site.bta"Мъртвешки танц" на Аугуст Стриндберг стъпва за първи път на бургаска сцена в дипломния спектакъл на Мария Генова

"Мъртвешки танц" на Аугуст Стриндберг стъпва за първи път на бургаска сцена в дипломния спектакъл на Мария Генова
"Мъртвешки танц" на Аугуст Стриндберг стъпва за първи път на бургаска сцена в дипломния спектакъл на Мария Генова
Пресконференция на режисьора Мария Генова и екипа на постановката "Мъртвешки танц". На снимката (от ляво надясно): актьорът Асен Лозанов, актрисата Невена Цанева, режисьорът Мария Генова, директорът на Драматичен театър "Адриана Будевска" Иля Пепеланов, сценографът Мария Колева и актьорът Васил Ряхов / Снимка: Христо Стефанов, БТА

Това е текст, който се занимава с големи, важни, екзистенциални теми, които вълнуват всеки млад човек и са важни за откриването на пътя, мисиите и целите му. С тези думи Мария Генова описа пиесата на Аугуст Стриндберг "Мъртвешки танц", чието първо поставяне на бургаска сцена тя режисира като лауреат от конкурса за абсолвенти по режисура на името на Борислав Чакринов. Билетите за премиерата му 10 април на камерна сцена "Апостол Карамитев" в Драматичен театър "Адриана Будевска" са вече изчерпани, а следващата дата в афиша е на 29 април, обявиха днес на пресконференция от екипа на културната институция.

За Мария Генова това е дипломен проект и първо представление на професионална сцена. Тя благодари на екипа на бургаския театър, на актьорите Невена Цанева, Васил Ряхов и Асен Лозанов, на автора на сценографията и костюмите Мария Колева, както и на композитор на музиката към спектакъла Христо Намлиев за помощта при осъществяването му. Тя определи патрона на конкурса като голям дълг. Обясни още, че традициите, стилът и естетическият вкус на публиката, утвърдени и възпитани от вече покойния режисьор и дългогодишния директор на театъра Борислав Чакринов през годините, са сред основните причини да избере именно текста на Аугуст Стиндберг при кандидатстването си за участие.

"Дали действително има щастливи семейства? Защо хората тръгват да се женят с чисти намерения, които след това се превръщат във война, от която те се опияняват? И защо, когато дойдат гости, се правим на щастливи?" Това са част от въпросите, които си поставих при изграждането на моя образ в пиесата и на които все още търся отговор. Надявам се, че който успее да им отговори, ще разбере какво е семейното щастие", коментира актрисата Невена Цанева. 

"Войната е опиат. Водени от порива си да спечелим една борба на всяка цена с всякакви средства (тъй като и във войната, и в любовта всички средства изглеждат позволени), започваме обаче да губим човешките си черти и качества. Започваме да деградираме, което води до дехуманизация на човека. Всъщност персонажите на Стриндберг са хванати в едно особено състояние, в което тяхната духовна смърт вече е настъпила, но жизненият им път продължава. Пиесата проследява какво се случва с хора, стигнали до това да осъзнаят безсмислието на своето битие", обясни режисьорът Мария Генова.

Сценографът и автор на костюмите Мария Колева добави, че целта ѝ е била да изгради на сцената пространство, което да се усеща като студено, мрачно и клаустрофобично. "Двамата герои обитават една крепостна кула, която е техен дом, но в 25-годишния им брачен живот е останало по-скоро като затвор, за какъвто пространството е било използвано преди това", коментира още тя.

Актьорът Асен Лозанов определи репетиционния период като изключително приятен. "Въпреки че тя сега завършва, изглежда така сякаш вече е поставяла 50 пиеси. Според мен ѝ предстои голямо бъдеще в театъра, защото е много талантлив режисьор", допълни той и уточни, че има деспотични режисьори, които се налагат без да се интересуват от мнението на актьорите, докато по-мъдрите като Мария Генова се вслушват в мнението на всеки и така заедно успяват да изградят онова, към което се стремят. "За мен репетиционният период е симбиоза. До голяма степен е сработване и мисля, че взаимно си помагахме много", каза Мария Генова. Тя допълни, че от разказите на актьорите за методите на работа на Борислав Чакринов е успяла да си "открадне" полезни идеи. 

Оригиналното заглавие на пиесата на шведски всъщност е "Танц на смъртта", докато у нас се използва заглавието "Мъртвешки танц", дадено още от Гео Милев през 1920 г. Оттогава това заглавие се използва във всички преводи на пиесата за всички спектакли, коментира режисьорката. 

Тя и директорът на театъра Иля Пепеланов благодариха специално на Богдан Петканин като инициатор и основател на проекта за борса за абсолвенти по режисура на името на Борислав Чакринов. Двамата изразиха благодарността си и към Министерство на културата и Община Бургас за финансовата подкрепа за неговото осъществяване. "Това е важна инициатива не само заради развитието на младите творци, но и защото трябва да запазим паметта за Борислав Чакринов жива. Той посвети живота си на театъра и много голяма част специално на театъра в Бургас, поставяйки солидни основи с характерен творчески почерк. Обещавам, че ще пазим паметта за него жива и конкурсът ще продължи да се провежда, за да може под неговото име да проправяме път за млади режисьори, които да се реализират и да започват творческия си път на бургаска сцена. Това не е случаен театър и не е случаен град", заяви Пепеланов. 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

Потвърждение

Моля потвърдете купуването на избраната новина

Към 05:58 на 22.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация