site.btaИзработихме визия за качеството в средното образование и за новите учебни програми, каза министър Галин Цоков

Изработихме визия за качеството в средното образование и за новите учебни програми, каза министър Галин Цоков
Изработихме визия за качеството в средното образование и за новите учебни програми, каза министър Галин Цоков
Служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков участва в бизнес форума „Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес“. Снимка: Никола Узунов/БТА

Проблемът за качеството на образованието - и в средното, и във висшето, е в основата на работата ни в Министерството на образованието и науката (МОН) в последните месеци. Изработихме визия за качество в средното образование, която е свързана не само с подобряване на постиженията на учениците, но другият важен индикатор е за развитието на техните силни страни и с благополучието им. Такава концепция за качеството е свързана със съвременните измерения на образованието 5.0, при което технологиите, изкуственият интелект, виртуалната реалност се съчетават и трябва да се съчетават с развитието на социално-емоционалната интелигентност на децата, учениците и на студентите, с развитието с личностните им качества и силни страни, за да бъдат те успешни в съвременното общество. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков на форума "Европа успява с качествено образование и отговорен бизнес", организиран от вестник "24 часа".

Тук стигаме до един много важен проблем в съвременното образование - как то да отговори на изискванията на индустрията 5.0, на това, което се случва в постпандемичния свят, и тук отговорът на различните образователни системи е свързан с въвеждането на компетентностно базираното образование. То е свързано с това, че при подготовката в училище трябва да се акцентира не само върху усвояването на знания, но и върху формирането на умения за живота, върху изграждането на ключови компетентности, които да позволят на младите хора да се реализират на пазара на труда. Изследванията и предположенията на учените футуролози показват, че сегашното поколение алфа, което вече е в началния етап на основното училищно образование, ще упражнява по две-три, може би по четири професии в своя живот и много бързо трябва да се преквалифицира, и да овладява нови професионални умения в много динамичния пазар на труда. Той вече се очертава и при него много бързо се създават и отмират професии, каза министърът.

С рамката за качествено образование и с визията за новите учебни програми, която също изработихме, ще трябва да се приложи през следващите месеци и години, за подготовката на нов тип учебни програми, ориентирани към овладяване на компетентности от учениците и свързани с тяхната практическа работа, с изследване и с практика, каза министър Цоков. Той отбеляза, че много успешен е проектът за ученическите практики, има и постижения в дуалното обучение, което също се разгърна през последната година. През есента ще започне и новата част "ДОМИНО" 2 на много важния проект между  България и Швейцария за развитие на дуалното образование в професионалните училища и паралелките. От тази година работодателите са освободени от плащане на осигуровки за учениците, които се обучават дуално и така ще могат да се плащат и по-големи заплати на тези ученици, които след десети клас ще работят в съответните фирми и работни места.

Във висшето образование, за нас е много важен проектът за студентските практики, който ще започне от есента и ще има много сериозно финансиране, защото може би това е един от най-успешните европейски проекти в нашата образователна система. Той свързва пряко хиляди студенти с техните работодатели. В този проект ще има много сериозен модул за въвеждане на дуално обучение във висшето образование - в бакалавърски и магистърски програми, в които студентите ще се обучават дуално след втори курс, каза министър Цоков. 

Той говори и за изграждането на мрежи между училищата, и за мрежи между университетите - в национален, в интернационален и в европейски план. 

Консорциумите на европейските университети са огромна възможност не само за България и за висшето ни образование, но и за Европа - да стане водеща и образователна, и изследователска точка в света, заяви министърът. Той каза, че вече има и десет изследователски университета в България.

България е една от първите страни, която има насоки за използването на изкуствения интелект в образователните институции, отбеляза министър Галин Цоков.

Във форума участва и еврокомисарят по иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта Илиана Иванова.

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:03 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация