site.btaСливенско училище с близо двестагодишна история за пръв път ще има химн благодарение на инициативата „Светилник“

Във Второ основно училище „Христо Ботев“ в Сливен, където се обучават 540 ученици от 1 до 7 клас, освен емблема и униформи, цялостният облик на учебното заведение ще бъде завършен и с химн, каза в интервю за БТА директорът Денко Делчев.

Учебното заведение е сред осемте избрани училища в третото издание "Светилник 2023/2024: И мойте песни все ще се четат!". 

„Предложиха ни три варианта, като единият от тях за мен беше наистина химн, който по подобие на националния химн обрисува нашата страна с нейните прелести и красоти, разказа Денко Делчев. Така и химнът, създаден от композитора Ради Радев, с текст на Марио Ланджев, обрисува картината на нашето училище. В този кратък текст го има нашият град Сливен, нащият квартал „Клуцохор“, къщата на Хаджи Димитър, поетът Христо Ботев и училището. Благодарим на авторите, които направиха този продукт. Те наистина успяха да пресъздадат атмосферата, историята, същността на основно училище „Христо Ботев“."

Преподавателката по музика Нина Стойчева също разказа за избора на едно от предложенията. „Спряхме се на предложението с най-химново звучене, което се прие единодушно и от колегите, и от децата, посочи тя. Другите песни бяха типично естрадни детски песни, много красиви, но ние бяхме с ясната мисъл, че на нашето училище му трябва химн.“

Общо 32 ученици от всички класове в училището, както и шестима учители, са се включили в изпълнението на химна. В процеса на репетиции те са поддържали непрекъсната връзка с композитора. „Влязохме във връзка с подполковник Радев, като през цялото време той имаше клипчета как ние репетираме, къде евентуално можем да направим някакви поправки, обясни Нина Стойчева. Всеки ден работихме упорито и когато дойде моментът на записа, бях много щастлива и доволна, че всичко стана много бързо, тъй като имахме едно изпълнение за проба и съответно второто вече беше абсолютно добро, като качество и изпълнение. Направихме по-бавен и по-бърз вариант с презумпцията, когато е по-тържествено, да се пуска и изпълнява по-бавният вариант, а когато трябва да има и маршируване, тогава пускаме по-бързата версия“.

„Да участвам в изпълнението на химна на нашето училище за мен е голяма отговорност и гордост, каза седмокласничката Ния Лазарова, която се занимава професионално с пеене от две години и половина. Много ми харесва химна и това как се получи изпълнението. Харесва ми тази приемственост между поколенията, че учителите също участват и че сме заедно в нещо толкова хубаво за нашето училище.“

Ния е четвърто поколение, което учи във Второ училище. Възпитаници на учебното заведение са майка й, баща й, баба й и дядо й и дори прадядо й. Пред БТА нейната майка Нина Лазарова каза: „Като родител искам да поздравя ръководството на училището за тази прекрасна инициатива, тъй като химнът е един от символите на институцията "училище". В нашето съвременно общество все повече имаме нужда от това децата да имат принадлежност към институцията. Те прекарват повече време в училище, отколкото в семейството и ако искаме да ги възпитаме като граждани и като хора, е хубаво да имат усещане за принадлежност, да пазят традициите. Второ основно „Христо Ботев“ е училище с традиции.“

„Във Второ училище са учили поколения, тук има атмосфера, има дух, каза директорът. Училището е построено върху земи на църквата „Свети Николай“, която е в непосредствена близост, образование и духовност са вплетени в едно.“

Позовавайки се на юбилеен сборник, посветен на стогодишнината на училището, издаден през 1981 година, той разказа за богатата история на учебното заведение. Неговото начало е поставено през далечната 1826 година и е свързано с личността на доктор Иван Селимински, който започва да ограмотява децата в кв. „Клуцохор“. Използва имоти, предоставени от църквата „Свети Николай“.  С училището и неговата история са свързани имената и други емблематични сливналии - Сава Доброплодни и Добри Чинтулов. Димитър Инзов въвежда взаимната метода  през 1836 г.

„Хората в квартала са били като едно цяло, те са искали грамотни деца и са правили всичко възможно за тях да има училище, разказа още Денко Делчев. През 1878 година турците, напускайки града, изгарят тогавашното училище. Три години по късно, през 1881 година, клуцохорци отново имат училище. 

Винаги, когато разговарям с родителите, съм акцентирал на това, че ние сме едно семейство - учители, деца, родители, общност от квартала и трябва да правим всичко по силите си това училище да се развива, да има собствен облик и характер.“

В училището в момента се обучават 540 ученици, 45 са учителите, в него работят още десет души персонал, каза директорът. Самият той постъпва на работа във Второ училище през 1987 г. като учител по руски език. 

„Ние като учители поддържаме или по-точно надграждаме тези традиции на идентичност, които са ни оставили поколения назад учители. Училището ни е с история, с настояще и с бъдеще.“

На 22-и юни тази година избраните осем училища от Бургас, Варна, Русе, Сандански, Сливен, Ямбол и София ще представят премиерно своите химни на сцената на Народния театър "Иван Вазов".  

Националната инициатива за даряване на българските училища с химни „Светилник“ се финансира от Културния фонд на „Музикаутор“. Провежда се за трета поредна година благодарение на усилията на сдружението и неговите партньори. Българската телеграфна агенция е медиен партньор от създаването на инициативата. 

Мисията на „Светилник“ е да предложи модел, основан на музика, творчество, взаимодействие, отговорност и разбиране на ценностите, които изграждат и ни свързват в една хармонична общност.

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:09 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация