site.btaБСК създаде 16 секторни методики и програми за неформално обучение за развитие на дигитални умения
Инструментите помагат на предприятията да формират собствен модел и капацитет за развитие на дигиталните умения на работната си сила
· Само 20% от предприятията разполагат със стратегии и дългосрочни програми за дигитализация.
· Около 35% от предприятията считат, че имат други неотложни приоритети и не планират увеличаване на инвестициите в дигитализация.
· Отделя се повече внимание на технологиите, отколкото на хората!
Това са само част от изводите от осъществените проучвания в рамките на проект „Готови за дигитална трансформация“, изпълняван от Българската стопанска камара (БСК), в партньорство с Министерството на труда и социалната политика (МТСП) и Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).
Анализите показват, че търсенето на дигитални умения на пазара на труда, в значителна степен превишава предлагането. Процесите на цифровизация са засегнали почти 90% от работните места. Около 70% от изследваните лица посочват, че в последните няколко години са настъпили съществени промени във функциите и задачите, които изпълняват. Всеки втори анкетиран твърди, че промените са комплексни и засягат, както управлението на бизнес процесите, така и характера (организацията) на труда в неговото предприятие.
Внедрените дигитални технологии и новите бизнес решения обхващат множество дейности и процеси, свързани с управлението на данни и информация, комуникациите, управлението на ресурси, оптимизацията и контрола на производството, киберсигурността, управлението на взаимоотношенията с клиентите, маркетинга и продажбите, управлението на персонала и пр. Всичко това води до „натиск“ към изискванията за умения и значително повишаване на очакваното от работодателите ниво на дигитална компетентност.
Стандартите за дигитална компетентност на ключовите за секторите длъжности показват, че над 55% от дигиталните умения изискват ниво на владеене „напреднало“ и „високо специализирано“. На този фон, само една трета от изследваните лица, заемащи ключови за предприятията длъжности и професии, покриват изискванията на работните места за ниво на специфична дигитална компетентност. Всяко второ от изследваните лица има в една или друга степен проблеми (дефицити) с дигиталните умения, което неизбежно рефлектира върху качеството на работа и пригодността за заетост в условията на преход към цифровизирани работни места. Около 15% от изследваните лица имат задълбочаващи се проблеми с дигиталните умения, което засилва риска от загуба на работа и ограничаване достъпа до пазара на труда.
Формалното образование изостава от динамиката в развитието на дигиталните технологии. По тази причина, все по-голямо значение придобиват политиките на работодателите в областта на неформалното обучение на служителите в развитие на специфични за предприятията дигитални умения и създаването на среда, насърчаваща и подпомагаща непрекъснатото учене и самоусъвършенстване на работното място. За съжаление, малките и част от средните предприятия изпитват недостиг на финансови ресурси и ограничават програмите си за обучение в дигитални умения на служителите до покриване на част от настоящите дефицити, а не на бъдещите си потребности.
В тази връзка, с цел подпомагане на предприятията за преодоляване на дисбалансите в дигиталните умения, БСК създаде нови, специфични за всеки от 16-те сектора, включени в проекта, инструменти под формата на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите и препоръчителни програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения. Изходна база за тяхното създаване е извършеното изследване и анализ на добри международни и национални практики и подходи в осигуряването на продължаващо обучение и развитие на дигиталните умения на заетите лица. В изследването са описани и анализирани:
· изисквания и препоръки на ЕС към продължаващото (корпоративното) обучение за развитие на дигитални умения в работната сила;
· международни стандарти за дигитална компетентност;
· подходи и инструменти за оценка на нивото на дигитална компетентност;
· типове подходи в развитието и обучението в дигитални компетентности;
· корпоративни модели на водещи компании за оценка и обучение в дигитални умения на служителите.
Методическите указания са ориентирани към ръководствата на предприятията и специалистите, занимаващи се с обучение и развитие на човешките ресурси. Целта на тези документи е да послужат като методологическа основа за развитието на по-ефективни политики и практики и да подпомогнат формирането на собствен модел и капацитет на предприятията в развитието на дигиталните умения на работната си сила.
Методическите указания съдържат описание и препоръки по отношение на:
· методи и инструменти за оценка на потребностите от фирмено обучение в областта на дигиталните умения;
· методически изисквания към политиките и системите за планиране, организиране и измерване на ефективността от фирменото обучение;
· съвременни изисквания към уменията на фирмените обучители и ментори (наставници) в поддържането и надграждането на дигиталната компетентност на работещите;
· подходи във взаимодействието с образователни и обучаващи институции в областта на дигиталните умения.
Секторните препоръчителни програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения в работната сила имат за цел да подпомогнат развитието на дигитални компетентности у хората, изпълняващи ключови функции в реализацията и усъвършенстването на бизнес процесите в предприятията. Програмите са препоръчителна методическа основа за дефиниране и актуализиране на корпоративните програми за обучение на работниците и служителите в областта на дигиталните умения. Те са подходяща база за самооценка, обучение и валидиране уменията на работещите в секторите, в съответствие със съвременните изисквания и стандарти за дигитална компетентност. Програмите допринасят за актуализиране и подобряване на качеството на услугите на доставчиците на неформално обучение, в съответствие със специфичните потребности на икономическите сектори.
Секторните препоръчителни програми за неформално обучение имат два елемента:
1. Концепция, изходна основа за разработване на програмата, описваща основните предизвикателства пред сектора, свързани с прехода към цифровизация и дигитална трансформация, потребностите от дигитални умения, констатираните нeсъответствия (дефицити) в дигиталните умения на работещите, методи за обучение и оценка на резултатите;
2. Препоръчителна програма с 30-40 теми в областта на специфичните дигитални умения, класифицирани по области и нива на дигитална компетентност, описани с очаквани резултати от обучението и хорариум.
16-те секторни препоръчителни програми са свободно достъпни на сайта на проекта. До края на м. май т.г. програмите ще бъдат тествани и валидирани от 520 заети лица чрез преминаване на пилотно тестово е-обучение по разработеното учебно съдържание на 36 е-курса в създадена за целта електронна платформа за обучение https://bia.contipso.com. Платформата също ще бъде свободна за обществено ползване от началото на юли 2023 г. (след приключване на тестовия й период).
news.modal.header
news.modal.text