site.btaОптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г., съобщи регионалният министър
Служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова съобщи по време на изслушване в парламента, че оптимистичният срок за започване на дейностите за изработване на техническия проект за тунел под Шипка е през 2025 г. Причината е, че тази година ще трябва да се предприемат действия за осигуряване на площите за порталите на тунела, каза министърът.
Оттам нататък всички процедури изискват съответните законови срокове. Затова начален срок за започване на строително-монтажните работи по проекта не бих могла да поема ангажимент да споделя, посочи още министърът в отговор на депутатски въпрос.
Коритарова заяви, че има осигурено финансиране по проекта, като допълни, че част от тези средства ще бъдат от държавния бюджет и те са планирани в капиталовата програма на Агенция "Пътна инфраструктура", а другата част ще е по програма "Транспортна свързаност" - 2021-2027 година.
Министърът съобщи, че при извършване на подробно геодезическо заснемане на терена изпълнителят е констатирал, че поради недостатъчно скално покритие на масива не е възможно изпълнение на порталите на тунелите по тунелен способ и в рамките на одобрения Подробен устройствен план (ПУП) - парцеларен план. При извършването на проучвателни дейности по заснемането на терена на трасето в зоната на тунел 4 е установено, че всички профили на тунелния габарит излизат от действителния скален масив или са недостатъчно покрити, което прави невъзможно изпълнението на тунела по подземен способ. В този случай изграждането на тунел по открит способ налага извършване на допълнително отчуждение в участъка на тунел 4. Също е установено, че при порталите на всички тунели отчуждените площи не са достатъчни за изпълнение на дейности по укрепване и изграждане на порталните участъци, каза министърът. Тя допълни, че изпълнителят е изготвил и представил на Агенция "Пътна инфраструктура" предварителен инженерогеоложки доклад от извършените проучвания в зоните на предпорталните пространства и в участъците, които не могат да бъдат изпълнени по тунелен способ. Съобразно конкретните геоложки условия са изчертани профили през 20 метра и определени критичните профили, осигуряващи минимално покритие, при което скалният или земният масив над свода на тунела остава стабилен. При разработките е установено, че за всички тунели е необходима промяна на одобрения ПУП - парцеларен план и извършване на отчуждителни процедури за теренно обезпечаване на строително-монтажните работи в зоната на порталите на тунелите, както и за изграждане на тунел 4 по открит способ, каза министърът.
Невъзможността за изпълнение на дейностите извън обхвата на одобрения ПУП - парцеларен план за обекта е инкорпорирана в договора с изпълнителя, изискването на техническото задание за изработка на технически проект и изискването към възложителя. Предвид тези обстоятелства се обсъжда допускането на възможността изпълнителят да извършва проектантски и после строителни дейности извън обхвата на контура на одобрения ПУП - парцеларен план. Освен това министърът съобщи, че заложените дейности и идейният проект от 2008 година не отговаря на действащите в момента норми за проектиране на пътища и тунели. Затова строителството на тунела под Шипка ще може да започне след приключване на процедурите, обвързани с проектиране, изготвяне и одобрение на техническия проект и издаването на разрешението за строеж.
Министърът в отговор на уточняващ въпрос посочи, че няма да има увеличение на заплащането на изпълнителя на договора по проекта. "Изпълнителят предложи от два варианта, за да се избегнат тези технически проблеми, които са установени от него, в рамките на стойността на сключения договор. Ние разглеждаме възможността за сключване на допълнително споразумение само за изменение на ПУП- парцеларен план във връзка с необходимите площи за отчуждаване и процедиране на проекта", каза Виолета Коритарова и допълни, че става дума за площ между 8 и 10 декара. Ако ние зачеркнем този договор и започнем процедурата отново за сключване на нов, с който да бъде възложено изработването на ПУП - парцеларен план само за тези 8-10 декара, които са необходими за изграждане на обекта, бихме загубили отново минимум 3 години, посочи тя и напомни, че процедурата за избор на изпълнител е започнала през 2019 г., а окончателното сключване на договора е през 2022 година. Затова обсъдихме, че е нецелесъобразно отново губене на ценно време за избиране на нов изпълнител, заяви министърът.
Тя съобщи още, че с изпълнителя е обсъдено да се обмисли вариант в рамките на стойността на договора за заработване при възможност и на трета лента, която да поеме значителния трафик, който се очаква да бъде след реализацията на проекта. Министърът цитира данни от разчети за натовареността на трасето, според които трета лента ще е напълно достатъчна за поемането на целия трафик. Анализът е направен през 2012 година, като прогнозният трафик е за пет етапа след реализацията на тунела под Шипка. При първия етап - 2030 г. се очаква през съоръжението да преминават 13 109 моторни превозни средства за 24 часа, през 2040 г. - 14 093 коли за същия период, което, по думите на министъра, е доказателство, че предложеният проект ще може да поеме този трафик и ще бъде достатъчен да обслужва магистралата Север - Юг, минаваща през тунела Шипка.
В отговор на друг депутатски въпрос министър Коритарова посочи, че по проекта както е изграден обходът на Габрово, са предвидени и съответните действия за изграждане на обход на Казанлък, за да може да бъде осъществена връзката между автомагистралите "Хемус" и "Тракия" по най-добрия и безопасен начин. През 2014 г. е изготвен ПУП - парцеларен план и има два варианта за обход на Канзалък - източен и западен вариант, като последният е подкрепен от експертния технико-икономически съвет на пътната агенция и Община Казанлък. За нас е много важно да осигурим преминаване на целия трафик, включително и тежкотоварния, извън урбанизираната територия на града и затова е избран този вариант, като продължава разработването на идейни и технически проекти за обхода на Казанлък, посочи Коритарова.
В началото на юли регионалният министър съобщи, че са предприети стъпки по създаване на работна група с участието на отговорните институции, която ще изготви график с дейностите и сроковете за реализиране на проекта за тунел под връх Шипка. Целта е до година и половина същинската работа да започне. А след 4 години да можем да кажем, че имаме връзката север-юг, каза в средата на юни министър Коритарова. Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца. Строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км, 6 моста, 1 подлез и др.
Проектирането на съоръжението започна след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през октомври 2019 г. и премина през обжалване в съда. Договорите с избраните изпълнители са подписани. Стойността на контракта за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД "Консорциум ПСВТ". Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "Трансконсулт - Свеко". Договорът е 6 479 935,20 лв. с ДДС.
Тунелът ще осигури най-пряката връзка между Северна и Южна България в централната част на страната. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Основните транспортни направления, които ще обслужва тунелът, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа). Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на икономическото и социалното развитие на региона и на туризма.
/ВЙ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text