 kW и с поне две зарядни точки с изходяща мощност от 350 kW.
Съгласно условията, проекти на територията на Югозападния регион не са допустими за финансиране, тъй като той е „регион в преход“ и не попада в обхвата на финансиране по Европейския фонд за регионално развитие.
На най-голямото автомобилно изложение в Европа за тази година - "Автомобилен салон София 2024", производители и доставчици на зарядни станции в България коментираха пред БТА, че цената за зареждане на електромобил зависи от вида на зарядната станция, действащите тарифи за електроенергия, както и от характеристиките на електромобила. Те обясниха, че зареждането му вкъщи, особено при нощна тарифа, може да бъде изключително икономично, докато на публичните станции цените са значително по-високи. Специалистите от компаниите, произвеждащи и експлоатиращи зарядни станции, обясниха, че цената на тези устройства е пряко свързана с техните технически характеристики.
/РН/
news.modal.header
news.modal.text