site.btaДеца показват в изложба как човешките добродетели и ценности могат да се материализират

Деца показват в изложба как човешките добродетели и ценности могат да се материализират
Деца показват в изложба как човешките добродетели и ценности могат да се материализират
Преподавателите Елисавета Чакърова и Мария Славова с "емоцио-кораба", изработен от децата / Снимка: ЧНУ "Селестен Френе"

Изложба на деца на възраст между 6 и 10 години, посветена на човешките ценности, ще бъде открита на 11 август във фоайето на Културен дом НХК в Бургас. Нейни автори са възпитаниците на лятната академия на частното начално училище "Селестен Френе" в морския град.

Техните занимания в рамките на десет седмици през лятото са били посветени на добродетелите уважение, откритост, творчество, адаптивност и сътрудничество, които децата материализират в своите проекти. 

В изложбата ще бъдат включени арт инсталации, макети и проекти, изработени от деца на възраст между 6 и 10 години, които се обучават по метода на проектно-базираното обучение в лятната академия на училището. Методът набляга на преживяване на академичните знания през спектъра на емоции, сетивност, практическа дейност и развиване на критично мислене. 

Творбите на децата показват на практика как ценностите и добродетелите намират своето отражение в математиката, българския език, природните науки и изкуството, допълват организаторите. Всичко, изработено от учениците, е резултат от личния им труд и вдъхновение. Част от подходите, провокирали въображението им, са рисуване и работа с глина със затворени очи, физически предизвикателства с цел изграждане на адаптивност, театър на сенките и ролеви игри. 

Организаторите са подготвили и редица предизвикателства, с които малките и по-големи гости на събитието ще могат да проверят собствените си умения за адаптация, да открият твореца в себе си, както и готовността си за сътрудничество и откритост.

В интервю за БТА основателят и собственик на училището Николета Петрова и преподаватели Мария Славова и Елисавета Чакърова от екипа разказват повече за темата на тазгодишните летни занимания на децата и тяхната цел.  

Защо избрахте това да е темата на заниманията в лятната ви академия това лято?

Николета Петрова: Защото ценностите са фундаментът, върху който се гради човешката личност. Добре изградената човешка личност изгражда развито общество. Това е закономерност.

Като педагог и родител вярвам, че именно добре изградената ценностна система, е ключът към успешна житейска реализация - не само професионална, финансова или социална, а най-вече личностната. Да знаеш кой си, да имаш изградено самоуважение, да можеш категорично, но и с емпатия да поставяш граници, да уважаваш различията на другите, да имаш умението да комуникираш ефективно, да успяваш да се адаптираш към промените, да си гъвкав, да не си статичен.

Възпитаването в ценности е бавен процес и именно учителите и родителите сме тези, които показваме на децата важното в човека - чрез личния пример и модела ни на поведение. Темата на лятната академия са и ценностите, на които се гради цялата философия на училище "Селестен Френе". Не можем да преподаваме тези ценности, ако не са част от нас във всичко, което сме и всичко, което правим. Ние сме това, в което вярваме. Темата “Ценности" в лятната академия дойде като естествено продължение на всичко това, което сме ние във "Френе".

Как една изложба може да покаже нещо нематериално, каквито са ценностите?

Николета Петрова: Възрастните притежаваме житейски опит, боравим с повече информация и знания, но децата са в пъти по-близо до въображението и автентичната си креативност. Техният свят все още не е обременен от условности и предразсъдъци. Разполагат с чистата вяра, че няма невъзможни неща, с естественото си детско умение да материализират нематериалното. Единственият ресурс, който им е нужен, е свободата и подтикване на твореца в тях в провокативна среда. Тук е мястото да спомена и важността на проектно-базираното обучение като педагогически подход. Чрез него децата сами достигнаха до тези ценности и ги откриха в себе си - чрез проекти и ситуации, през собственото си ниво на емоционална зрялост. Ролята на преподавателя е да ги насочва и провокира, но целият път, който те извървяват, е абсолютно самостоятелен. 

Нека всеки, който иска да види как адаптивност, уважение, откритост, творчество и сътрудничество заживяват жив живот и се материализират, заповяда на изложбата. Децата са сътворили творби, които е невъзможно да ни оставят равнодушни и да не запалят искрата в нас.

Кои са най-любопитните примери от изложбата, с които децата изненадаха и Вас самите?

Мария Славова: Нашият “емоцио-кораб”, изработен в темата “Откритост през човешките емоции”. Децата адаптираха концепцията през своите разбирания и резултатът надмина очакванията ни. С учениците заедно подбрахме някои от базовите емоции, които “плават” редом с нас в живота - радост, тъга, гняв, изненада. 

Елисавета Чакърова: Много приятно ме изненада емоционалната интелигентност на голяма част от децата. По време на процеса те често разиграваха различни ситуации, като умело дефинираха емоции и ценности. Децата интуитивно усещат кое е добро и правилно, и кое не. Ние само трябва да им помогнем да съхранят това и да запазят въображението си, за да се реализират като истински творци – създатели на един по-хубав свят.

Николета Петрова: Един от проектите, по които децата работиха, е огледало върху основа от качества и силни страни, които те откриват в себе си. Всъщност всички имаме нужда от такива огледала на себеобич. Голяма част от творбите са изработени със затворени очи, заглушавайки едно от сетивата - в случая зрението. Целта е да успееш да се довериш на себе си и да адаптираш останалите си сетива към ситуацията.

Голяма част от изработените проекти са групови, децата на практика си сътрудничат, за да постигнат екипен резултат. Всеки участва със своите силни страни, с индивидуалния си почерк, със собствения си темперамент и така откриват начин да работят и творят заедно, а не да се делят. За нас като преподаватели това е много важен процес.

Защо според Вас е важно образователната система от ранна детска възраст да набляга не само на постиженията в отделните дисциплини, но и на ценностите?

Николета Петрова: Ако образователната система продължи да акцентира единствено върху академичните резултати и натрупани знания, много скоро ще бъдем неприятно изненадани от поколение, което има знания, но няма критично мислене и не може да взима обосновани решения на база обективна оценка и анализ. Нашата задача е преди всичко да насърчаваме децата в израстването им като личности. Да ги насърчаваме в изграждане на умения и положителни нагласи към ученето, хората и непредвидимия ни свят. 

Могат ли учителите да отделят време за уроци по ценности в учебния план и защо е важно това да се наложи институционално?

Мария Славова: Личният пример, който всеки човек в обществото, и в частност учител, показва, е от изключителна важност за формирането на социална съвест и ангажираност при децата, както и средство за трансформиране на обществото като цяло. Възпитаването в ценностите трябва да бъде главна цел на образованието на нашето време - образованието на новите деца, започвайки от най-малките. Не можем и не бива да заключваме ценности като уважение, морал и откритост, в отделни учебни часове. Или ги носиш със себе си и живееш професията си чрез тях, или не.

Елисавета Чакърова: За изграждането на здраво и успешно общество, са необходими личности – хора с ценности и морал. Децата прекарват голяма част от времето си в образователни институции. Възпитанието и развитието на ценности не бива да е само семейна отговорност. 

/ХК/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:15 на 25.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация