Всеки делничен ден 1 830 социално слаби хора от региона получават безплатна храна

site.btaБлагодарността в очите на хората е най-голямата награда за екипите по проекта „Топъл обяд“ в общините в област Разград, посочват експерти

Благодарността в очите на хората е най-голямата награда за екипите по проекта „Топъл обяд“ в общините в област Разград, посочват експерти
Благодарността в очите на хората е най-голямата награда за екипите по проекта „Топъл обяд“ в общините в област Разград, посочват експерти
снимка: Садет Кърова/БТА

Социалната политика на общините в страната е насочена към осигуряване на по-добри условия за живот на хората в неравностойно положение и тези, които имат временни или постоянни затруднения в ежедневното си изхранване. С безспорен висок социален ефект са услугите, свързани с предоставянето на безплатна топла храна. От години насам целогодишно екипите на редица български общини подпомагат хората в най-голяма нужда с такъв вид социална помощ. Сред тях са и всичките седем общини в област Разград. Всеки делничен ден 1 830 социално слаби хора от региона получават безплатна топла храна. Тя се предоставя по проекти на местните администрации, финансирани от Програмата „Храни и основно материално подпомагане”.

Подкрепата е за хора с доказана липса на доходи и близки, които да се грижат за тях; самотно живеещи и семейства с минимални пенсии; скитащи и бездомни. Мярката е една от най-желаните и най-одобряваните видове подкрепа от нуждаещите се лица, тъй като хората получават всеки работен ден не само топла храна, която не биха могли да си осигурят сами, но и възможност за преодоляване на социалната изолация чрез срещи с лицата, доставящи храната, каза за БТА директорът на Регионалната дирекция „Социално подпомагане“ в Разград Татяна Костова. Тя добави, че ефекта от програмата е много добър. Според нея социалната услуга е може би най-адекватната и добра форма на подкрепа, която подпомага уязвими лица директно.

„Програмата вече се задържа трайно като услуга в общността, има възможност да се обхванат широк кръг от хора, не е тежка процедурата. Това е единствената форма, с която и общините, и дирекциите „Социално подпомагане“ могат да подкрепят нуждаещите се веднага. За ползата говорят и множеството изразени от хората благодарности за помощта и вниманието, които им се оказват чрез програмата“, коментира Костова. Тя добави, че общинските администрации са предвидили и съпътстващи мерки за хората, които се изразяват в консултиране за възможностите за ползване на социални и административни услуги, други форми на подкрепа, съобразно нуждите и проблемите им. 

Топъл обяд, благодарение на социалния проект на Община Разград получават 400 нуждаещи се

Топъл обяд, благодарение на социалния проект на Община Разгра,д получават 400 нуждаещи се. Кольо Колев, главен експерт в отдел „Социални услуги и здравеопазване“ в общината, обясни, че списъкът с потребители може да се актуализира при освобождаване на място и при промяна на линията на бедност, затова може да се подават заявления по време на целия период на реализация на проекта. Документи за ползване на услугата се приемат в кметствата по адресна регистрация и в Община Разград. Обядът, включващ супа, основно ястие, хляб и веднъж седмично десерт, се предоставя на потребителите всеки работен ден от седмицата. Топлата безплатна храна се осигурява от ЕТ “Петър Цонев-Петров-Цонев“ - Разград. В областния град обядът се раздава по график в два пункта – в жк „Орел“ и до бистро „Бели Лом“, а по селата - в кметствата, като потребители има във всички села на общината с изключение на Балкански и Ушинци. „Проектът „Топъл обяд в община Разград“ продължава целите на изпълнението на подобни проекти от предходни периоди за осигуряване на препитание на нуждаещите се хора, като се увеличава броят на потребителите“, отбеляза Колев. Той добави, че изпълнението на проекта е полезна инициатива, в която местната управа се включва традиционно. „Хората се чувстват малко по-спокойни за своето ежедневие, защото знаят, че имат ежедневно осигурена топла храна“, посочи експертът. Той обясни, че по празниците потребителите получават допълнително торти, козунаци, мартеници. „Няма по-голяма награда за нас, екипа по проекта „Топъл обяд“, от благодарността в очите на хората“, сподели Колю Колев. По думите му няма нищо по-ценно и от това, да видиш усмивката в очите на нуждаещи се, на които си помогнал, по-мотивиращо от протегната за благодарност трепереща ръка на самотния възрастен човек.

Хората споделиха пред репортер на БТА, че са доволни от осигурената подкрепа в тези трудни времена. Недко Димитров от Разград е на 64 години и вече втора година получава топъл обяд от общината. Той е пенсионер по болест, живее сам. Казва, че безплатната храна е едно облекчение за него. „Пенсията ми от 390 лв. не стига за нищо. Като си платя тока, водата и си взема лекарствата не ми остава почти нищо за хранителни продукти. Затова съм благодарен, че мога всеки ден да хапна нещо топличко, това е голяма помощ“, добави Недко.

