site.btaПредложенията на МОН за усъвършенстване на дуалното обучение ще разширят сътрудничеството между училищата и бизнеса, смята БТПП

Предложенията на МОН за усъвършенстване на дуалното обучение ще разширят сътрудничеството между училищата и бизнеса, смята БТПП
Предложенията на МОН за усъвършенстване на дуалното обучение ще разширят сътрудничеството между училищата и бизнеса, смята БТПП
Снимка: Екатерина Тотева/БТА, архив

Българската търговско-промишлена палата (БТПП) се запозна с предложените изменения и допълнения в Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа и счита, че те са в посока подобряване на сътрудничеството между училищата и работодателите, което е от ключово значение за успешното прилагане на дуалната система на обучение. Това съобщиха от Палатата в последния брой на онлайн бюлетина си "Инфобизнес".

Според БТПП включването на нови текстове, които засилват ролята на работодателите в информирането и ориентирането на учениците, както и предоставянето на повече възможности за практически обучения, са положителни стъпки за подобряване на професионалната подготовка на младежите.

БТПП подкрепя предложението за разширяване на възможностите за провеждане на производствена практика в реална работна среда, включително и в учебно-производствените бази на работодателите и смята, че това ще допринесе за по-голяма гъвкавост и ще увеличи обхвата на практическото обучение. Подкрепа срещат и допълненията, които предвиждат по-активно участие на работодателите в информирането на ученици и родители за възможностите на дуалната система на обучение. Това е важна мярка за популяризиране на този модел на обучение и за мотивиране на учениците да изберат професии с висока реализация, смята от Палатата.

С предложените допълнения, които целят засилване на сътрудничеството между училищата и работодателите при планирането и провеждането на производствени практики, ще се подобри качеството на обучението и ще се улесни преходът от училище към работна среда.

Промените в сроковете и възможността за учениците от 11 клас да започнат практическо обучение преди навършване на 16 години, са целесъобразни и според БТПП отразяват необходимостта от по-ранно започване на професионалното обучение. Осигуряването на стипендии от работодателите също е положителна стъпка за мотивиране на учениците, както и предложението за по-гъвкаво планиране на практическите обучения в реална работна среда през учебната година. Според БТПП съвместното изготвяне на графика от работодателите и директорите на учебните институции ще улесни провеждането на практиките и ще осигури по-добро синхронизиране между учебния и работния процес.

Промяната в начина на оценяване на учениците и въвеждането на по-ясни задължения за учителите по професионална подготовка са необходими за подобряване на качеството на обучението.

Измененията, които подобряват регламентацията на ролята на наставниците и изискванията към тяхната квалификация, ще допринесат за по-добро взаимодействие между училищата и предприятията и за повишаването на качеството на обучението.

БТПП счита, че всяко предложение, което допълнително уточнява и подобрява условията за провеждане на дуалното обучение е положително. Също така обръща внимание на отношенията между учениците и работодателите, защото дуалното обучение е преди всичко образователен процес, а не трудово-правно отношение. Дуалното обучение трябва да се разглежда основно като образователен процес, в който акцентът пада върху придобиването на знания, умения и компетенции от страна на учениците, а не като форма на заетост, изтъкват от Палатата.

Според БТПП е важно да се запази ясно разграничение между образователните цели и трудовите задължения, за да се избегнат потенциални противоречия и злоупотреби с правата на учениците. Този подход би следвало да запази фокус върху образованието като основна цел на дуалната система. Важно е да се запази фокусът върху обучението и професионалната подготовка, като се избегне натоварването на учениците с отговорности, които са присъщи на трудовите взаимоотношения. Въпреки че съществуват несъвършенства в предложените промени на наредбата, те все пак са насочени към оптимизиране на учебния процес и защитават интересите на обучаемите, отбелязват от БТПП.

Предложените изменения и допълнения ще допринесат за усъвършенстване на дуалната система на обучение и ще увеличат ефективността на сътрудничеството между училищата и бизнеса, смятат от БТПП. Според бизнеса наредбата трябва да запази своята образователна насоченост, като в същото време отразява в голяма степен нуждите на пазара на труда и реалните условия на работа в предприятията.

Становището на БТПП е изпратено на вниманието на Министерството на образованието и науката (МОН).

В началото на юли от МОН съобщиха, че с промени в Наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа ще се разширят възможностите за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) в професионалните гимназии. То ще може да се осъществява от по-голям брой наставници и преподаватели и ще се провежда в реална работна среда при гъвкав график, съобщиха тогава от ведомството.

/ВЙ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:44 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация