site.btaС приет на първо четене законопроект се регламентира механизъм, по който нормативно допустими строежи да не бъдат премахвани
Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията (ЗУТ), внесен от Министерския съвет на 28 декември 2023 г. Той беше представен от заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Найденов.
Със законопроекта се урежда механизмът, по който строежи или части от тях, представляващи обекти на техническата инфраструктура, както и на хидротехнически съоръжения и прилежащите им съоръжения и на съоръжения за аеронавигационно обслужване, за които липсват строителни книжа, но са били допустими по правилата и нормативите, действали по време на извършването им, или съгласно действащия ЗУТ, да не подлежат на премахване и забрана за ползване, каза заместник-министърът.
В законопроекта са регламентирани действията, които трябва да предприемат възложителите и документите, които са необходими, за да се гарантира, че такива строежи отговарят на установените в закона основни изисквания към строежите. Предвидено е тези строежи да се заявяват в определен срок пред началника на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), а органите на ДНСК ще извършват проверки на място за състоянието на всеки строеж.
Възложителите на такива строежи ще имат яснота за действията, които трябва да предприемат, както и за документите, които са необходими, за да се гарантира, че строежите отговарят на установените в закона основни изисквания към строежите, се посочва в мотивите към законопроекта. За завършените строежи началникът на ДНСК ще издава удостоверение за годност за експлоатация при условия и по ред, определени в ресорна наредба. Незавършените строежи ще могат да се довършат по общия ред на ЗУТ въз основа на одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж. Въвеждането в експлоатация на незавършените строежи също ще се провежда по общия ред на ЗУТ. По този начин ще се защити общественият интерес, тъй като разглежданите строежи са публична собственост на държавата и общините и са с предназначение за трайно задоволяване на обществени нужди, посочват вносителите на проектозакона.
В обхвата на законопроекта попадат строежите или части от тях, публична собственост на държавата и общините, представляващи елементи на техническата инфраструктура като транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези, прелези и др.), преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в неурегулирана територия, преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в урегулирана територия, разпределителните проводи и разпределителните устройства и съоръженията към тях (трансформаторни постове, електрически подстанции, пречиствателни станции за питейни и отпадъчни води, понижителни и разпределителни станции и др.), включително присъединителните проводи към сградните инсталации и общите средства за измерване, хидромелиоративните преносни (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях и хидромелиоративните строежи, изградени за предпазване от вредното въздействие на водите. Става дума за строежи или части от строежи, които отговарят на техническите правила и нормативи, но са били започнати или са изградени, реконструирани, ремонтирани без изискващите се строителни книжа - одобрени инвестиционни проекти и издадено разрешение за строеж.
Липсата на правна уредба, която да урежда такива строежи, води до невъзможност те да бъдат завършени и въведени в експлоатация, а тяхното премахване е нецелесъобразно и икономически необосновано в случаите, в които са допустими по правилата и нормативите, действали по време на извършването им, или съгласно действащия ЗУТ, посочи заместник-министърът. Тези строежи, освен че са публична собственост на държавата или на общините, по естеството си са с предназначение за трайно задоволяване на обществени нужди, като голяма част от тях представляват национални обекти или обекти с национално значение, както и обекти с първостепенно общинско значение, посочи още Николай Найденов.
Парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление продължава работа с първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, внесен от Медиха Мехмед - Хамза и група народни представители на 29 ноември.
(следва)
/ЕС/
news.modal.header
news.modal.text