От началото на тази година на топла храна се радва и 40-годишният Калоян Иванов. Той е безработен, грижи се за възрастния си баща. Калоян разказа, че е подал документите за топъл обяд по препоръка на свои познати и бил одобрен доста бързо. "На мен ми стига, не е лоша храната. Всеки ден получаваме нещо разнообразно", каза разградчанинът. Самотно живеещи потребители споделиха, че дневното меню от топла супа, основно ястие и хляб е жизненоважно за тях, тъй като не им се налага да си готвят сами, а излиза и по-евтино. 

Ниязи Хасан, който разнася храната на потребителите на социалната услуга от години насам заяви, че винаги е посрещан много топло от хората. „Много от тях са самотно живеещи, не могат да си готвят и подобна помощ за нуждаещите се е добра инициатива“, каза разносвачът. Той добави, че именно благодарността на потребителите го кара да приема работата си като мисия. 

Ползвателите на топъл обяд ежедневно разчитат на тази помощ и са силно зависими от нея

Ползвателите на топъл обяд ежедневно разчитат на тази помощ и са силно зависими от нея, разказа директорът на общинското предприятие "Социални услуги" в Кубрат Ахмед Камбер. Той обясни, че Община Кубрат ще продължи да предоставя топъл обяд на 350 нуждаещи се до края на септември 2025 г. Безплатна храна е осигурена на най-бедните и уязвими жители от всички населени места в общината. Към настоящия момент общият брой потребители с натрупване за периода от ноември 2022 г. до декември 2023 г., на които е предоставена услугата "Топъл обяд", е 427, обясни Камбер. Той заяви, че храната се приготвя в кухните на домашните социални патронажи в Кубрат и в Севар по седмично меню, като всяка кухня изготвя свое собствено, съобразено с вкусовите качества на потребителите в съответното населено място. Обядът, включващ супа, основно ястие, хляб и поне веднъж седмично десерт, се разнася по домовете на потребителите. Желаещите могат да си получат храната и на място. Разносът се осъществява с шест пригодени за целта автомобили.

Директорът на общинското предприятие "Социални услуги" в Кубрат отбеляза, че подпомагането с топъл обяд не се определя като услуга, свързана единствено с изхранване на нуждаещите се лица. Чрез оказваната съпътстваща подкрепа, в допълнение към предоставянето на топъл обяд, дейността се отнася към социалните услуги, реализирани на местно ниво, с цел да се преодолеят последици от бедността. Oсъществява се и обратна връзка с крайните получатели на топъл обяд, където всеки потребител изразява своето мнение, удовлетвореност и благодарност относно качеството на предоставената му подкрепа. 

Основно предизвикателство пред програмата „Топъл обяд“ е нарастващата инфлация

От 2015 г. община Цар Калоян също всеки работен ден предоставя топъл обяд на 60 потребители. Хората ежедневно разчитат на тази помощ и са силно зависими от нея, а за някои предоставянето на храната е въпрос на жизнено оцеляване предвид ниските доходи и високата инфлация, коментира Емине Чакалова, ръководител на проекта „Топъл обяд“ в община Цар Калоян. Тя също изрази мнение, че този вид подкрепа е една от най-желаните от нуждаещите се, тъй като хората получават всеки работен ден не само топла храна, която не биха могли да си осигурят сами, но и възможност за преодоляване на социалната изолация чрез срещи с лицата, доставящи храната, както и чрез обхващането им в съпътстващи мерки. Като основно предизвикателство за програмата Чакалова определи нарастващата инфлация и поскъпването на цените на основните храни.

„Според формулярите за обратна връзка, които са задължителен елемент към изпълнението на програмата, е видно че всички потребители са доволни от храната и благодарни, че ползват услугата“, заяви още експертът. Тя добави, че храната се приготвя на база ежедневни и разнообразни менюта. Топлият обяд се приготвя със собствен ресурс на община Цар Калоян. Местната управа разполага с подходяща собствена материална база, оборудвана за приготвяне и разпространение на храната, включително и до домовете на крайните потребители - кухня към "Домашен социален патронаж", с кетъринг. Община Цар Калоян разполага и със собствени специализирани транспортни превозни средства, с които топлият обяд се разнася до домовете на потребителите при необходимост, като част от потребителите от Цар Калоян получават храната на място в кухнята, а тези които поради здравословното си състояние не могат да се придвижат до кухнята - по домовете си. За потребителите от Езерче и Костанденец обяда се предоставя по домовете им.

/ВД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:27 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация