site.btaПостиженията на българския продуктов дизайн са по-познати навън, отколкото у нас, казва Бистра Шишкова от издателство "Бисмар"

Постиженията на българския продуктов дизайн са по-познати навън, отколкото у нас, казва Бистра Шишкова от издателство "Бисмар"
Постиженията на българския продуктов дизайн са по-познати навън, отколкото у нас, казва Бистра Шишкова от издателство "Бисмар"
Снимка: Мая Стефанова/ БТА

Какво общо има българския продуктов дизайн с модели на автомобилите McLaren Speedtail, Ferrari F12 и SIN R1?Това са имената съответно на дизайнерите Алекс Алексиев, Мирослав Димитров и Росен Даскалов, които са били водещи в екипите за тяхното създаване. Тези и други интересни факти за постиженията на българския продуктов дизайн, които посетителите научават по време на пътуващата изложба, съпровождаща представянето на първото по рода си у нас издание "Български продуктов дизайн 2000/2022"

По думите на Бистра Шишкова, собственик на издателство "Бирмас", както и управител и главен редактор на двете списания за дизайн, интериор и архитектура MD и за дизайн, материали и технологии DMD, интересът към българския дизайн, който представят заедно с книгата в градовете Русе, Кубрат, Варна, Провадия, Бургас, Ямбол, Пловдив, Велинград и София, е голям. "Това беше и основна цел на изложбата и книгата. Изданието ни костваше много усилия и колосален труд, но си заслужаваше", коментира тя в интервю за БТА. 

Колкото до продуктите, казва тя, голяма част от тях са непознати за повечето посетители. "Това е странно, защото в същото време са много познати навън. Почти всички представени продукти са носители на престижни международни награди за дизайн. Направили сме селекцията на базата на това. Не ни беше приятно да открием, че нещата, които се правят от българи, се разпознават повече на международната сцена, отколкото у нас".

Според наблюденията ѝ от представянията досега полувелосипедът Halfbike, създаден от Мартин Ангелов, предизвика най-голям интерес сред посетителите. Все пак зависи и от аудиторията, но навсякъде тя е предимно съставена от ученици и студенти, докато в по-малките градове изложбата посещават и по-възрастни хора, коментира Шишкова. 

Всички представени продукти са действащи, в производство са и могат да се изпробват. Организаторите дори насърчават посетителите да го правят, за да могат да усетят техните качества. 

Представянето е съпроводено и с обяснение за конкретните продукти, защо са избрани, какво е специфично за тях. Част от учениците, които гледат видео презентациите на екрана в залата на библиотеката, са учудени, че виждат клип на McLaren.

"За нас по време на съставянето на книгата бе изключително изненадващо колко много българи работят в областта на автомобилния дизайн. За да получим позволението на фирмите да ги включим, това означава, че те са или водещи дизайнери, или външни такива, които работят за големите компании, а не просто част от някакъв екип. Освен McLaren, който е носител на наградата Red Dot, в книгата имаме още Ferrari 12, което пък е отличено с една от най-престижните италиански награди за дизайн Compasso d'Oro", допълва тя.

Шишкова заяви също, че според нея подобно издание не може да се прави ежегодно, нито дори на 2-3 години, но е убедена, че след 7-8 до 10 години ще е възможно да се издаде продължение на книгата за български продуктов дизайн. До тогава ще са се натрупали още много нови постижения в тази област, от които ще може да се направи качествена селекция. 

В Бургас изложбата представя 23 от включените в книгата продукти, като шест от тях са отличени с най-престижната международна награда за дизайн Red Dot. Посетителите имат възможност да видят например сгъваемата бутилка DiFOLD Origami Bottle, настолната лампа Infinity, създадена от дизайнера Лъчезар Цветанов, иновативния полувелосипед на Мартин Ангелов – Halfbike и снегоходките Small Foot на Петър Димитров и Иван Колев. Другите два продукта с награда Red Dot, включени в изложбата, са детският стол-клатушка LUMI, дело на българския дизайнер Илиан Милинов, както и тестът за бременност Twip, направен от биоразградим материал по поръчка на Unicoms AG, Швейцария.

Сред експонатите са и Seat Table, или накратко ST - стол, трансформиращ се в маса, създаден от дизайнера Илиан Милинов и визионера Младен Цонев, мениджър на компанията за производство на офис мебели ОРТ.

След представянето в Бургас изложбата ще гостува на Художествената галерия "Жорж Папазов" в Ямбол на 9 май. Следващите ѝ спирки от настоящото национално турне ще са в Пловдив и Велинград, а официалното закриване на проекта за тази година ще е през ноември в София по време на фестивала за дизайн "Мелба". 

Амбицията на авторите е през 2025 г. да продължат с представянето на книгата и изложбата и извън границите на страната. 

/ТС/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:43 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация