site.btaЕАНА представя ключови тенденции и решения в сектора на новинарските агенции в Европа

ЕАНА представя ключови тенденции и решения в сектора на новинарските агенции в Европа
ЕАНА представя ключови тенденции и решения в сектора на новинарските агенции в Европа
Логото на Европейския алианс на новинарските агенции (EAНA). Източник: БТА

Детайлен анализ на дейността на новинарските агенции през миналата година разкрива интересни тенденции и развития в този медиен сектор, съобщи Европейският алианс на новинарските агенции (EAНA), в който членува и Българската телеграфна агенция. Докладът дава ценни наблюдения върху финансовата динамика, стратегиите и предизвикателствата, които са оформяли медийния пейзаж през 2022 г. 

Изследването е направено от ЕАНА в партньорство с университета в Лугано и с 32-те членки на ЕАНА, всички от които са водещи новинарски агенции в европейски страни.

Един от ключовите аспекти, отразени в изследването, е диверсификацията на източниците на финансиране на европейските новинарски агенции, отбелязва ЕАНА.

Размерът и финансовата им стабилност варират. Като значителен източник на приходи се очертават търговските договори, а субсидиите играят по-малка роля. Рекламата и спонсорството заемат незначително място, но онлайн услугите за продажба на новинарски материали остава важен източник на приходи за агенциите.

През 2022 г. повечето от членките на ЕАНА са инвестирали в професионалното обучение на журналисти, като основният акцент е бил поставен върху проверката на фактите и киберсигурността. Освен това мнозинството от тях са използвали услугите на журналисти на свободна практика, най-вече за снимков материал и отразяване на събития.

Необходимостта от изпълнението на план за диверсификация на работната сила представлява въпрос от общ интерес в много области – например представеността на жените и равенството на всички етнически групи в работните екипи. Има и много специфични проблеми, свързани със защитата на журналистите и борбата срещу дезинформацията.  

Над половината от агенциите са взели специални мерки, за да осигурят непрекъснато отразяване на войната в Украйна, а по-малко от 50% от тях са назначили военни репортери. Основен източник на информация по тази тема са били световните информационни агенции като Франс прес, Асошиейтед прес и Ройтерс. 

Повечето новинарски агенции са работили само на пазара "бизнес за бизнес" и не съобщават за конкурентни новинарски агенции на национално ниво. Като цяло те очакват конкуренция най-вече от страна на международни новинарски агенции, както и от компании, работещи в специфични сегменти (медиен мониторинг, информационни технологии и др.). 

Най-определящите фактори за развитието на агенциите през 2022 г. са били общата криза в медийната сфера, както и продължаващата война в Украйна.

През миналата година повечето агенции са въвели нови технологии, за което са изразходили значителни финансови средства. Най-важната технология е изкуственият интелект, следван от 5 Джи мрежата и блокчейн технологиите, които агенциите смятат за ключово значими за сигурността.

През миналата година повечето от агенции са имали проблеми с авторското право.  

Членките на ЕАНА подчертават, че силните им страни са свързани най-вече с традициите в журналистиката и с точността, както и със способността им да въвеждат иновации. Слабите страни понякога са липсата на достатъчно добре подготвени в професионално отношение служители и ограничената база за подбор на кадри и постигане на технологичен напредък.

Агенциите виждат в технологичните промени както основна възможност, така и водещата заплаха, която би могла да доведе до свиване на пазара заради съкращенията на разходите, които клиентите им предприемат.

Много агенции работят за разширяване на спектъра от услуги, които предлагат, за да могат да се справят с потенциалните заплахи, се посочва в съобщението.

"Членките на ЕАНА си проправят път в сложната и променлива международна медийна среда и се фокусират върху ключовите си силни страни - качествената журналистика и бързината и точността, които водят до висока степен на доверие сред инвеститорите в медийния бранш. Налице са и стратегии за диверсификация, които подсигуряват работата на информационните агенции в бъдеще. Постоянно се експериментира и с новите технологии като изкуствения интелект и блокчейн технологиите, които се използват за подобряване на услугите", заяви Александру Джибой, генерален секретар на ЕАНА.

За ЕАНА:

Европейският алианс на новинарските агенции, в който членуват 33 агенции от цяла Европа, е организация, която се занимава с дейността на новинарските агенции. Фокусирайки се върху подпомагането на своите членове в ключови аспекти, свързани с развитието на новинарските агенции в частност и на цялата медийна среда като цяло, ЕАНА също така предоставя ноу-хау и информация за медийния бизнес на външни заинтересовани страни.

Настоящият председател на ЕАНА е Фабрис Фрис, главен изпълнителен директор на Франс прес. В състава на Управителния съвет на EАНА влизат също Александру Джибой, генерален секретар на ЕАНА, Елмир Хуремович, генерален директор на ФЕНА (Босна и Херцеговина), Стефано Де Алесандри, главен изпълнителен директор на АНСА (Италия), и Клаудия Николае, генерален директор на Аджерпрес (Румъния).

/ВС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:28 на 19.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация