site.btaБелга: Центърът за съвременно изкуство „Вилс“ представя изложба на белгийския художник Франсис Алис
Центърът за съвременно изкуство „Вилс“ в Брюксел ще бъде домакин на изложба на белгийския художник Франсис Алис до януари, предаде белгийската новинарска агенция Белга.
Алис, който използва живопис, рисуване, видео и анимация, за да вдъхне живот на творбите си, представя „Природата на играта“ - неговото продължаващо изследване на децата, играещи в различни страни. От 1999 г. насам, по време на пътуванията си, той документира детски игри на обществени места, като записва културни традиции и спонтанно играещи на улицата деца, както и в конфликтни зони и в неспокойния съвременен живот.
Проектът, който се променя през годините, е представен по време на Венецианското биенале през 2022 г., с видеоклипове и картини, които Aлис създава по време на КОВИД пандемията в Белгия, Демократична република Конго, Хонконг, Мексико и Швейцария. Много от игрите могат да бъдат открити и в картината „Детски игри“ от XVI в. на Питер Брьогел Стари - произведение, което прави силно впечатление на Aлис, когато го вижда за първи път като дете.
„Вилс“ ще покаже новите филми на Aлис, включително игрите, на които е станал свидетел наскоро в Украйна. Сред тях е и филмът му от 2015 г. „Мълчанието на Ани“, в който деца играят на криеница в руините на древен арменски град в покрайнините на днешна Турция. С помощта на птичи гласове децата създават илюзията, че градът се връща към живот.
„Докато възрастните са по-склонни да използват речта, за да изразят преживяванията си, децата играят, за да асимилират реалността, с която се сблъскват“, казва Алис.
„Техните игри имитират, подиграват се или се противопоставят на правилата на обществото на възрастните, което ги заобикаля“, смята творецът.
Той вярва, че играта е естествена част от живота както на децата, така и на възрастните, и начин децата да се справят с травматичните преживявания, особено във военни зони или след природно бедствие.
Дванайсет години след ретроспективата на Алис във „Вилс“, която запозна белгийската публика с творчеството му, центърът се радва на завръщането му.
„Aлис улавя този момент на дълбок преход, през който преминава нашето общество, и събира спомен за детските игри, преди те да изчезнат", заявяват от центъра.
(Тази информация се разпространява от БТА по договор с белгийската новинарска агенция Белга)
/ПТА/
news.modal.header
news.modal.text