site.btaБългарският турист се връща към природата и пасторалния селски уют, смятат експерти

BOBSTH 06:30:00 14-05-2013
AM1604BO.004 06:30
Смолян - туризъм - летен сезон

Българският турист се връща
към природата и пасторалния
селски уют, смятат експерти


Смолян, 14 май /Христина Георгиева, БТА/
Предпочитанията на българския турист се променят,
култът към почивка в лукс постепенно отстъпва пред новата вълна
на завръщане към природата и ваканция сред селския уют. Докато
през последните десет години преобладаваше желанието туристът да
бъде глезен сред разкош и шикозни хотелски условия, то днешните
екскурзианти избират по-активна почивка в пасторална среда.
Това разказва Снежана Орлова, планински водач и главен
координатор на Центъра за професионално обучение "Авицена" в
Смолян.
Повишеният интерес към селските и планински
дестинации се потвърждава от силния старт на летния сезон в
Смолянско, започнал с туристическо нашествие и пълни хотели
около Великден и Гергьовден.
Очакванията на хотелиерите в планинския район са за
много туристи и оживление на ваканционния пазар през целия
сезон. Успешното начало и препълнените хотели в началото на
летния сезон може би показва, че кризата в туризма започва да
отстъпва, коментира за БТА Георги Пампоров, изпълнителен
директор на Регионалната туристическа асоциация "Родопи".
По негови наблюдения в началото на май
хотелиерите са отчели изключително висока заетост на легловата
база, а с най-голяма посещаемост са местата, свързани с природни
забележителности. Наред с популярните места като Триградското
ждрело, скалния феномен "Чудните мостове", пещерите "Дяволското
гърло", "Ухловица", Харамийска и Ягодинска, особено притегателни
за туристите напоследък стават обекти като наблюдателната
площадка "Орлово око" край Буйново и селата по горното поречие
на Арда - Смилян, Могилица, Арда. На завидна популярност се
радва и еко пътеката "Каньона на водопадите", разкриваща
недостъпни доскоро места край Смолян.

Пешеходни, конни и вело преходи в планината

Пешеходни, конни и вело преходи в планината остават
основен акцент в програмата на хотелиерския бизнес в Смолянска
област и през това лято. Изненадите са свързани предимно с
маршрутите, които преоткриват нови забележителности и кътчета в
Родопите. Много младежки групи, тръгнали на сериозни пешеходни
преходи могат да се видят в Родопите, обяснява Снежана Орлова.
Успешните и търсени според нея туристически маршрути съчетават
колорита на родопското село, докосване до традициите и фитнес
сред природата.
Залагайки на запазени марки за региона като
родопски млечни продукти, феномена с отрицателната йонизация на
въздуха в зони край Смолян или поредицата от летни събори в
различни села. Попаднал в Родопите, туристът очаква да прекара
почивка с мирис на сено, да се окъпе в росата на ливадата, да
усети умора от изкачване на калдаръми и кози пътеки, смята
планинският водач. Като неповторимо преживяване из чукарите се
възприемат и всички уроци как туристът може да оцелее сам в
гората.
Групи орнитолози от Великобритания пристигат през
май в Триград за наблюдение на скалолазка, информира Костадин
Хаджийски, хотелиер и председател на пещерно дружество
"Силивряк". Сред туристите с научен интерес се очакват по-късно
и ботаници, привлечени от находища на ендемити в района на
Триград. За екотуристите от тази година функционира и пътека
край Доспат, която води до местообитание на защитен вид видра.
Лятната програма в Пампорово залага на
възможностите на вело парка, както и на екскурзии до природни и
културно-исторически обекти, посочват от асоциация "Родопи".
Наред с българските туристи, сред клиентите на курорта през
горещите месеци се предвиждат румънски и гръцки летовници.

Военизирани игри за ученически и младежки
групи

Военизирани игри за ученически и младежки
групи са част от новостите, експериментирани от туристическите
аниматори напоследък. И през този сезон са планирани такива игри
с участието на младежи от различни райони на страната.
Около 80 процента от летните клиенти на
хотелите и курортите в Смолянско са неорганизирани туристи,
твърди Снежана Орлова. Според нея екскурзиантите обикновено се
информират за региона от публикации в интернет, а Фейсбук се
превръща в най-използваният туристически гид. Затова местните
хотелиери разчитат предимно на самореклама на заведенията, като
все още липсва по-мащабна промоция на областта като дестинация.
Цените на хотелските услуги в областта се
запазват в общи линии непроменени през последните години,
независимо от инфлацията, уточняват хотелиери. Около 15-25 лв. е
средната цена на нощувките през летния сезон според информация
от асоциация "Родопи". Хотелите в Триград не са актуализирали
цените от 10 г., а офертите са в рамките 10-20 лв. за нощувка,
обяснява Костадин Хаджийски. /ХГ/

/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:50 на 26.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация