Следващите подобни проекти са в Пловдив и Велико Търново

site.btaМонументално пано на входа на „Театър 199“ оживява с 3D мапинг

Монументално пано на входа на „Театър 199“ оживява с 3D мапинг
Монументално пано на входа на „Театър 199“ оживява с 3D мапинг
Монументално пано на входа на „Театър 199“ оживява с 3D мапинг Снимка: организатори

Монументално пано „Булгарплод“ с автор Стоян Илиев на входа на „Театър 199“ оживява с 3D мапинг. Събитието е на 26 април между 21:00 ч. и полунощ, съобщават организаторите.

Творбата, изпълнена в техниката сграфито, е с размер 15 х 25 м, и се намира върху страничната фасада на някогашната Българска земеделска банка на ул. „Георги С. Раковски“ 129

Това е първата от три видео инсталации на екип от млади интердисциплинарни артисти, обединени в проекта Heritage Illuminated. Целта им е да провокират разговор в обществото ни за опазване на културното наследство, като използват новите технологии и привлекат интереса към забравени произведения в градовете ни.

„Искаме да поставим въпроса за мястото на изкуството в средата, в която живеем, като покажем красотата на две техники – сграфито фреска и 3D мапинг“, казва визуалният артист Влaдислав Илиев, който заедно с Ивелина Иванова и колегите си от Studio Phormatik е автор на проекта.

1200 СГРАФИТО ТВОРБИ

Според Димо Иванов, който изследва сграфито, в България има регистрирани около 1200 сграфито творби, създадени между 1945 и 1990 година, множество от тях вече не съществуват или са в лошо състояние.

„Санирането на сгради се превърна в един от основните врагове на сграфитото, тъй като няколко творби бяха покрити или унищожени в процеса. Този проблем подчертава значението на защитата и възстановяването на сграфито като част от културното наследство на България“, коментират от Studio Phormatik. 

СЛЕДВАТ ПЛОВДИВ И ВЕЛИКО ТЪРНОВО

Heritage Illuminated ще продължи през юни в Пловдив и през август — във Велико Търново, където 3D мапинг ще се комбинира с творби на Георги Божилов-Слона и Марко Караджов.

В Пловдив видео инсталацията е върху една от малкото монументални творби на Георги Божилов-Слона, която се намира на ул. „Съборна“ 2. Тя от 1968 г. и е посветена на основоположника на българското книгоиздаване – Христо Г. Данов. Именно върху нея от Heritage Illuminated искат да използват 3D техниката, за да интегрират различни калиграфски и печатни визуални похвати.

Сграфито паното, избрано във Велико Търново, е „Апотеоз“ (1974), посветено на майстор Колю Фичето. То се намира на панорамните площадки на ул. Стефан Стамболов и е първото реставрирано сграфито пано в България.

АРТИСТИТЕ 

Влaдислав Илиев (Vladzen) е интердисциплинарен визуален артист с фокус върху възприятието ни за светлина и пространство, сценичен дизайн и видео. Завършва НАТФИЗ ( 2010), специалност „Сценичен и екранен дизайн“, а от 2016 г. е гост лектор по видео мапинг в НХА, София. През 2009 г. създава студио Phormatik с интерес към развиването на дигиталната култура в сферата на изкуството и създаването на преживявания чрез изкуство, технология и дизайн. През последните години работи в областта на интерактивният дизайн, 3D мапинг и нови медии, и развива интегрирането им в театъра и перформативните изкуства.

Ивелина Иванова е мултидисциплинарен артист с опит в сферата на дигиталните изкуства – анимация, визуализации в реално време, видео мапинг и интерактивни инсталации.

СГРАФИТО 

Сграфито (графит е със същия корен – драскам, издрасквам) е художествена техника, която се използва в монументалното изкуство, най-често за украса на външни стени. Нанасят се няколко слоя мазилка, които се издраскват до получаване на желаното изображение. Най-често се използват два-три цвята.  

Сграфитото е широко използвано в България от средата на 20-и век до 80-те години, като част от социалистическата монументалистика. Техниката е датирана още от Ренесанса и древен Египет, а в България получава свое развитие, благодарение на проф. Георги Богданов и неговия възпитаник проф. Никола Гелов. Държавната подкрепа е позволила създаването на множество сграфита, оформящи сгради, читалища, училища и други обществени места по цялата страна.

През годините множество сграфито пана са били унищожени или забравени. Пример за това е историята на сграфито в Козлодуй, заличено в процес на саниране.

/ДД

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:54 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация