site.btaОбщо 180 домакинства от община Гурково се очаква да кандидатстват по новата процедура за саниране

Общо 180 домакинства от община Гурково се очаква да кандидатстват по новата процедура за саниране
Общо 180 домакинства от община Гурково се очаква да кандидатстват по новата процедура за саниране
Снимка: Кореспондент на БТА в Казанлък Ралица Стефанова, архив

Общо 180 са домакинствата, които ще участват в процедурата "Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на многофамилни жилищни сгради, включително справяне с енергийната бедност", финансирана по програма "Развитие на регионите" 2021 - 2027. Това каза за БТА главният инженер на Общината инж. Теменужка Папазова. Това са общо осем жилищни сгради, коментира тя и изрази надежда всички те да бъдат финансирани, тъй като до момента Община Гурково не е участвала в подобни програми. 

Процедурата се реализира с финансовата подкрепа на Европейския фонд за справедлив преход, а в този етап има някои характерни неща, посочи инж. Папазова. "Отделени са около 200 милиона лева и той е допустим само за някои области в страната - Перник, Стара Загора и Кюстендил, чиято икономика е засегната от някои мерки във връзка със Зеления преход. Ще бъдат финансирани 100 процента от строителните дейности за саниране", обясни тя. 

Инж. Теменужка Папазова подчерта, че по процедурата ще бъдат поощрявани сгради, в които има енергийно уязвими домакинства, лица, ползващи месечни социални помощи, лица с увреждания, както и хора, работещи в затихващи сектори на икономиката, каквато е въгледобивната промишленост. 

По думите й почти половината от домакинствата в общината, които отговарят на условията, влизат в тази категория. 

Още преди отварянето на програмата е организирана разяснителна среща. Гражданите са уведомени, че трябва да се регистрират Сдружения на собствениците и да дадат достъп на специалистите, които ще изготвят техническата документация и ще съберат необходимите данни. Администрацията на Община Гурково ще окаже пълно съдействие за всички тези дейности, увери инж. Папазова. Предстоят още срещи, а за всяко посещение на фирмата, която ще изготвя обследванията, хората ще бъдат уведомявани от домоуправителите. 

По думите на главния инженер общинското ръководство търси вариант да поеме по-голямата част от разходите за изготвяне на енергийни паспорти, тъй като за голяма част от домакинствата сумата е напосилна. Очаква се поне две трети от тези разходи да бъдат покрити чрез спонсорство и от общинския бюджет, посочи инж. Теменужка Папазова и допълни, че средната цена за изготвяне на такъв паспорт е между 550 и 600 лева на апартамент. 

Осъществен е и контакт със специалисти, които да подготвят документацията. Срокът за кандидатстване е 19 септември, а в най-добрия случай ремонтните дейности ще започнат през пролетта на 2025 година.

/ЕС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:14 на 04.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация