НСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“ – Прессъобщение

site.btaНСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“: Детски ясли в област Добрич през 2022 година

НСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“: Детски ясли в област Добрич през 2022 година
НСИ - Териториално статистическо бюро – Североизток, отдел „Статистически изследвания – Добрич“: Детски ясли в област Добрич през 2022 година

Към 31.12.2022 г. в област Добрич функционират 11 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини (ДГ) с общо 665 места в тях. В страната има 835 самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на детски градини (ДГ) с общо 33 193 места в тях. В сравнение с предходната година броят на местата в детските ясли в областта се запазва.

Осигуреността с места в детските ясли към 31.12.2022 г. общо за област Добрич е 20.2 на 100 деца до 3-годишна възраст, като в сравнение с 2021 г. нараства с 2.5 процентни пункта. За страната стойността му е 19.5% и се увеличава с 1.3 процентни пункта, спрямо 2021 година. В териториален аспект най-висока е осигуреността с места в детски ясли в областите Габрово (29.4%), Плевен (26.7%) и Благоевград (25.3%).

През 2022 г. в област Добрич, в самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на ДГ са постъпили 570 деца, или с 12 деца повече в сравнение с 2021 година. В края на годината за отглеждане и възпитаване в детски ясли остават 571 деца, от които момчета са 327, а момичета - 244.

Разпределението на децата, отглеждани в детски ясли, по възраст през 2022 г. се запазва без изменения. Относителният дял на децата на 2-годишна възраст е 84.8%, а децата на
1 година 15.2%.

В края на 2022 г. обхватът[2] на децата, отглеждани в детски ясли, общо за страната е 17.9%, а за област Добрич е 17.3%. Най-висок е показателят за областите Габрово (23.4%), Плевен (22.6%) и София (столица) (21.9%).

Към 31.12.2022 г. по основно трудово правоотношение в детските ясли работят 193 медицински и други специалисти, които отглеждат, възпитават и обучават децата. Медицинските специалисти по здравни грижи са 66, като 56 от тях са медицински сестри.

 

Методологични бележки

Статистическото изследване на детските ясли е изчерпателно годишно статистическо изследване, провеждано от Националния статистически институт. Обхващат се както самостоятелните детски ясли, така и яслените групи в състава на детски градини.

Източник на статистическа информация са самостоятелните детски ясли и яслените групи в състава на детски градини. Осигурени са данни за персонала, местата, броя и разпределението на децата по възраст.

Детските ясли се създават в съответствие със Закона за здравето и Наредба № 26 от
18.11.2008 г. на Министерството на здравеопазването (обн., ДВ, бр. 103 от 2 декември 2008 г., изм., ДВ, бр. 53 от 8 юли 2022 г.) с цел подпомагане на семействата при отглеждане на децата до тригодишна възраст и за осигуряване на тяхното нормално физическо и психическо развитие. Детските ясли са организационно обособени структури, в които екип от медицински и други специалисти осъществява отглеждане чрез грижа за опазване и укрепване на здравето, възпитание и обучение на деца от тримесечна до тригодишна възраст. Яслени групи могат да се откриват и в целодневни и седмични детски градини, като организацията на работа в тях не се различава от тази в постоянните ясли.

Повече информация и данни от изследването „Детски ясли“ са достъпни в Информационна система ИНФОСТАТ (https://infostat.nsi.bg/infostat/pages/module.jsf?x_2=60 ) и на сайта на НСИ (www.nsi.bg ), раздел „Здравеопазване“

 

[1] Изчислява се като отношение на броя на местата в детски ясли и яслени групи в състава на ДГ на 100 деца от населението на възраст до 3 години.

[2] Изчислява се като отношение на децата, посещаващи самостоятелни детски ясли и яслени групи в състава на ДГ, на 100 деца от населението на възраст до 3 години.

/ХЯ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 11:46 на 19.12.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация