site.btaУникален експонат, свързан с историята на българската авиация, се пази в Техническия музей в Загреб
В Техническия музей „Никола Тесла“ в хърватската столица Загреб се съхранява единственият запазен български самолет модел ДАР-9 „Синигер“, каза специално за БТА полк. Иван Студенков, военен, военновъздушен и военноморски аташе на Република България в Хърватия.
След края на Втората световна война, през 1947 г., България предоставя на Югославия – като част от репарациите, които трябва да ѝ плати, девет самолета ДАР-9 „Синигер“. Това е един от последните модели самолети, които започват да се произвеждат в Държавната аеропланна работилница в Божурище, а са завършени в Държавната самолетна фабрика в град Ловеч. Там, преди началото на войната, командването на Въздушните войски премества аеропланната работилница.
Първите самолети са произведени през 1943 г. В набавянето на резервни части и в осигуряването на добре подготвени инженерни кадри за работилницата голяма заслуга има българският авиоинженер Цветан Лазаров.
„В България са произведени общо 42 самолета ДАР-9 „Синигер“. Видоизменената им конструкция наподобява немския учебно-тренировъчен самолет Фоке Вулф 44 „Щиглиц“ (Focke-Wulf Fw 44J). Измененията са извършени под ръководството на инж. Цветан Лазаров, а летателните характеристики се оказват много добри, разказва полк. Иван Студенков.
„Двигателят е „Сименс 14А“ – с мощност 140 к.с., седемцилиндров, с въздушно охлаждане. Максималната скорост на самолета е 168 км/ч. Години наред той се използва във Военновъздушното училище в Казанлък, в частите на българските военновъздушни сили и в аероклубовете“, допълва той.
Днес дори в България не е запазен нито един ДАР-9 „Синигер“, даже като музеен експонат. Този факт значително повишава интереса към съхранения български самолет в Загреб, който е подарен на Техническия музей от Авиационния съюз на Хърватия на 31 октомври 1960 г.
/СУ/
news.modal.header
news.modal.text