site.btaСиндикалисти искат увеличение на учителските заплати с 21 процента
Увеличение с 21 процента на учителските заплати предлага Синдикат „Образование“ към Конфедерация на труда „Подкрепа“, съобщи във Велико Търново неговият председател д-р Юлиян Петров. Той е на посещение в старата столица във връзка с провеждането на Академия за образователни лидери, организирана от Синдикат "Образование" и Регионален съюз "Подкрепа" във Велико Търново.
Д-р Петров коментира, че в момента има политическа воля от Министерството на образованието и от всички по-големи партии за увеличението на учителските заплати и дебатът е какво да бъде то. Предложението на синдиката е 21 на сто, което да гарантира 125 процента над средната брутна работна заплата за страната и то в края на годината, защото сега на база инфлация заплащането на учителите е около 110 процента над средната брутна работна заплата.
Следващото предложение на синдикалистите, което отправят към всички политически партии, е учителският труд да бъде заплатен в размер на 160 процента над средната брутна работна заплата. Искането е във връзка с промяната в Закона за висшето образование, според която академичните преподаватели получават 180 процента над средната брутна работна заплата. Това ще бъде отворена врата за младите учители, които с необходимите реформи да бъдат задържани в училищната система. Така след селектирането им най-добрите ще останат на работа, защото много често директорите се стремят да имат учители, но нямат възможност да избират най-добрите, коментира д-р Петров.
Статистиката показва, че в началото на годината 10 процента от работещите в училищата са пенсионери или в пенсионна възраст, посочи председателят на Синдикат "Образование". При директорите този показател е бил дори около 20 на сто, но вероятно след проведените конкурси оттогава е наполовина, добави той. Това показва, че в момента системата разчита на пенсионерите и ако ги няма тях, тя ще се оголи, обясни синдикалистът.
Има немалко млади учители, които са влезли в системата най-вече заради по-високите заплати, каза д-р Петров. Учителите до 35-годишна възраст са 15 процента, но те са в режим на непрекъснато текучество. Около 75 на сто от започващите работа в училищата до първите 3 години не издържат и отиват да работят нещо друго, което е голям проблем за България. Това трябва де е един от трите основни приоритета на всяко едно държавно управление и Министерството на образованието, смята д-р Петров. Според него политическото решение учителите да придобият втора категория труд може би ще роди след това правилните отговори на тези въпроси. "На този етап при политиците няма такава готовност за прекатегоризация, но ние като синдикат сме готови да предложим съответните компенсаторни механизми", каза синдикалистът. Той обясни, че и в момента при учителите има възможност за ранно пенсиониране, но то донякъде ги ощетява, защото им отнема една добавка, за която са плащали години наред. До Националния осигурителен институт е отправено предложение да се помисли дали тези учители, които се пенсионират три години по-рано, да я получават цялата или редуцирана. По този начин те реално ще бъдат приравнени към втора категория труд и без това да е официално обявено по общите правила, защото техните пенсии ще дойдат от учителския пенсионен фонд, каза д-р Петров, уточнявайки, че и за това е нужно политическо решение.
Академията за образователни лидери във Велико Търново се проведе в два панела. В първия от тях присъстващите говориха за политиките в системата, за увеличението на учителските заплати, както и за другите приоритети, свързани с най-важните предстоящи промени в образованието и учебните програми. Втората част от срещата представляваше обучение за екипна работа на учителите и директорите.
/АКМ/
news.modal.header
news.modal.text