site.btaПредстои деветото издание на Националния фестивал „Наука на сцената“

Предстои деветото издание на Националния фестивал „Наука на сцената“
Предстои деветото издание на Националния фестивал „Наука на сцената“
Плакатът на събитието, снимка: организаторите на фестивала

Деветото  издание на Националния фестивал „Наука на сцената“ ще се проведе от 20 до 22 октомври в СУ „Васил Левски“, Севлиево. Фестивалът, който е със състезателен характер, за осми пореден път ще бъде в град Севлиево и за четвърти път - в СУ „Васил Левски“, най-старото и престижно училище на града. В рамките на деветото му издание ще се определи делегацията на България за Европейския фестивал „Наука на сцената“, който ще се състои от 12 до 15 август 2024 г. в Турку, Финландия. Мотото и на Международния фестивал във Финландия, и на Националния фестивал в Севлиево е „Устойчивост в STEM обучението“, съобщават организаторите на събитието.

Основната цел на европейската програма „Наука на сцената“ е да повиши нивото на преподаване на естествените науки – физика и астрономия, химия, биология, математика  и информационни технологии (STEM), което води до едно по-добре научно образовано общество и насочва повече млади хора към кариера в науката, инженерните и технологичните дисциплини. Това се постига, като  се дава възможност на учителите по научните дисциплини (STEM) да обменят  опит и преподавателски подходи, да се вдъхновят и ентусиазират за прилагането им, да се информират и популяризират за съвременните научни постижения. 

Организатори на събитието са Национален (НОК) и Местен организационен комитет (МОК), а съорганизатори - Министерство на образованието и науката и фондация „Еврика“ в партньорството с българския Развоен център на технологичния гигант SAP и Фондация „Работилница за граждански инициативи“ (ФРГИ), всички подчинени на идеята за развитие на образованието в България; и със съдействието и подкрепата на съюзите на физиците, химиците, математиците и учените в България.

Националният фестивал „Наука на сцената“ се провежда с медийното партньорство на Българска телеграфна агенция, Национално издателство „Аз-Буки“, сп. „Светът на физиката“ и интернет сайтовете Наука OFFNews и MediaBricks.bg. 

Във Фестивала могат да участват представители на всички български училища, детски градини, клубове за наука и техника и неправителствени организации от страната. Те заявяват участието си с попълването на регистрационни форми и представят описание на проектите си, базирани на изследователския подход при обучението, които могат да се класифицират към една от определените от Международния организационен комитет (МОК) водещи теми: 

   - Наука за най-младите – проекти за насърчаване на STEM подхода в началното училище (за деца по-малки от 10 години). 

   - Проекти за STEM образование за устойчиво развитие, които допринасят за постигането на 17-те цели за устойчиво развитие. 

   - Цифрови технологии в образователни проекти в областта на STEM по програмиране, дигитално образование, ИКТ, големи данни, изкуствен интелект, виртуална реалност и др.

   - Разнообразие в проектите за преподаване на STEM, които отразяват хетерогенността и многообразието на нашето общество, например методи на преподаване, които ангажират ученици с различни нива на обучение или различен културен произход.

   - STEAM в образователни проекти, комбиниращи природни науки с други дисциплини, например с изкуства, музика, спорт, история и др.

   - Евтини експерименти в STEM образованието,  които са достъпни за изпълнение.

   - STEM за обучаващи се учители – проекти, които са разработени по време на предварително обучение на учители или стаж за учители.

   - Съвместни проекти, разработени от учители, които са се срещнали на едно от миналите международни събития на Science on Stage, например фестивал, уебинар, професионално развитие, мрежова среща, проект.

Всички учители, участващи във фестивала, трябва да представят своите проекти на щандове на изложба, която се нарича „Панаир“. Това е основният елемент на събитието, в него участват и ученици, които представят проекта, отбелязват организаторите.

По желание проектите могат да бъдат допълнително представени в една от категориите:

  - Работилница – интерактивни работни сесии от учители за учители, на които участниците работят заедно, за да учат и да практикуват нови умения, да усвояват нови дейности или да създават ресурси.

 - Представяне на проекти от екипи от учители и ученици, част от Лигата на бъдещето, които изпълняват една или повече от 17-те цели за устойчиво развитие (ЦУР) в STEM образованието.  В тях участниците представят на сцена експерименти, плакати, постери или кратко видео. 

Най-добрите проекти ще се класират от Национално жури, състоящо се от учители, учени и преподаватели от висшите и средни училища. Сред критериите за класиране, определени от МОК, и които журито на Националния фестивал също прилага, са проектите да насърчават изследователски базирано обучение, да са лесни за прилагане в ежедневието на училището и да бъдат реализирани с разумни средства, да насърчават образованието за устойчиво развитие.    

Във фестивала участват също учени и преподаватели от БАН и висшите училища като лектори, които по традиция след откриването на фестивала изнасят от 4 до 6 лекции, в които  информират и популяризират сред учителите съвременните научни постижения и мотивират учениците за насочване към кариери  в областта на  природните науки  и техните приложения. Част от тях са включени и като членове на журито, за да се осигурят експертни оценки на представените проекти, както и да се изградят необходимите връзки между съвременното развитие на фундаменталните природни науки и тяхното приложение в иновациите и технологиите. 

Фестивалът е част от събитията, с които се отбелязва обявената от ООН по Инициатива на Международния съюз за чиста и приложна физика (IUPAP), Международна година на фундаменталните науки за устойчиво развитие. /ПВ/

            

 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:16 на 30.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация