site.btaПостоянна авиационна изложба ще бъде открита в село Лесидрен


Постоянна авиационна изложба ще бъде открита в угърчинското село Лесидрен. Това ще стане в Международния ден на авиацията и космонавтиката, 12 април, съобщиха за БТА Тодор Попов, председател на авиационно сдружение „Инж. Цветан Лазаров – 2023”, и Тотко Съев, член на неправителствената организация. Изложбата е посветена на българските военновъздушни сили и на родната авиация през годините.
Идеята води началото си отпреди четири-пет години, когато двамата намерили изоставен самолет МиГ-17 в двора на детска градина в гр. Априлци. „Понеже Тошко се занимава с авиомоделизъм от много малък, си поставихме за задача да го приберем и възстановим. Много трудно беше, докато успяхме да го вземем от там, и преди три години с помощта на наши приятели от Национално дружество „Традиция“ – клуб Троян-Априлци, го закарахме в Лесидрен”, разказа Съев.
Попов споделил за находката в една от социалните мрежи, в резултат на което им се обадил авиаторът – майор от запаса Иван Николов. През 1974 г. именно той дава с този МиГ първото бойно дежурство в Узунджово. Открил свои черно-бели снимки, на които се виждала и машината. Развълнуван, пристигнал в Лесидрен, казал, че ще помага, и така решили да основат сдружението, което да си постави за цел да реставрира самолета. Но ентусиастите започнали да мислят и за нещо повече, към тях се присъединили и други съмишленици и така се родила идеята за постоянна изложба на авиацията.
С решение на Общинския съвет в Угърчин на организацията е предоставен за ползване вторият етаж от бившата детска ясла и бивш родилен дом в селото. Кметът на Лесидрен Борис Нешев, който също е член на сдружението, с личен доброволен майсторски труд възстановил помещенията. Неоценим принос в работата на организацията имат още Пламен Петров и Иво Банков, посочи председателят.
Освен етажа от сградата, част от активите на организацията е и тревна площадка от около 3-4 декара. Там ще бъдат разположени самолетите. Ще бъдат поне четири, всички те летели в България. Три от тях са били на въоръжение в нашите военновъздушни сили (МиГ-17, МиГ-21 БИС, L-29), четвъртият е селскостопански АН-2, чийто последен полет е през 2012 г. Собственикът му починал преди две години и синът му го продал на сдружението. Самолетът е с цялото си оборудване, предстои му освежаване и боядисване, обясни Тодор Попов.
Засега налице са два от самолетите. Единият е този от Априлци. „МиГ-17 е машина, която в България е влязла на въоръжение в края на 50-те, началото на 60-те години на миналия век. Самолетът е с борден номер 122, изработен е в завод „Георги Димитров“ в Тбилиси, Грузия. Изтребителят е от първите серии, седем години е летял в СССР, идва с руски екипаж, пребазира го в България и започва служба в нашите военновъздушни сили. Състоянието на машината беше много лошо. Самолетът беше на земята, вътре пълен с пръст, но вече е окомплектована напълно – цялото оборудване на пилотската кабина, част по част всичко сме събирали, някои детайли са изработени наново. Ще се постараем да го възстановим в идеален вид. От летището в София ни дадоха и бракуван двигател”, разказа Тодор Попов.
Другият самолет е МиГ-21 БИС, борден номер 383, от Пловдив, подарен на организацията.
Ще се изгради бетонна площадка, където четирите самолета ще бъдат подредени, а идеята е да бъдат и осветени посредством соларна система със слънчеви панели.
В закритата част на постоянната изложба основен дял представлява експозиция на българските военновъздушни сили от самото им създаване до днес, обясни Попов. По думите му тя обхваща още самото начало, когато с указ на Фердинанд България има право да има въздушни войски. „Имаме доста снимков материал, който се базира на Балканската и Първата световна война. Имаме и много макети, като някои от тях са и мои, които съм правил като авиомоделист, а други много хора ни подариха за витрините”, обясни Тодор Попов. Застъпена е и друга славна страница от българската история на военновъздушните сили – защитата на столицата София от англо-американските бомбардировки. „Това е един период, който дълги години поради политически причини е бил премълчаван. Опитали сме се с модели и снимки да го увековечим. Имаме модели на „Месершмит” и най-големите въздушни асове – Стоян Стоянов, Димитър Списаревски. Имаме и автентични неща, останали от онова време”, разказа председателят на сдружение „Инж. Цветан Лазаров – 2023”. Място е отредено и на периода след Втората световна война, когато бойната авиация в България започва да се развива с бързи темпове и навлизат реактивните изтребители у нас, първите МиГ-ове.
Специална витрина е посветена на българските космически постижения и на нашите космонавти Георги Иванов и Александър Александров. В нея има голям макет на космическата станция „Мир”, ракета носител, значки, емблема от космическия костюм на втория ни космонавт, модели на корабите „Союз” и „Прогрес”.
В една от стаите е обособен център за работа с деца с интерактивен екран. Младите посетители ще имат възможност да сглобят сами модел на самолет, ще могат да видят и образователен филм за историята на българската авиация.
Целта на новата постоянна изложба е да се съхранят историята и традициите на българската бойна авиация и патриотично възпитание на подрастващото поколение, обясниха Тодор Попов и Тотко Съев.
За официалното откриване на експозицията на 12 април от сдружение „Инж. Цветан Лазаров – 2023” са отправили покани към командира на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев и доскоро заемалият поста генерал-майор Димитър Петров, командирът на 12-та Авиационна база – Долна Митрополия, полковник Петър Банков, началникът на Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия бригаден генерал Юлиян Радойски и др. Тодор Попов и Тотко Съев имали голямо желание да поканят и президента на Република България Румен Радев, но се оказало, че процедурата е сложна. Надяват се обаче, че той ще посети изложбата някога, дори и да не е вече държавен глава.
/АВП/
Потвърждение
Моля потвърдете купуването на избраната новина