site.btaУчени за първи път откриха сероводород в атмосферата на екзопланета

Учени за първи път откриха сероводород в атмосферата на екзопланета
Юпитер, заснет от телескопа "Джеймс Уеб" през 2022 г. Снимка: NASA via AP

В атмосферата на планетата, известна като HD 189733b, е установено незначително количество сероводород, което се случва за първи път при екзопланета, предаде Ройтерс.

Тя е открита през 2005 г., но вече има репутацията на доста екстремно място - горещ газов гигант, малко по-голям от Юпитер, с поразителен кобалтовосин цвят. Към тези характеристики вече се добавя и сероводород - химическото съединение, което стои зад задушливата миризма на развалени яйца.

Според учените новите данни от космическия телескоп "Джеймс Уеб" дават по-пълна представа за HD 189733b. Тя вече е сред най-подробно проучените екзопланети, както се наричат тези извън нашата Слънчева система, отбелязва Ройтерс.

"Да, неприятната миризма със сигурност ще се добави към вече скандална й репутация. Това не е планета, която ние, хората, искаме да посетим, но е важна цел за задълбочаване на познанията ни в сферата на планетарната наука", казва астрофизикът и водещ автор на изследването Гуанвей Фу от университета "Джонс Хопкинс" в Балтимор.

Проучването е публикувано в списанието "Нейчър".

Това е т.нар. горещ юпитер - газов гигант, подобен на най-голямата планета в нашата Слънчева система, само че много по-топъл заради близостта си до своята звезда. Той обикаля 170 пъти по-близо до звездата си, отколкото Юпитер до Слънцето, отбелязва Ройтерс.

HD 189733b обикаля около Слънцето на всеки два дни, докато Юпитер - за 12 години.

Всъщност орбитата на екзопланетата е 13 пъти по-близо до нейната звезда и температурата от страната, обърната към нея, е около 930 градуса по Целзий.

Този вид планети "са доста редки", казва Фу за т.нар. горещи юпитери.

HD 189733b е на 64 светлинни години от Земята в съзвездието Малка лисица. Светлинна година е разстоянието, което светлината изминава за една година - 9,5 трилиона км, отбелязва Ройтерс.

"Близкото разстояние я прави ярка и лесна за подробно изследване. Например, откриването на сероводород, за което се съобщава, би било много по-трудно да се направи на други далечни планети", каза Фу.

Звездата, около която обикаля, е по-малка и по-студена от Слънцето и е само около една трета по-светла. Тя е част от двойна система, което означава, че е гравитационно свързана с друга звезда.

"Нашето изследване установи, че HD 189733b е по-сходна с Юпитер, отколкото беше известно досега", каза Луис Уелбанкс от университета на щата Аризона и съавтор на изследването. "Много е подобна на Юпитер, но е по-топла".

В атмосферата на Юпитер също има следи от сероводород. Тази планета обаче е с около 10% по-голяма от Юпитер в диаметър и маса.

В допълнение към откриването на сероводород наблюденията на "Джеймс Уеб" показаха, че в атмосферата на HD 189733b има вода и въглероден диоксид, както сочеха и по-ранни данни.

Наблюденията на телескопа също така изключват наличието на метан в атмосферата на планетата.

"Разбирането на състава на тази и други екзопланети ни позволява да видим колко уникална е нашата Слънчева система и ни помага да поставим нашето съществуване в контекст", добави Уелбанкс.

"Въпреки че не търсим живот на HD 189733b - тяа е твърде гореща,... не прилича на Земята и т.н. - опознаването на атмосферата й ни позволява да разберем как физиката и химията се държат при различни среда и да започнем да съставяме "рецептата" за образуване на планети", каза Уелбанкс.

Към 05:26 на 10.07.2024 Новините от днес