Районна здравноосигурителна каса - Видин

site.btaИнформация за медиите за постъпили жалби от граждани

От началото на 2022-ра година в Районната здравноосигурителна каса в гр. Видин са постъпили три жалби. Две от жалбите са срещу лични лекари, една е срещу аптеки с договор с РЗОК за осигуряване на лекарствени продукти, които се заплащат от Касата. 

По жалбите са извършени проверки на аптеки. До тях се стигна поради твърдението за отказ да бъде отпуснат лекарствен продукт по електронна рецептурна книжка. На фармацевтите в проверените аптеки е обърнато внимание да се следи внимателно до колко дни по-рано е допустимо да се отпусне лекарството спрямо предишно взимане от аптека, така че здравноосигуреният пациент да не остава с впечатлението, че бива връщан. За да се избегнат подобни ситуации, препоръката на институцията е да се търси съдействието на личния лекар при изписването – за колко време е предвидено да е достатъчна изписаната терапия и кога е възможно да се отпусне следваща опаковка в аптеката, така че да няма връщане на пациента от фармацевт в аптека, сключила договор с РЗОК.

Една от жалбите е довела до смяна на личен лекар на цяло семейство. Промяната е разрешена от директора на институцията  извън регламентирания в Националния рамков договор срок, във връзка с чл. 12, ал.1 от Кодекса за професионалната етика на лекарите в България. Жалбата е подадена от трима възрастни членове на семейството, като се отнася за отношението на лекаря към грижата за тяхното здраве и това на двете им деца. Описан е отказ да се окаже навременна и адекватна медицинска помощ, каквато се очаква от общопрактикуващ лекар, особено в условията на усложнена епидемична обстановка и разпространение на сериозно заболяване.

Пет писмени жалби са постъпили в РЗОК-Видин през 2021г. Една от тях е срещу многопрофилната болница за активно лечение в гр. Белоградчик. По две от писмените жалби са разпоредени проверки от директора на РЗОК-Видин - тези от тях, които са от компетентността на институцията и съгласно нейните правомощия, които са нормативно установени. Една от тях е доказано основателна - срещу общопрактикуващ лекар и се отнася за получени от личния лекар суми без правно основание: По 10лв. за потребителска такса на дете (две са децата), както е отразено в касовия бон; според описаното в жалбата и приложения доказателствен материал - за служебни бележки за извършени имунизации. Най-често търсеният ефект за жалбоподателя е да смени личния си лекар извън регламентирания период за преизбор – одобрява се в максимално кратки срокове, за да не се допуска конфликтът между лекар и пациент да се задълбочи.

В отговорите на жалбите се съдържа информация, полезна за задължително здравноосигуреното лице, което е жалбоподател, вкл. насочване към институция, компетентна по поставения въпрос, проблем. Независимо дали са основателни или не, т.е. дали са установени нарушения в хода на проверка по жалба, ефект за жалбоподателя има, защото на лечебното заведение е обърнато внимание (посредством проверката), че е поставен проблем и че има какво да се подобри по отношение на достъпа, обслужването, комуникацията с пациентите. При всички случаи стремежът на проверяващите е да се стигне до краен ефект за жалбоподателя. Това, което притеснява гражданите и намалява броя на писмените жалби, е вероятността във времето да им се наложи по здравословни причини да се обърнат към същия изпълнител на медицинска помощ.

                        

 

                                                                                               

 

 

 

 

 

 

/МТК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:46 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация