site.btaКметът на община Хасково Станислав Дечев: Бюджетът за 2022 година - консервативен, изпълним и рисков
Кметът Станислав Дечев представи бюджета на община Хасково за 2022 г. и го определи като консервативен, изпълним и рисков. Това стана по време на общественото обсъждане на бюджета на общината, проведено днес в зала „Хасково“. „Бюджетът за тази година е белязан от ковид-пандемията, от бързорастящата инфлация и войната. Много от разходите, които са заложени в този бюджет са рискови, защото ни притиска бързорастящата цена на тока. Това е разход, който ни лишава средства за много други проекти, при реализацията, на които бихме подобрили качеството на живот в Хасково. Въпреки това община Хасково е категорична, че уличното осветление е изключително важно за хората, най-вече за сигурността и предотвратяването на битовата престъпност, затова към този момент съм категоричен, че то ще продължи да свети“, подчерта кметът Станислав Дечев. В бюджета е заложено всеобхватно обследване на града и на селата, за да се намери най-правилният механизъм за подмяна на всички осветителни тела с икономично лед-осветление. Ръстът на бюджета спрямо 2021 година е над 15%. Но този ръст е почти равен на инфлацията и бюджетът, макар и рекорден, трудно ще я компенсира. Инвестиционната програма е 24 % от общия бюджет, това са близо 29 млн. лв. „През тази година залагаме нова, стратегическа посока на работа за години напред“, съобщи Станислав Дечев. „Предвидили сме средства за обследване на сгради, за проектиране на пътища, обследване на жилищни квартали с цел подмяна на уредите за отопление и подобряване качеството на атмосферния въздух. В тази връзка сме направили и една голяма крачка – имаме вече разговори с АПИ за подписване на споразумение, на базата на което ще стартираме обследване и предпроектно проучване за изграждане на околовръстен път на града“, съобщи градоначалникът. Този път ще изведе тежкотоварния трафик от Хасково, ще подобри качеството на въздуха, ще намали амортизацията на пътната инфраструктура и ВиК, ще предотврати и тежки пътни инциденти. Новият околовръстен път ще минава от кв. Болярово през бул. „Освобождение“, за да се свърже с вече съществуващия околовръстен път“, обясни кметът на Хасково. Всички големи проекти, които са стартирани през 2021г.: Паркът над ДНА, енергийната ефективност на сградата на Областна администрация, подходът пред Монумента Света Богородица, блокчетата в кв.“Орфей“ и други ще бъдат завършени през тази година, въпреки растящите цени, липсата на доставки и трудностите за фирмите-изпълнители, увери градоначалникът. През тази година ще се строи и новият спортен комплекс с плувен басейн.
В бюджета са предвидени 350 хиляди лева за културния календар на общината, други 200 хиляди лева за Програмата за културни инициативи, за подпомагане на детско-юношеския спорт- 300 хиляди лева, за спортен календар- 100 хиляди лева, за подпомагане на мъжките спортни клубове по футбол, хандбал и баскетбол – 150 хиляди лева, за стимулиране на даровити деца- 35 хиляди лева, за младежки инициативи – 50 хиляди лева, за финансиране на ин-витро процедури – 100 хиляди лева. Всички направени от гражданите предложения по време на днешното обсъждане ще бъдат взети предвид и включени за финансиране при възможност. Окончателният вариант на Бюджет 2022 предстои да бъде приет от Общински съвет Хасково.
Проект
за бюджет на община Хасково за 2022 г.
На основание чл. 84, ал. 1 от Закона за публичните финанси и Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишната бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Хасково представяме на вашето внимание проект на бюджет на община Хасково за 2022 година. Той е разработен при спазване на поетите отговорности и ангажименти от общината и съобразно изискванията на действащата нормативна уредба:
- Закон за публичните финанси;
- Закон за Държавния бюджет на Република България за 2022 г.;
- Закон за местните данъци и такси, ЗМСМА, ДОПК, ЗДСл и др.
- Решение на МС № 50/03.02.2022 г. за приемане на стандарти за делегирани от държавата дейности с натурални и стойностна показатели през 2022 г.
- Постановление № 481 на Министерския съвет от 30 декември 2021 г. за уреждане на бюджетните взаимоотношения през 2022 г., изм. и доп. ДВ бр. 11/08.02.2022 г.
- Закон за изменение на ЗКПО
- Местни нормативни актове на Общински съвет – Хасково, в т.ч:
- Наредбата за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Хасково;
- Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Хасково;
- Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Хасково и др.;
- Решения на Общински съвет- Хасково, касаещи публичните финанси;
Като база на проекта за бюджет са залегнали предложенията на директорите на дирекции и началник отдели в общинската администрация, ръководителите на второстепенните разпоредители с бюджет, както и кметовете на кметства. Основни приоритети през годината се обособяват:
- Запазване на финансовата стабилност на общината чрез спазване на действащите нормативни актове и бюджетна дисциплина въпреки усложнените икономически условия;
- Модернизация и развитие на местната инфраструктура;
- Осигуряване на условия, включително и инфраструктурни, за развитие на спорта в общината и на културния живот в общината;
- Обновяване и модернизиране на условията за обучение, възпитание и спорт на децата от предучилищното и училищно образование;
- Осигуряване на чиста околна среда, зелени площи и паркове;
- Подобряване качеството на публичните услуги и осигуряване на електронен достъп до тях;
- Развитие на услугите със социална насоченост;
- Подобряване енергийната ефективност на сгради с обществено значение, модернизирано улично осветление, достъпна инфраструктура, зони за отдих и сигурност;
- Осигуряване на комфорт и сигурност на жителите на територията на общината;
- Привличане на инвестиции в общината.
Проектът на бюджет на община Хасково за 2022 г. възлиза на 119 802 022 лв. по приходната и разходната част, в т.ч:
ПРИХОДНА ЧАСТ - 119 802 022 лв., в т.ч.:
65 865 633 лв. за държавни дейности и 53 936 389 лв. за местни дейности
Очакваните постъпления от местни данъци и такси са планирани:
- В съответствие с размерите, приети от Общинския съвет в местните нормативни актове;
- Съобразно продължаващите действия за подобряване на събираемостта, в т.ч. и на просрочените вземания;
- Отчитайки негативното влияние на икономическата рецесия върху местните финанси
Наименование на приходите |
План за 2022 г. |
1. Данъчни и неданъчни приходи, в т.ч.: |
30 963 175 |
Данъчни приходи |
11 800 000 |
Приходи и доходи от собственост |
4 750 581 |
Общински такси |
12 863 710 |
Глоби, санкции и наказателни лихви |
1 969 200 |
Други неданъчни приходи |
124 915 |
Внесени ДДС и други данъци върху продажбите |
-1 286 731 |
Постъпления от продажба на нефинансови активи |
490 000 |
Приходи от концесии |
210 000 |
Помощи и дарения от страната |
41 500 |
2. Трансфери между бюджета на бюджетната организация и ЦБ, в т.ч.: |
66 536 877 |
Обща субсидия и други трансфери за държавни дейности от ЦБ за общини |
60 970 460 |
Обща изравнителна субсидия |
3 544 600 |
Зимно поддържане и снегопочистване |
244 500 |
Целева субсидия за капиталови разходи |
2 429 200 |
Възстановени трансфери за ЦБ (-) |
- 651 883 |
3. Трансфери между бюджети- предоставени трансфери (-) |
1 324 390 |
4. Трансфери между бюджети и сметки за средствата от ЕС- предоставени трансфери (нето) |
- 136 000 |
5. Трансфери от/за държавни предприятия и други лица, включени в консолидираната фискална програма - получени трансфери (+) |
2 493 |
6. Временни безлихвени заеми между бюджети и сметки за средствата от ЕС |
1 131 945 |
7. Погасяване на главница по дългосрочен заем от "Райфайзенбанк" ЕАД |
0 |
8. Събрани средства и извършени плащания от/за сметки за СЕС |
- 326 270 |
9. Чужди средства от други лица и погасяване на финансов лизинг |
- 18 026 |
10. Друго финансиране - операции с активи – получени и предоставени временни депозити и гаранции на други бюджетни организации (-/+) |
2 446 324 |
11. Депозити и средства по сметки (нето+/-) |
17 859 088 |
Общият размер на бюджетното взаимоотношение с ЦБ съгл. чл. 50 от ЗДБРБ за 2022 г. е в размер на 67 188 760 лв.
- Общата субсидия по чл. 51 от ЗДБРБ за 2022 г. за делегираните от държавата дейности възлиза в размер на 60 970 460 лв. Наблюдава се ръст от приблизително 11,46 % спрямо предоставените през 2021 г. 54 704 281 лв.
Разпределението на средствата от ЦБ по функции е следното :
Функции |
Средства (в лева) |
Общи държавни служби (Общинска администрация) |
3 965 100 |
Отбрана и сигурност |
334 502 |
За ФРЗ, осиг. вноски и издръжка на дежурните в пунктовете за управление; комисията за борба с противообщиствените прояви на малолетни и непълнолетни; детски педагогически стаи; районни полицейски инспектори |
|
Образование |
46 806 680 |
Детски градини; неспециализирани училища; професионални гимназии; ученически общежития и др. |
|
Здравеопазване |
2 179 919 |
ФРЗ, осигуровки и други разходи за издръжка за медицинско обслужване в здравни кабинети в училища и детски градини; яслени групи към детски градини; здравни медиатори; общински съвети по наркотичните вещества и превантивни информационни центрове |
|
Социално осигуряване, подпомагане и грижи |
5 418 744 |
ФРЗ, осигуровки и разходи за издръжка за: Домове за пълнолетни лица с увреждания; домове за стари хора; дневен център за деца с увреждания; дневен център за стари хора; център за обществена подкрепа; център за настаняване от семеен тип за деца/младежи без/ с увреждания |
|
Почивно дело, култура, религиозни дейности |
2 265 515 |
Цялостна издръжка на музеи и художествени галерии; библиотеки; читалища |
- Размер на средствата за обща изравнителна субсидия- 3 544 600 лв.;
- Размер на средствата за зимно поддържане и снегопочистване- 244 500 лв.;
- Размер на средствата за целева субсидия за инвестиционни разходи –
2 429 200 лв.
- РАЗХОДНА ЧАСТ
Общата сума на планираните разходи възлиза на 119 802 022 лв. Планираните разходи общинска отговорност са в размер на 53 936 389 лв., в т.ч. дофинансиране на делегираните от държавата дейности- 960 532 лв. В местните дейности са разчетени и отнасящите се взаимоотношения с ЦБ съгласно чл. 51 от Закона за държавния бюджет за 2022 година в размер на 6 218 300 лв. Разходите за делегираните от държавата дейности са 65 865 633 лв., в т.ч. финансирани от собствени 303 175 лв. и от преходен остатък в лева и валута- 5 553 588 лв. Предвиденото необходимо дофинансиране на делегираните от държавата дейности се осигурява от собствени приходи и средства от общата изравнителна субсидия, като се разпределя между следните позиции:
- Функция „Общи държавни служби“– 900 000 лв.
- Средства за заплати и осигуровки в общинската администрация
- Функция „Образование“– 3 000 лв.
- Финансиране на маломерни паралелки в училища
- Функция „Социално осигуряване, подпомагане и грижи“- 57 532 лв.
- Пълен инженеринг (техн. оборудване, доставка, монтаж на котелно помещение и др.) и стр.надзор за газификация за ЦНСТДМУ- 2 сгради на обща стойност 57 532 лв.
При разпределението на средствата се цели постигането на устойчив баланс между реалните ресурси в настоящата кризисна икономическа обстановка и разходните отговорности. Приоритетно се обезпечават поетите вече договорни ангажименти. Утвърдените с решение на ОбС средства по план-сметката за разходите от ТБО са разработени и залегнали в проекта на бюджет. В разчетите са залегнали високите цени на материалите, в т.ч. и строителните, горивата и електрическата енергия.
Разходи по функции съгласно ЕБК за 2022 г. |
Отчетени средства през 2021 г. (в лева) |
Планирани средства през 2022 г. (в лева) |
Общо разходи |
101 448 594 |
119 802 022 |
Общи държавни служби |
10 821 973 |
10 771 780 |
Отбрана и сигурност |
319 842 |
1 397 749 |
Образование |
48 628 908 |
54 325 243 |
Здравеопазване |
2 205 592 |
2 552 243 |
Социално осигуряване, подпомагане и грижи |
9 296 331 |
7 347 725 |
Жилищно строителство, благоустройство, комунално стопанство и опазване на околната среда |
22 271 025 |
29 439 004 |
Култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело |
5 555 550 |
9 453 472 |
Икономически дейности и услуги |
2 239 887 |
3 914 806 |
Разходи некласифицирани в другите функции |
9 486 |
600 000 |
Планираните инвестиционни разходи с бюджетни средства през 2022 година ще надхвърлят 18.5 млн. лева. Основните акценти са следните:
Наименование на обект |
Стойност |
Ремонти на дворни пространства в училища
|
452 540 лв. |
Реконструкции и разширения на ДГ |
1 788 612 лв. |
Въвеждане на мерки за енергийна ефективност на сградата на Ученическо общежитие към ЕГ „Проф. д-р Асен Златаров“, находяща се: гр. Хасково, ул. „Видин“ №1 |
1 239 480 лв. |
Реконструкция и основен ремонт на сграда кв. 878 по плана на гр. Хасково, ул. "Петър Берковски" №5, "Старата къща на чорбаджи Димитрак" (ДГИ) |
250 000 лв. |
Реконструкция на вътрешна водопроводна мрежа в град Хасково |
937 504 лв. |
Основен ремонт на стадион „Младост“ |
501 042 лв. |
Водоснабдяване с. Маслиново, общ. Хасково- втори етап |
738 846 лв. |
Изграждане на канализационна мрежа за отпадни води и възстановяване на уличното платно на улица "Враца" в кв. "Хисаря", гр. Хасково |
416 987 лв. |
Закриване, включително биологична и техническа рекултивация на Клетка 1 в РЦТНО с. Гарваново |
1 624 000 лв. |
Изграждане на паркова среда в УПИ I - „за парк“ в кв. 864 и улица между осови точки 1224A и 38, гр. Хасково |
4 305 439 лв. |
Реконструкция на корекцията и възстановяване на проводимостта на река Хасковска – участък „Запад“ |
1 000 000 лв. |
Изграждане на спортен комплекс в ПИ 77195.31.53 по КК на гр. Хасково |
1 573 200 лв. |
Благоустрояване на междублокови пространства в УПИ III,кв.788 по плана на гр. Хасково |
573 710 лв. |
Извършване на обследване за установяване на характеристиките , изготвяне на технически паспорти и задание за проектиране на 10 броя мостови съоръжения по Общинската пътна мрежа в Община Хасково |
200 000 лв. |
През годината са планирани съществени разходи за извършване на текуши ремонтни дейности на уличната инфраструктура и осигуряване на енергийно ефективно улично осветление. Запазват се социалните, здравните, културни политики на общината, както и финансирането на спорта в града. Планирани са отново средства и за професионален спорт.
В изпълнение на чл. 46 от ЗМСМА и чл. 52, ал. 2,3, 5 и ал. 6 от ЗМСМА, обвързани с показателите по чл. 45, ал. 1, т. 2 от Закон за публичните финанси са разработени бюджети на кметствата и населените места с кметски наместници. Спазват се изискванията за предоставяне на определените % от териториално генерираните приходи за дейности по населените места. Общият размер на планираните разходи, които могат да бъдат ясно обособени и конкретизирани за кметствата и населените места в общината, възлизат на повече от 4.8 млн. лв. Калкулираните разходи включват:
- Делегирани от държавата дейности- възнаграждения и осигурителни вноски на кметове на кметства и кметски наместници
- Местни дейности – възнаграждения и осигурителни вноски на технически сътрудници, материали, режийни, горива, текущи ремонти, улично осветление, поддръжка и почистване на територии за обществено ползване, ремонт и поддръжка на улична инфраструктура, селищни празници, осигуряване на видеонаблюдение и други.
Подробна информация за планираните приходи и разходи, формиращи бюджета на общината, както и за местните политики, които ще се реализират през годината, ще бъде представена на публичното обсъждане.
ПРОЕКТИ, КОИТО ЩЕ СЕ ИЗПЪЛНЯВАТ ПРЕЗ 2022 ГОДИНА
- ОП „РЕГИОНИ В РАСТЕЖ“ 2014-2020 Приоритетна ос 1
- "Въвеждане на мерки за енергийна ефективност на сграда на Областна администрация Хасково" на обща стойност 1 991 419, 28 лв.
Конкретните цели на проекта са:
- Да се повиши енергийната ефективност и да се достигне клас на енергопотребление "А+" в публичната инфраструктура - Административната сграда на Областна администрация Хасково;
- Намаляване на разходите за енергия на обществените сгради;
- Осигуряване на по-добро качество на въздуха, условия за живот и работна среда в съответствие с критериите за устойчиво развитие;
- Подобрен достъп за лица с увреждания;
- „Въвеждане на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в град Хасково“ на обща стойност 516 495, 60 лв.
Проект "Въвеждане на мерки за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в град Хасково" е част от провежданата политика на Община Хасково насочена към обновяване на жилищния фонд, като се цели чрез изпълнение на мерки за енергийна ефективност да се осигурят по-добри условия на живот за гражданите в многофамилни жилищни сгради, намаляване на разходите за енергия, топлинен комфорт и по-високо качество на жизнената среда, намаляване на емисиите на парникови газове в атмосферата.
- „Интегриране на маргинални общества чрез изграждане на социална инфраструктура в град Хасково“ на обща стойност 2 072 657, 76 лв.
Основната цел е повишаване качеството на живот и социалното включване чрез осигуряване на съвременни социални жилища за настаняване на уязвими и необлагодетелствени групи от населението в град Хасково. Проектът създава условия и продукти, насочени към потребностите свързани с осигуряване на съвременни социални жилища, отговарящи на общоприетите стандартни жилищни условия на територията на община Хасково. С цел постигане на устойчивост и надграждане на резултатите ще бъдат предприети различни мерки за работа с целевите групи, насочени към осигуряване на достъп до образование, здравеопазване, заетост и социално приобщаване на бъдещите ползватели на социалните жилища, попадащи в обхвата на целевата група по проекта.
- „Рехабилитация и реконструкция на подход към монумент „Св. Богородица“ на обща стойност 1 276 639, 08 лв.
Основната цел е постигане на устойчиво интегрирано развитие на база повишаване равнището на жизнената среда, доизграждане на конкурентноспособна икономика и информационното общество, стимулиране на социалната интеграция и нарастване на жизнения стандарт на населението от община Хасково.
Специфични цели на проекта:
- Създаване на по-привлекателна и обновена градска среда в района на монумент "Св. Богородица";
- Създаване на достъпна архитектурна среда в зони с публични функции и висока обществена значимост и интегриране на групите в неравностойно положение ;
- Създаването на комфортна естетически издържана зона за почивка, развлечения и спорт на жителите и гостите на града;
- Подобряване екологичната обстановка на града чрез възстановяване и изграждане на нови зелени зони.
- "Бюджетна линия за Община Хасково – бенефициент по приоритетна ос 1 на ОПРР 2014-2020" Приоритетна ос 8 на обща стойност 145 090, 21 лв. – преходен проект
Основната цел е подобряване на административния капацитет на Община Хасково с оглед изпълнение на нейните функции и задължения като конкретен бенефициент по приоритетна ос 1: „Устойчиво и интегрирано градско развитие“ на ОПРР 2014-2020.
- ОП „ДОБРО УПРАВЛЕНИЕ“ 2014-2020
- „Областен Информационен център – Хасково“- стойност на договора за БФП 250 000 лв.
Основната цел на проекта е осигуряване на ефективно функциониране на областен информационен център – Хасково, предоставящ информация на гражданите и популяризиране възможностите, които ЕС предоставя чрез Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) през програмен период 2014-2020. Проектът е в процес на изпълнение.
- ОП „РАЗВИТИЕ НА ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ“ 2014-2020
- Проект „Шанс за нашите деца“ – обща стойност 175 042.14 лв.
Период на изпълнение: до 31 декември 2022 г.
В рамките на проекта са сключени договори с 22 специалиста, работещи в „Общностен център за подкрепа на деца и родители“ и предоставящи услуги за:
– „Индивидуална педагогическа подкрепа за деца с увреждания“;
– „Допълнителна педагогическа подготовка за повишаване на училищната готовност на децата за равен старт в училище“;
– „Ранна интервенция на уврежданията, пряка работа с децата с увреждания и техните семейства, включително рехабилитация и дейности по консултиране, обучение, мобилна работа с детето в неговия дом“;
– „Подобряване достъпа до здравеопазване и промоция на здравето, чрез подкрепа за осигуряване на здравна детска консултация и дейности по превенция на заболяванията“;
– „Предоставяне на психологическа подкрепа и консултиране на бъдещи и настоящи родители за формиране и развитие на родителски умения“;
– „Семейно консултиране и подкрепа, включително работа с родителите и децата, дейности за семейно планиране, индивидуална работа“.
От стартирането на проекта до настоящия момент са предоставени услуги на 994 потребители - деца и родители.
- "Подай ръка на нашите деца" на обща стойност 1 571 599,91лв.
Целта е да се подкрепи осигуряването на новите социални услуги в общността за деца и младежи съгласно Картата на услугите за подкрепа в общността и в семейна среда и Картата на резидентните услуги. Да се подкрепи реализиране на модели за качествена алтернативна грижа за децата и младежите, настанени в ДДЛРГ, ДМСГД, включително и за децата с увреждания и децата с потребност от постоянна медицинска грижа, гарантираща им живот в семейна среда и равен достъп до услуги за социално включване. Подпомагането и развитието на децата с психични и физически заболявания, предлагане на адекватната за възрастта им интеграция в общообразователната и възпитателната система и обществено достъпните дейности и инициативи както и подкрепа на семействата им и грижите за тях.
- "Патронажна грижа +" в Община Хасково по Процедура BG05M9OP001 на обща стойност 713 416,98 лв.
Дейностите по проекта са насочени към предоставяне на качествени персонални мобилни интегрирани здравно-социални услуги в домашна среда за възрастни хора над 65 г. с ограничения или в невъзможност за самообслужване и хора с увреждания и техните семейства на територията на Община Хасково и предоставяне на социални услуги (пазаруване със средства на потребителите, придвижване на неотложни документи, закупуване на лекарства). В рамките на периода на изпълнение на проекта са обхванати 213 потребители на услугата при планирани 177 лица.
- „Приеми ме 2015”, се изпълнява в партньорство с Агенция за социално подпомагане. Срок за изпълнение: до края на декември 2022 година, след това проектът ще бъде делегирана от държавата дейност.
Приемната грижа включва дейности по набиране и оценяване на кандидати за приемни семейства, обучение, взаимно адаптиране, настаняване и отглеждане на дете в приемно семейство, подкрепа и наблюдение. Услугата “приемна грижа” дава възможност на много деца в риск или настанени в специализирани институции да се отглеждат в семейна среда. Отглеждането и възпитанието на дете в приемно семейство гарантира правото му да расте в семейна среда и да се развива пълноценно.
По програмата на месец се отделят средно по 45 000 лв. за възнаграждения на приемните родители. За община Хасково в момента има назначени 36 приемни семейства грижещи се за 45 деца, консултирани от 10 социални работници в Община Хасково, със средна работна заплата от 660лв. на месец.Отчитането на средствата по проекта става, чрез отчет един месец назад.
- „Отвъд хоризонта - Център за грижа за лица с психични разстройства "Болярово", BG05M9OP001-2.090 - Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания – Етап 2 – предоставяне на новите услуги на обща стойност - 272 000 лева.
Изпълнението на проекта обезпечава предоставянето на новата услуга - 24 часова грижа за лицата с психични разстройства на територията на община Хасково, за които е изградена подходящата инфраструктура със средства от Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020. Времето, прекарано в Центъра за лица с психични разстройства ще допринесе за формиране на умения за относително самостоятелен живот на база на индивидуалните възможности на потребителите.
- Проект BG05M9OP001-2.056-0014-C01 „Успяваме заедно” по процедура BG05M9OP001-2.056 „Социално-икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ – Компонент 2“, финансиран от ОП „Развитие на човешките ресурси“ 201-2020 г. и ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г. на обща стойност на проекта 1 589 860, 38 лв.
Проектът се осъществява от Община Хасково в партньорство с 6 етнически смесени училища от региона, две детски градини, 1 организация с нестопанска цел и две строителни фирми.
Проектът включва редица дейности за трайна интеграция на пазара на труда, включващи мерки за активиране, мотивационно и професионално обучение, осигуряване на субсидирана заетост, както и за насърчаване на предприемачеството и самостоятелната стопанска дейност. Ще бъдат предоставяни интегрирани социално-здравни услуги в общността, които ще дадат възможност за промоция на здравето, по-добро качество на живот и грижа за възрастните и хората с увреждания от маргинализираните групи. Проектът е насочен към деца, ученици и младежи от етнически малцинства (вкл. роми), участващи в мерки за образователна интеграция и реинтеграция
- ОП „ОКОЛНА СРЕДА“ 2014-2020
- „Подобряване на качеството на атмосферния въздух в гр. Хасково, чрез доставка и експлоатация на електрически автобуси за нуждите на обществения транспорт“ на обща стойност 5 995 800, 00 лв.
С изпълнението на проекта община Хасково в партньорство с ОП "Тролейбусен транспорт" ЕООД предприема мерки за подобряване на качеството на атмосферния въздух, чрез намаляване на емисиите на ФПЧ10 и NOx, намаляване на шума и вибрациите, подобряване на качеството на услугите на обществения градски транспорт. Чрез осъществяването на проекта ще се повиши привлекателността на обществената услуга, която жителите и посетителите на града да предпочетат пред използването на личен автомобил. С електрифицирането на подвижния състав на градския транспорт ще се подобри екологичната обстановка в централната част на град Хасково и ще намали антропогенното влияние върху околната среда.
- ПРОГРАМА „ВЪЗОБНОВЯЕМА ЕНЕРГИЯ, ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ, ЕНЕРГИЙНА СИГУРНОСТ“, ФИНАНСИРАНА ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО
- „Рехабилитация и модернизация на общинската инфраструктура - системи за външно изкуствено осветление на общините“ на обща стойност 809 283, 44 лв.
Проектът е разработен в отговор на провежданата политика на Община Хасково, в която намаляване на енергийното потребление, подобряване на общинската инфраструктура, повишаване на качеството на живот и устойчивото развитие са поставени като основни приоритети. Уличното осветление е един от големите консуматори на енергия в общината, което оказва влияние на ръста на енергийното потребление през последните години. С оглед намаляване на консумацията на електроенергия за улично осветление и подобряване на неговото качество, се предвижда изпълнението на мерки за модернизация на системите за външно осветление в четири населени места на територията на Община Хасково- с. Гарваново, с. Въгларово, с. Клокотница и кв. Болярово /Хасково/. Основните резултати, които ще бъдат постигнати с рехабилитацията на ИУО са намаляване на разходи на енергия с 81.7 %, който се равнява на 533.30 MWh/година, с екологичен
НАЦИОНАЛНИ ПРОГРАМИ
- МОН ПРОГРАМА „ИЗГРАЖДАНЕ, ПРИСТРОЯВАНЕ, НАДСТРОЯВАНЕ И РЕКОНСТРУКЦИЯ НА ДЕТСКИ ЯСЛИ, ДЕТСКИ ГРАДИНИ И УЧИЛИЩА“ (2020-2022 г.)
- „Реконструкция и разширяване на детска градина №17 „Иглика“, гр. Хасково - стойност на БФП 600 000 лв.
- „Реконструкция и разширяване на детска градина №18 „Осми март“, ул. “Щерю Вапцаров“ № 9а, гр. Хасково - стойност на БФП 600 000 лв.
ПРОГРАМИ НА ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ
- Програма „Местни власти и партньорства за устойчиви градове 2020“, лот 1: „Партньорства за устойчиви градове в Африка на юг от Сахара“
- Проект „Дуала 1-ви район: Наследството на ЮНЕСКО за устойчив град“ съгласно подписано Партньорско споразумение между Община Дуала, Камерун и Община Хасково от 17.01.2022 г. – стойност на БФП 30 000 евро /
ПРОЕКТНИ ПРЕДЛОЖЕНИЯ, С КОИТО ОБЩИНА ХАСКОВО Е КАНДИДАТСТВАЛА И СА В ПРОЦЕС НА ОЦЕНКА
- ПРОГРАМА КУЛТУРНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО, НАСЛЕДСТВО И СЪТРУДНИЧЕСТВО, ФИНАНСИРАНА ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО
- Културно разнообразие в Хасково на обща стойност 470 162,33 лв.
Проектът подкрепя разбирането и приемането на разнообразието в културата и изкуствата в рамките на европейското културно наследство. Предвидено е по проекта да се ревитализират пространства в културните институти с цел адаптиране към съвременните изисквания за организиране на изложбени експозиции и провеждане на културни мероприятия. Ще се организират изложби на местни творци, в т. ч. роми в градските художествени галерии и една музейна сбирка представяща приликите и разликите в бита и начина на обличане на местното население. Ще се развие експертният капацитет с цел насърчаване на предприемачеството в културната сфера.
- ПРОГРАМА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА И КЛИМАТИЧНИ ПРОМЕНИ, ФИНАНСИРАНА ОТ ФИНАНСОВИЯ МЕХАНИЗЪМ НА ЕВРОПЕЙСКОТО ИКОНОМИЧЕСКО ПРОСТРАНСТВО
- Преход към климатично устойчиви общности на обща стойност 914 591, 72 лв.
Проектът предвижда прилагането на иновативни пилотни мерки в областта на енергетиката и екологията, имащи като краен резултат намаляване на емисиите от парникови газове и популяризирането на екологични технологични решения в ежедневието на жителите на територията на общините Хасково, Стамболово и Маджарово. В рамките на проекта е предвидено да се осъществят и дейности, свързани с повишаване на уменията и експертизата на общинско ниво за планиране и извършване и/или възлагане на дейности за оценка на ефективността на стратегически планове и програми в областта на устойчивото развитие и адаптиране към неблагоприятните последици от изменението на климата. Проектът предвижда и разпространение на добри практики и знания между партниращите си български общини и партньорската организация от Кралство Норвегия в областта на опазването на околната среда и адаптацията към изменението на климата.
- ПУДООС
- Проект „Кът за отдих „Кенана““ на стойност 15 000 лв.
- МК ЦЕЛЕВА ФИНАНСОВА ПОДКРЕПА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА СПЕЦИАЛИЗИРАНИ КОНСЕРВАЦИОННО-РЕСТАВРАЦИОННИ ДЕЙНОСТИ ПО НЕДВИЖИМИ КУЛТУРНИ ЦЕННОСТИ.
- Проект за извършване на специализирани консервационно-реставрационни дейности за Художествена галерия „Атанас Шаренков“ на стойност 19 200 лв. с ДДС.
Целта на проекта е обезпечаване на дейностите по изготвяне на инвестиционен проект за ремонт и реставрация на Художествена галерия „Атанас Шаренков“, гр. Хасково. Обект на проекта са сгради недвижима културна ценност с идентификатор 77195.721.185.1 и 77195.721.185.2 в УПИ ІV, кв.410 по плана на гр. Хасково, както и прилежащото им дворно пространство.
- ФОНД СОЦИАЛНА ЗАКРИЛА.
- „Реновиране на материалната база в „Център за настаняване от семеен тип“ , ул. „Съгласие“ № 5, гр. Хасково“ на обща стойност 35 736 лв.
Проектното предложение предвижда изпълнение на мерки за повишаване качеството на социалната услуга и условията на живот в ЦНСТ, ул. „Съгласие“ № 5, гр. Хасково. Проектът има за цел да удовлетвори основни жизнени потребности на потребителите на ЦНСТ. Планираните дейности по проекта са в отговор на идентифицираните нужди и поставени цели в общинските планове за развитие на социалните услуги на територията на Община Хасково. Предвижда се доставка на 1/един/ брой термопомпен водоохлаждащ агрегат и 10/десет/ броя конвектора. Ползите от изпълнението на проекта са подобряването на качеството на живот и жизнената среда, отчитайки потребностите на целевата група, персонала на ЦНСТ и общността.
- ПРОГРАМА ЕРАЗЪМ +, КЛЮЧОВА ДЕЙНОСТ 1: МЛАДЕЖКА МОБИЛНОСТ
- АНТИГОНА Днес: Инструменти за овластяване на млади хора, обект на дискриминация и маргинализиране на обща стойност 67 588 евро
Проектът „ANTYGONE” предлага артистичен и неформален подход към актуални теми за развитието на Европа – укрепване на европейските ценности, насърчаване на конструктивния междукултурен диалог, опознаването и възприемането на европейската принадлежност и развиване на уменията и нагласите на младежите в контекста на създаване на единна европейска общност, посредством свободно изразяване по социално значими теми.
- ПРОГРАМА ЕРАЗЪМ +, КЛЮЧОВА ДЕЙНОСТ 2: ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ВЪЗРАСТНИ
- Проект „Въвеждане на дигитални услуги за съвпадение между пазара на труда и уменията на работната сила на територията на Община Хасково“ на обща стойност 60 000 евро
Основната цел на проектното предложение е да се повишат уменията на жителите на територията на Община Хасково за по-бързо приспособяване към пазара на труда и скъсяване на преходите от безработица към заетост и от заетост към заетост, като се предоставят нови възможности за обучение на възрастните и оценка на техните умения и приложимост към съвременните изисквания на пазара на труда. В рамките на проекта е предвидено да се разработи и внедри уеб-базиран модул за професионално съвпадение между търсени и предлагани умения и работна сила на територията на община Хасково.
- ПРОГРАМА „ГРАЖДАНИ, РАВЕНСТВО, ПРАВА И ЦЕННОСТИ“ (CERV) 2022, „ПОБРАТИМЯВАНЕ НА ГРАДОВЕ“ (CERV-2022-CITIZENS-TOWN-TT)
- Проект „Сътрудничество за социална солидарност сред европейците“ на обща стойност 30 000 евро
https://www.haskovo.bg/article/13075/pokana-za-publichno-obszhdane-na-proektobyudzhet-2022
/ВМ/
news.modal.header
news.modal.text