site.btaВ Община Варна служител с жестов език помага на граждани с увреден слух
![В Община Варна служител с жестов език помага на граждани с увреден слух](/upload/6831512/%D0%9E%D0%B1%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D0%92%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%B0.jpg?l=1000)
![В Община Варна служител с жестов език помага на граждани с увреден слух](/upload/6831512/%D0%9E%D0%B1%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D0%92%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%B0.jpg?l=1000&original=cf0618b67fe74a50f63ab04c93055c7fe93acce2)
Служител в Информационния център на Община Варна, който владее жестов език, подпомага гражданите с увреден слух, които имат нужда от помощ при ползване на различни административни услуги, съобщи секретарят Нора Момчева. Предстои да се разработи виртуална връзка между Община Варна и районите администрации и кметствата, които да ползват експертната подготовка на служителя. Законът за българския жестов език (ЗБЖЕ) бе приет от 44-то Народно събрание, като до края на 2022 г. ръководителите на административните структури в системата на изпълнителната власт трябваше да създадат условия за извършването на административно обслужване на глухите и сляпо-глухите лица.
Жестовият език е признат за самостоятелен, естествен, със своя собствена граматика и отстоява правото на глухите хора да съхраняват своите език, култура и идентичност. Законът създава условия за премахване на ограничения при общуването на глухите и сляпо-глухите лица и при използването и достъпа до информация чрез българския жестов език. Техните права се гарантират по начин, който осигурява независимост, равнопоставеност и достъпност в обществения живот.
Община Варна проведе редица обучения по темата - чрез проект „Провеждане на застъпническа кампания за прилагането на ЗБЖЕ на местно ниво“, организирана от Фондация „Заслушай се“, чрез установяване на контакти с организации на лицата с увреден слух и със Социалното предприятие „Наистина жестов език“ ООД. Проучват се и възможностите за ползване на специализирано уеб-приложение за тристранна видео връзка между глухо лице, преводач от и на жестов език и служител на институция със следните функционалности: видео конферентна връзка; текстов чат; секция, съдържаща видео отговори на жестов език на най-често задавани въпроси по теми, свързани с административното обслужване. Обсъждат се и варианти за разработване на споделена услуга чрез възможностите на общинското сътрудничество по ЗМСМА и със съдействието на НСОРБ.
/ВМ/
news.modal.header
news.modal.text