site.btaТворческият колектив на Разградската филхармония протестира с искане за оставката на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център

Творческият колектив на Разградската филхармония протестира с искане за оставката на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център
Творческият колектив на Разградската филхармония протестира с искане за оставката на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център
Снимка: Садет Кърова/БТА

Творческият колектив на Разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов“ се събра на музикален протест пред залата на Филхармонията. Основното искане на симфониците е незабавната оставка на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център Таня Карбова. Причината според музикантите е тенденциозната политика на Карбова за унищожаването на 100-годишния симфоничен оркестър в града чрез освобождаването на оркестранти и до съкращаването му до минимум.

„Мина много време, близо две години - време, в което по безпрецедентен начин културен институт, значим за Разград, е унижаван и осакатяван. Институция, градена 100 години с любов и себераздаване от емблематични за Разград личности“, каза флейтистът Николай Николов. Той посочи, че от момента, в който са излезли наяве "мениджърската некомпетентност", непознаването на спецификите на творческия живот на един оркестър, липсата на управленски качества при ръководенето на такъв сложен организъм, какъвто е Театрално-музикалният и филхармоничен център, творческият колектив на Филхармонията се бори интелигентно, цивилизовано, с надеждата, че ще бъдат чути. Той отбеляза, че протестното събитие е организирано, защото знаят, че имат волята и енергията да се борят докрай, че вярната публика и обществеността на Разград няма да допуснат този, по думите му, „геноцид“ към един от символите на града. От името на оркестрантите Николов използва случая да се обърне към гилдията на музикантите в България. „Приятели, бъдете сигурни в едно – всичко това, което се случва днес в Разград, утре ще удари вас“, посочи Николай Николов. 

Исканията на работещите в Разградската филхармония са подкрепени и от Регионалния съвет на КНСБ. Областният координатор на конфедерацията Грациела Ранкова заяви, че е недопустимо оркестрантите да бъдат наричани творци в кавички и да са недостойни за сцена. „Тогава, г-жо Карбова, ,вие сте ръководител в кавички и недостойна да управлявате тази институция“, отбеляза Ранкова. Пред присъстващите тя прочете и част от съдържанието на писмата, изпратени в знак на съпричастност и подкрепа на творческия колектив на Филхармонията. Писма са получени от Иван Стоянов - настоящ директор на Габровския камерен оркестър, работил като диригент в Разградска филхармония, проф. Йовчо Крушев, проф. Лидия Ошавкова, от оркестрантите към СС "Подкрепа" към Плевенска филхармония, от проф. Йосиф Радионов – цигулар, дългогодишен сътрудник на Разградската филхармония, от Стоянка Чимширова - съпруга на дългогодишния диригент на Разградската филхармония. Своята безрезервна подкрепа на оркестрантите в писмо изразява и младият пианист Фидоси Керчев. 

Прочетена беше и декларация от Председателския съвет на Съюза на българските музикални и танцови дейци. Председателският съвет не само подкрепя и се присъединява към искането на колегите си от Филхармонията за незабавна оставка на директора на Театрално-музикалния и симфоничен оркестър, но на свой ред също настоява за оставката ѝ.

Симфониците тематично изсвириха последната част на „Прощална симфония“ от Йозеф Хайдн. Историята на създаването ѝ е свързана с протестна изява на тогавашните музиканти, на които принцът не разрешавал никаква почивка. Разградските симфоници пресъздадоха сценария от отминалата епоха по подобие на развитието на сюжетната нишка.

Потърсена за коментар, директорът на Театрално-музикалния и филхармоничен център Таня Карбова заяви за БТА, че протестът на симфониците не я изненадва. „Всеки има право да протестира, но би трябвало да се запознае и със структурата на този държавен институт и методиката, по която функционира. Аз изпълнявам държавна политика в областта на културата и за мен основният закон е Законът за закрила и развитие на културата“, каза Карбова. Тя заяви, че в закона има членове, които определят методиката, по която работят тези институти. „От мен се изисква, освен художествено-творчески продукт, да вкарвам продукцията на този институт в рамките на бюджета, който се формира, т.е. да спазвам финансова дисциплина. Този бюджет се образува на пазарен принцип, за всеки лев приход от билети получаваме субсидия и го разпределяме между всички 100 човека, които получават заплата в Театрално-музикалния и филхармоничен център, като Филхармонията е най-многобройното звено и поглъща най-много ресурс“, обясни директорът на културната институция. Тя добави, че за деветмесечието на годината Филхармонията има 6 500  лв. приход от билети, а издръжката ѝ възлиза на 270 000 лева. Според Карбова Филхармонията трябва да е отделен държавен институт, така както е Шуменската Симфониета, Видинската, Врачанската. Тя смята още, че за да изкарват достатъчно приходи, симфониците трябва всяка седмица да представят поне по един концерт не само в Разград, а и извън града. „Проблемът не е в бройката музиканти, а в качеството на поднесения продукт на публиката. И ако работещите във Филхармонията продължават да си изразходват енергията в протести, е жалко за тях. Биха могли тази енергия да я вкарат в по-творческа дейност“, допълни Таня Карбова. 

/ЛРМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:18 на 11.07.2024 Новините от днес

Административният ръководител на Районна прокуратура-Бургас сезира Прокурорската колегия, изпълняваща функциите на Висш прокурорски съвет, с предложение за започване на процедура по дисциплинарно производство срещу прокурор от Териториално отделение-Несебър

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация