site.btaИРПС: Парите за реклама в медиите за изборите 2 в 1
Изборите 2 в 1 преминаха и отбелязаха нов негативен рекорд - едва малко над 2 милиона избиратели подадоха своя глас в изборите за народни представители и Европейски парламент.
В месеца на кампанията партиите сякаш не се надпреварваха, за да привлекат избирателите и да разпространят посланията си. Вместо това често в публичното пространство се обсъждаше дали това ще са последните парламентарни избори за годината. Същевременно кампанията за Европейски парламент (ЕП), която водиха формациите, в голяма степен остана на заден план. Това ясно пролича и от програмите на основните партии у нас, доколкото такива бяха публикувани.
И за тези две кампании Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) традиционно проследи средствата отделени от партиите за медийната реклама. Мониторингът включи официалните страници на 39 национални и регионални медии.
Прегледът на договорите между партиите и доставчиците на медийни услуги показва, че за месеца на предизборна кампания участниците в нея са платили 2 689 163 лв. (без ДДС). Това е общата сума от всички публикувани договори за кампанията за Народно събрание и за тази за Европейски парламент към 12 юни, 2024 г.
Възраждане е и формацията, която е отделила най-много ресурси за медийно присъствие - 507 890 лв., следвани от ПП-ДБ с 410 744.
На първо място по привлечени средства е Българската национална телевизия с 569 488 лв., следвана от Евроком с 568 181 лв. и bTV с 349 066 лв.
С медийни пакети пък формациите, които не получават субсидия, са заплатили за реклама и разпространение на своите послания в медиите 1 678 235 лв.
И в тази кампания проверихме формациите и техните кандидати, които са публикували спонсорирано съдържание във Фейсбук. Данните за разходваните средства за конкретна формация обединяват всички спонсорирани постове, маркирани като платено политическо съдържание на стойност над 100 евро в периода 12 май - 10 юни, 2024 г.
В изборния месец най-много средства са отделили коалицията Продължаваме Промяната – Демократична България - 209 268 евро, с които са били разпространени 1 658 публикации. След тях по разходи в социалната мрежа се нареждат от Има такъв народ - с 52 290 евро за 251 публикации. На трето място са от ГЕРБ-СДС, отделили 49 812 евро, за да спонсорират 509 публикации, с които да таргетират потенциалните си избиратели.
Подробна информация за формациите и техните разходи за медии в кампанията, може да откриете в публикацията на платформата ни “Отворен парламент” - “Парите за реклама в медиите за изборите 2 в 1”
news.modal.header
news.modal.text