Регионална конференция по проект "Европа на Балканите: Заедно чрез знание" в Пловдив

site.btaБизнесът в България има нужда от технически кадри, каза директорът на „Клъстер Тракия икономическа зона“ Катя Стайкова

Бизнесът в България има нужда от технически кадри, а без практика в образователния процес няма как от учебните заведения да излязат хора, които да имат не само знания, но и умения за нуждите на бизнеса. Това каза директорът на сдружение „Клъстер Тракия икономическа зона“ Катя Стайкова по време на регионалната конференция по проект "Европа на Балканите: Заедно чрез знание", който агенцията изпълнява с подкрепата на Европейската комисия (ЕК). Конференцията се състоя в Националния пресклуб на БТА в Пловдив.

„Достатъчно е наситен социумът от прависти и икономисти – тези професии са важни, но основата в нашата възобновена индустрия са техническите кадри“, каза тя. По думите ѝ почти десет години бизнесът се опитва да преформатира образованието в България. Стайкова изрази мнение, че преди години в България е имало перфектното образование за индустрията. „Ние го унищожихме, за да следваме чужди модели като дуалното образование например, което всъщност е взето преди много години от нас", каза тя. 

Катя Стайкова отбеляза, че приоритет за „Тракия икономческа зона“ не е само привличането на инвеститори. Опитваме се да променим професионалното образование и да го направим привлекателно, посочи тя. По нейно мнение основен проблем е, че в учебните заведения учащите нямат възможност да се докоснат тясно с реалния производствен процес, те имат учебни часове за практика, но нямат базата на съвременните технологични предприятия. Тя напомни, че през 2019 година сдружението е създало Центъра за професионално обучение „Тракия“, който си партнира с пет професионални гимназии в област Пловдив. Обучаващите се в него могат да започнат работа в производството без необходимост от допълнителни обучения и квалификации. Стайкова посочи, че „Клъстер Тракия икономическа зона“ е най-големият индустриален парк в Югоизточна Европа, а в него всичко е много добре административно урегулирано и практиките се осъществяват много бързо и ефективно. Тя допълни, че принос има и доброто взаимодействие с институциите. 

Опитваме се да променим професионалното образование и да го направим привлекателно, коментира още Катя Стайкова и отбеляза, че в България има стереотип, че работата в индустрията е тежка. Поради тази причина инициирах кампания, в рамките на която родители посетиха завод от „Тракия икономическа зона“ и се увериха в добрите условия на труд, посочи тя и изрази надежда тези кампании да продължат. 

Освен да промени обществените нагласи, приоритет за сдружението е и да направи привлекателни професионалните гимназии, посочи директорът му. Опитваме се да направим работилници със съвременни индустриални технологии и да променим реално учебната среда, коментира Катя Стайкова и допълни, че „Тракия икономическа зона“ работи в тази насока в няколко училища в Пловдив. Организацията работи и по различни европейски проекти. Сред последните такива е проект, осъществен съвместно с университети от Гърция, Полша и Сърбия. С него е създаден образователния продукт „Активно учение през живота“, предназначен за техници-инженери. 

С работата си се стремим да променим социума и се радваме, че срещаме разбиране от страна на институциите, каза Катя Стайкова и напомни, че сдружението си партнира с всички местни университети. „Надяваме се примерът на „Тракия икономическа зона" да бъде последван от други региони. Бизнесът е изключително важен в образователния ресор и в образованието трябва да се имат предвид именно нуждите на бизнеса“, подчерта Стайкова.

 

/ТТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:18 на 13.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация