site.btaОбщински съвет Русе: Годишен отчет за дейността на обществения посредник на Община Русе през 2023/2024 година
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
РУСЕ
П Р Е Д Л О Ж Е Н И Е
от акад. ХРИСТО БЕЛОЕВ, дтн,
председател на Общински съвет Русе
ОТНОСНО: Годишен отчет за дейността на обществения посредник на Община Русе през 2023/2024 година
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Със свое писмо с вх. № ОбС-776 от 20.06.2024 г. г-н Валентин Димитров -обществен посредник на територията на Община Русе, представя отчет за дейността си през 2023/2024 г.
Предвид обществената значимост на дейността на обществения посредник, Общинският съвет с чл.25 от Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на територията на община Русе е предвидил същият да изготвя и внася Годишен доклад за дейността си през предходната година не по-късно от 15 февруари за съответната календарна година пред Общинския съвет.
Годишният отчет е изготвен в изпълнение на изискванията на чл. 25 от Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на територията на община Русе, и е структуриран съгласно изискванията на чл. 26 от същия.
Според чл. 27, ал. 2 от Правилника Общинският съвет приема отчета на обществения посредник със свое решение в срок до 31.03 на календарната година, следваща годината, за която е направен отчета. Тъй като отчетът е внесен на 20.06.2024 г. следва да се обсъди и приеме на следващото заседание на Общинския съвет, т.е. на 18.07.2024 г.
С писмо изх. № ОбС-792/24.06.2024 г. отчетът е изпратен на Кмета на Община Русе за мнение и становище.
Отчетът на обществения посредник отразява работата му и дава възможност на общинските съветници да се запознаят с поставените на вниманието му проблеми от гражданите на общината. Същият съдейства за спазване правата и законните интереси на гражданите пред органите на местното самоуправление и местната администрация.
На основание чл. 63 ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Русе, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, предлагам на Общински съвет - Русе да приеме следното
Р Е Ш Е Н И Е:
На основание чл. 21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, във връзка с чл.25, чл.26 и чл.27 ал.2 от Правилника за организацията и дейността на обществения посредник на територията на община Русе, Общински съвет - Русе реши:
Приема за сведение годишен отчет за дейността на обществения посредник на територията на община РУСЕ за 2023 година.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(акад. Христо Белоев, дтн)
ОБЩЕСТВЕН ПОСРЕДНИК
НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА РУСЕ
ОТЧЕТ
за извършената дейност
през 2023/2024 година
изготвен на основание
чл. 25 от Правилника за организацията и дейността на Обществения посредник на територията на Община Русе
I. УВОД:
Уважаеми дами и господа Общински съветници, този Годишен отчет е първия за настоящия ми мандат като първия избран Обществен посредник на територията на Община Русе.
Защитата и спазването на гражданските права е споделена отговорност на всички нива на управление. Поради своята близост с хората местния Омбудсман е в най-добрата, но и много отговорна позиция да гарантира спазването на правата, да анализира ситуацията и най-наболелите проблеми, както и да предприема адекватни действия по решаването им.
Едновременно с това правомощията и отговорностите му са все повече и по-многообразни, и сложни. Той участва с предложение при вземане на важни решения в сферата като образование, жилища политика, здравеопазване, околна среда, законност и обществен ред.
Почти всички измерения на местната политика са пряко или косвено свързани с човешките права. За да гарантира спазването им местната власт трябва добре да познава и зачита в своето институционално ежедневие правата, гарантирани от Конституцията и Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, както и от международните и европейски правозащитни стандарти. Обикновено обаче редица общински политики и особено социални услуги не се разглеждат като материя, пряко засягащи правата на човека. Истината е, че именно местната власт трябва да бъде на най-предна линия в предотвратяването и противопоставянето на дискриминацията и в насърчаване на равните възможности, като се има предвид съществената им роля в образованието, здравеопазването, жилищно настаняване, обществен транспорт и социално подпомагане.
Огромна е ролята на общината в създаването на свободна от дискриминация обществена среда, основана на взаимна толерантност и уважение към достойнството на гражданите. За да се постигнат тези високи цели идеологът със самите граждани при необходимост и неотложност с посредничество на Обществения посредник. Близостта на органите на МЕСТНАТА власт до хората прави възможно и ефективно участието, но тогава когато самите местни управленци и лидери имат разбиране за гражданите като носители на права, а не само като обект на социални грижи.
Водено от това разбиране аз участвах в надпреварата за избор на Обществен посредник на територията на Община Русе в резултат, на което впоследствие бях избран на 18 май 2023 г. с Решение №1325 с Протокол №48/180523.
Поради липсата на готовност от Общинска администрация непосредствено след избора за предоставяне на подходящо помещение-общинска собственост, Кмета на Община Русе проведе среща с Областния управител г-н Анатоли Станев за предоставяне на имот-държавна собственост в полза на обществения интерес за приемна на Обществения посредник, на партер достъпен за хора с увреждане и прочие. След което от Кмета на Община Русе и Областния управител ми бяха посочени помещения находящи се на „Пирот“ 10. На 28.06.2023 г. на основание Заповед №РД-01-1981 от 22.06.2023 г. аз приех помещенията, които ми бяха посочени и не бяха ползвани от години, в които нямаше ток и вода, и се нуждаеха от ремонт. След прехвърляне на партидите от държавата на общината ми изпратиха служители от ОП „Комунални дейности“, за да се шпакловат, измажат и боядисат предоставените ми помещения и подменят осветителните тела, поради липсата на необходимата дневна светлина в помещението, неотговаряща на изискванията по ЗБУТ. В последствие се оказа трудно достъпно за гражданите в съсобственост с частна собственост. Нелицеприятно и забито без лице подходящо за приемна на Обществения посредник. В момента тече процедура по инициатива на Областния управител г-н Драгомир Драганов за предоставяне на помещение находящо се на адрес ул. „Олимпи Панов“ 8, самостоятелна административна сграда, на партер лесно откриваема и достъпна за гражданите.
Днес на основание чл. 25 от ПОДОПТОР Ви предоставям първия Годишния отчет.
II. ОТЧЕТ И АНАЛИЗ ПО НАПРАВЛЕНИЯ:
Изложената обща информация за постъпилите жалби, сигнали и запитвания е съобразена с изискванията на Правилника за дейността на Обществения посредник на територията на Община Русе. По-долу тя е представена сбито в обобщаващи направления.
1. Административно обслужване (включително по Закона за управление на етажната собственост във връзка с осъществяване на задължение от страна на Община Русе) – В това направление постъпилите писмени и устни жалби и сигнали са с най-различно съдържание и различна степен на сложност. Случаи, касаещи забавяне на отговори и действия на гражданите по вече заведени преписки. Оплаквания от граждани, че Община Русе не изпълнява задълженията си, вменени в Закона за устройство на етажната собственост. Става въпрос най-вече за оплаквания за неангажиране на Община Русе при необходимост от извършване на неотложен ремонт на общи части. Съветваме гражданите да не се задоволяват само с устна консултация от обслужващия ги служител, но и да търсят писмени отговори, които ще представляват официалното становище от съответната администрация. Освен това е задължително да се запазва входящия номер, за да може лесно и бързо да се правят справки в деловодствата за движението на техните жалби и сигнали. Също така постъпват оплаквания от граждани относно липса и трудното намиране на информация в официалния сайт на Община Русе, най-вече трудното намиране на контакти за връзки с ресорните специалисти.
2. Срещу доставчиците на комунални услуги:
1. ВиК – проблемите в тази област са за наводняване при обилни дъждове на определени райони, поради редовно непочистване на отводнителни шахти от страна на ВиК, (след снежната буря на 26.11.2023 г.). Жалби на граждани, които касаят преди всичко недоразумения между гражданите и дружеството при отчитане на водомера и допускане на технически грешки.
2. Мобилни оператори – Обичайните опасности пред гражданите, когато им се налага да подписват нови договори или да ги преподписват. Тогава е възможно при недоглеждане от тяхна страна да са добавени нови непоискани услуги или месечният абонамент да стане по-висок от устно уговорения. Често срещани при пенсионери и инвалиди, които по време на подписване на договорите не разполагат с необходимите документи, удостоверяващи състоянието им и непосредствено след предоставянето на необходимите документи се оказва, че договора не може да бъде прекратен до изтичането му. Намесата в тези случаи спомогнаха поставените проблеми да бъдат отстранени в по-кратък порядък.
3. Етажна собственост: Жалби и сигнали за течове от покривите, също така възникнало напрежение между гражданите и ръководствата на етажната собственост за събирането и разходването на събраните средства за текущи и основни ремонти, редовно незаплащане от собственик на разходите за управление и поддържане на общите части на етажната собственост, за начина на провеждане на общите събрания и прилагане на взетите решения. Гражданите в етажната собственост не могат да се справят сами в самата си етажна собственост и я извеждат извън нея. За решаването на тези проблеми те търсят съдействие от Обществения посредник и от Община Русе. Неучастието в общите събрания по ЗУЕС води до еднолично решение на домоуправителите относно собствеността на гражданите (преминаване на кабелни трасета и комуникации на телекомуникационни компании и дружества). Не са редки случаите, в които става въпрос за незаконно строителство или ползване на общите части на етажната собственост, монтиране на общ водомер и/или спирателни кранове, необходимост от извършване на ремонт на покрив или други части от сградата.
4. Екология: Въпросите, които касаят гражданите са в областта на: Чистотата на въздуха; Дезинфекцират ли се контейнерите? На какъв период от време и къде? (относно непоносимата миризма на определени места в града през летния период, при високите температури); Многократни по телефоните и електронната поща устни жалби и сигнали от лица, които биваха поканени в приемната за личен контакт, относно твърдяното от тях: за замърсяване с прах при строително-ремонтни дейности; за шум от почистващите фирми, които при събирането на сметта блъскат контейнерите; за състоянието на р. Русенски Лом; поставяне на контейнери за смет на неподходящо място, разпространяването на пръст по тротоарите; паркирането в зелените площи и по тротоарите - но досега неявили се:
Такъв е случая с г-жа Ивелина Петрова, която има претенции, че като член на ОС по ОС не била канена на заседания.
Във връзка и по повод горното, и на основание раздел IV от ПОДОПТОР поисках да ми бъде предоставена следваната информация:
1. Обществения съвет по околна среда (за краткост ОС по ОС) с какъв административен акт е създаден (Заповед или Решение на друг орган)?
2. Какъв е статута му?
а/ Административен орган;
б/ Експертен орган;
в/ Консултативен орган;
3. Какъв вътрешнонормативен документ е приет за дейността му?
а/ Правилник;
б/ Устав;
От предоставената на 13.02.2024 г., с изх. №91-1258-1#1/12.02.2024 г., от мен искана информация, става ясно, че ОС по ОС е експертно-консултативен орган, който има за цел да помага на местната власт. Дейността на Съвета е уредена в Правилник за създаването, устройството и дейността на Обществения съвет по околна среда към Община Русе, утвърден със Заповед NoРД-01-357/11.02.2022 г. на Кмета на Община Русе, влязъл в сила от датата на неговото утвърждаване. Съгласно чл. 5, ал. 1 от Правилника в състава на Съвета могат да членуват и участват широк кръг от субекти, включително граждани, живеещи в населени места на територията на Община Русе, пряко или косвено засегнати от екологичните проблеми на съответното населено място, както и други заинтересувани лица, при заявен интерес по конкретна тема (определено всеки гражданин и без да е член на ОС по ОС може да участва).
Декларирано ни е, че за всяко заседание се изготвя присъствен списък и се изпраща Протокол от проведената среща на присъстващите, както и че до момента са изпращани на всички присъствали членове на заседанията на Съвета.
Използвам случая да подчертая, че има неразбиране относно статута на Обществения съвет от г-жа Ивелина Петрова. Той не е административен орган, а експертно-консултативен орган, което посвоему обяснява, че органа инициирал създаването на този съвет се е нуждаел от участие на лица в него притежаваща необходимата експертна компетентност.
Повода за поисканите многократни срещи е с цел изясняване на поисканата информация, за да съм полезен съобразно правомощия ми по компетентност. Беше необходимо да изясня участието й в ОС по ОС дали е като гражданин, експерт-консултант, член на УС на НПО. Не ставаше ясно от поведението на г-жа Ивелина Петрова срещу кого и от кого всъщност се жали. Въпреки настояването ми до този момент не ми бе предоставено никакъв документ, от който да е видно, че има отказ и че са нарушени нейните права и свободи. За моя голяма изненада беше нежеланието на г-жа Ивелина Петрова да посети приеманата, въпреки желанието да й се съдейства. Такъв случай досега сме нямали. В резултат от поведението й се наложи съобразно правомощията ми да проуча дали лицето е наш гражданин, дали има професионална ангажираност, трудова заетост и прочие.
Публично известно се установи, че г-жа Ивелина Петрова е учредител на екологичното сдружение „Дишай, Русе“, регистрирано по настоящем в Агенция по вписвания в общественополезна дейност по ЗЮЛНЦ, касаещ интересите на гражданите в Република България и активист на ПП „Промяната“.
Като независим орган до този момент не съм позволявал под никаква форма да ми бъде указан натиск като Обществен посредник чрез подхвърления и други несъстоятелни кореспонденции с цел разчистване на сметки между политически опоненти, така ще е и за в бъдеще.
5. Благоустройство - Гражданите имат нужда от съдействие и консултации при взаимоотношенията си с „Топлофикация“, за наводняване при обилни дъждове на определени райони, поради редовно непочистване на отводнителни шахти от страна на ВиК. Коментирани проблеми са състоянието на тротоарите и пешеходните зони, уличното осветление и състоянието на пътищата. В момента градът е безобразно състояние, относно състояние на инфраструктура, за което многократно съм пояснявал чии са отговорностите, но независимо от всичко гражданите са споделяли, че това е факт и при възможност да прилагам натиск относно лицата довели до това.
6. Устройство на територията: Сигнал за спиране на строеж, а именно за предстоящото изграждане на пет броя гаражи в междублоковото пространство в бл. „Енерго“. Оплакване от граждани относно цвета на новостроящата се сграда на улица „Духовно възраждане“. Жалба подадена на 06.06.2023 г. чрез кабинета на Председателя на Общински съвет – Русе поради липса на приемна и впоследствие препратена по имейл, относно незаконосъобразни действия от страна на новоизградения буферен паркинг на бул. „България“. Жалби и сигнали относно незаконни строежи на пл. „Света троица“ №3 и ул. „Духовно възраждане“. Гражданите следва да бъдат реално, а не формално информирани за бъдещи строителни дейности, за да могат да осъществят правото си да възразят в срок, ако имат такова намерение.
7. Общински жилища – Многократни опити на граждани за въздействие (съдействие) чрез приеманата на Обществения посредник за по-бързо настаняване в общинско жилище (извън правомощията ми). Жалби от лица с настанителни заповеди за общински жилища в апартаменти с претенции за къщи (извън правомощията ми).
8. Подават се и други жалби и сигнали: Проблематиката са ориентирани предимно към наследствени въпроси; различни видове граждански спорове; оплаквания от действията на ЧСИ; сигнал за достъп до информация; съдебни дела; дългове и изпълнителни листове; срещу РПУ и Прокуратура. Във всички тези случаи гражданите са получавали нужната информация и насочвани към конкретни институции за разрешаване на проблемите им.
9. Жалбите и сигналите по останалите направления са подобни на тези от тримесечните анализи, подробно представени в съответните анализи.
10. Приключени случаи, поради липса на правомощия (съгласно Правилника за организацията и дейността на Обществения посредник): Жалбите и сигналите, които са извън правомощията на институцията, в Правилник за организация и дейността на Обществения посредник на територията на Община Русе (ПОДОПТОР) е отразена невъзможността на Обществения посредник да взема отношение.
III. РЕЗЮМЕ. ПРЕДЛОЖЕНИЯ И ПРЕПОРЪКИ.
Натрупаното през последните месеци доверие в институцията от страна на гражданите задължава. Ето защо се ангажирам и през следващата година от моя мандат като Обществен посредник да продължа да надграждам постигнатото, за да има удовлетвореност в хората и те да се чувстват винаги защитени.
Предложенията и препоръките на Обществения посредник не са правно обвързващи. Те могат да бъдат приети или не. Ето защо не се въздържам в първата година на мандата ми да не правя такива.
Към момента действа Правилник за организацията и дейността на Обществения посредник на територията на Община Русе (Приет с решение № 602/22.05.2013 г. на ОбС – Русе, изменен с решение №911/20.02.2014 г., изменен с решение № 595/13.09.2021 г., изменен с решение №1023/14.07.2022 г., изменен с решение №1024/14.07.2022 г., юли 2022 г.)
Предложих да се приеме Правилник за изменение на Правилника за организацията и дейността на Обществения посредник на територията на Община Русе, с оглед работата ми до този момент, нуждата от прецизиране и допълване на някои от нормите за осъществяване на дейността, чрез правомощията ми, поради настъпилите промени в минималната и средната работни заплати, инфлацията и цените, необходимостта от осигуряване на достойно заплащане и възможност за качествено изпълнение на възложените му функции на обществения посредник, както и на сътрудника, преценката на финансовите възможности на Община Русе и бюджета на същата, както и с оглед съдействието за спазване на правата и законните интереси на гражданите и техните организации и ефективност в работата на местната власт, в частта изменя и допълва на чл. 2, чл. 3, чл. 9, чл. 23, както следва:
Чл. 2. (1) Общественият посредник съдейства за спазване правата и законните интереси на гражданите и техните организации пред органите на местното самоуправление, местната администрация и представя мотивирани предложения за промяна на съществуваща практика на административното обслужване на гражданите.
Да се измени така:
Чл. 2. (1) Общественият посредник съдейства за спазване правата и законните интереси на гражданите и техните организации, когато те са нарушени от действия на органи на публичната власт, техните администрации или други лица, на които е възложено предоставянето на публични услуги като работи за ефективно функциониране на местната власт.
Чл. 3. (1) Дейността на обществения посредник е публична.
(2) Общественият посредник осъществява своята дейност, като прави предложения и препоръки до органите на местното самоуправление, автори на оспорваните актове или до горестоящите им органи.
(3) Дейността на обществения посредник е насочена и към подобряване качеството и достъпността на административните услуги, предоставяни от общината, и повишаване на правната култура на гражданите.
(4) Органите на местното самоуправление и администрация оказват съдействие на обществения посредник за изясняване на жалбите и сигналите, които са изпратени до него.
Да се измени така:
Чл. 3. (1) Дейността на обществения посредник е публична.
(2) Общественият посредник осъществява своята дейност, като прави предложения и препоръки до органите на публичната власт, автори на оспорваните актове или до горестоящите им органи.
(3) Дейността на обществения посредник е насочена и към подобряване качеството и достъпността на административните услуги, предоставяни от публичните органи и повишаване на правната култура на гражданите, като действа като местен омбудсман.
(4) Публичните органи оказват съдействие на обществения посредник за изясняване на жалбите и сигналите, които са изпратени до него.
Чл. 9, ал. (1) Общественият посредник се избира за срок от 4 години, като не се допуска действието му за повече от два последователни мандата.
Да се добави нова ал.2 със следния текст:
Ал. (2) Общественият посредник ползва годишен отпуск от 22 работни дни, за които уведомява Председателя на ОбС-Русе и Кмета на Общината.
Чл. 23. ал.2, който урежда заплащането на възнаграждение на Обществения посредник и неговия сътрудник както следва:
„ (2) Общественият посредник получава възнаграждение в размер на 1,1 от средната брутна месечна заплата в общинска администрация, а за сътрудникът, ако бъде избран такъв, получава възнаграждение в размер на 80% от заплатата на посредника. “
Да се измени така:
„Общественият посредник получава възнаграждение в размер на 3/три/ минимални работни заплати, а сътрудникът, ако бъде избран такъв, получава възнаграждение в размер на 55% от заплатата на посредника.“
Във връзка и по повод горното присъствах на всички редовни комисии с цел вземане на участие при обсъждане К.л. 277, касаещ промените в Правилника. В резултат на моето участие установих, че има съветници, членове на комисиите, които при гласуване са се въздържали или против за разширяване на правомощията на Обществения посредник, касаещи правата на гражданите, учудващо, като техни избиратели.
Има и доста нерегистрирани сигнали, получени по телефон или такива, за които са проведени разговори, като сме търсени за всякакъв вид съдействие и консултации. Гражданите поставят пред Обществения посредник сигналите си по няколко начина: на място в приемната; на електронната поща; по телефон; при лични срещи.
Получените сигнали се приключват административно след получаване на писмен отговор и окончателно становище, както и предприети евентуални действия от компетентен орган (а в случаите, когато компетентният орган не изпраща копие на отговор до гражданин, то тогава ние им го изпращаме), а във всички останали случаи след проведен разговор с жалбоподателя в приемната ни или по телефона.
Общественият посредник е орган отчитащ дейността си пред Общинския съвет, институция гарантираща правата на човека на местно ниво.
Този отчет има за цел да опише основните анализи и приоритети гарантиращи защита на правата на човека, както и неговите правомощия, сфера на действие, както и на тяхната взаимосвързаност в рамките на Националната правна система, в рамките на ЕС и Международните механизми за правата на човека.
Целите остават същите – защита и допълнителна възможност за упражняване правата на гражданите, удовлетворяване на законните им интереси, съхраняване на техните свободи.
/ХЯ/
news.modal.header
news.modal.text