site.btaМинистърът на отбраната Атанас Запрянов: Изясняваме причините за авиационния инцидент, за да не допускаме такива в бъдеще
„Стремим се да изясним причините и обстоятелствата за авиационния инцидент, за да не допускаме такива в бъдеще“, това каза министърът на отбраната Атанас Запрянов днес, 15 октомври, на пресконференцията, на която бяха оповестени резултатите от проверката на Служба „Военна полиция“ на авиационния инцидент от 13 септември 2024 г. „Това разследване е независимо от съдебното и досъдебно разследване на такива злополуки, като неговата цел е предотвратяването им в бъдеще. Установяване на степента на нечия вина или отговорност не е предмет на тази дейност“, посочи министърът на отбраната.
„За мен като човек и министър е изключително тежко да приема този инцидент, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерство на отбраната. Машините се купуват, самолети също, но добре обучени, професионални пилоти, не можем да върнем по никакъв начин“, подчерта министър Запрянов.
„Предприех необходимите мерки, за да може в бъдеще такива инциденти да се сведат до минимум, за да може българските военни летци да изпълняват спокойно и професионално своите задължения и най-вече обучението им да бъде сигурно и обезпечено“, каза още министърът на отбраната Атанас Запрянов.
Докладът на комисията за разследване на авиационното произшествие на 13 септември 2024 г. с учебно-боен самолет L-39ZA „Albatros“, назначена със заповед на министъра на отбраната, беше представен от държавния инспектор Петко Василев от отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти“ в Служба „Военна полиция“.
Комисията работи в четири основни направления: проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полетите; медицинско изследване; изследване на авиационната техника и проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие.
В доклада е разгледана организацията на полетите в съответните военни формирования, създадена със заповед на командира на ВВС. Разгледани са мерките за безопасност и данните за медицинското състояние на екипажа, като е констатирано, че то позволява изпълнението на летателните задачи за деня. Според данните за екипажа майор Петко Димитров за 2024 г. е имал изпълнен нальот от 50 часа и 30 минути, от които през септември 11 часа и 25 минути. Изпълнявал е общо 529 броя зони сложен пилотаж на средна и малка височина, от тях - 24 броя през 2024 г. Старши лейтенант Венцислав Дункин за 2024 г. е имал изпълнен нальот от 51 часа, от които през септември 3 часа и 40 минути. Изпълнявал е общо 124 броя зони сложен пилотаж на средна и малка височина, от тях през 2024 г. - 27 броя. И двамата нямат налагани наказания за летателната дейност. По хипотезата за евентуален отказ на авиационната техника разследващата комисия не е констатирала отклонения в параметрите на работа на авиационната техника и отхвърля тази версия като малко вероятна.
Като основна причина за катастрофата в доклада се посочва поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на фигури от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са посочени: „Нарушаването на мерките за безопасност; Нарушаването на реда за изпълнение на полетната задача; Неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикална равнина“.
„Със заповед на министъра на отбраната съм назначен за председател на работна група за проверка на документите за планирането, организацията, провеждането и контрола на летателната подготовка във ВВС и ВВВУ „Георги Бенковски”. Групата е съставена от експерти от Щаба на отбраната и Министерството на отбраната. Срокът за изпълнение е 31 октомври 2024 г.“, заяви заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков. Той посочи задачите, които стоят за изпълнение пред работната група.
Сред тях е извършването на проверка на документите, регламентиращи летателната дейност с военни въздухоплавателни средства, като се обърне внимание на тези, които са пряко свързани с провеждането на открития летателен ден, за тяхната актуалност и приложимост. Също така да се извърши проверка на организацията и планирането на летателната подготовка във ВВС и ВВВУ „Георги Бенковски“ през 2024 г., както и да се направи оценка на планираните задачи и нальот за тази година и тяхното съответствие с разполагаемите ресурси.
Генерал-лейтенант Стойков отбеляза също и извършването на сравнителен анализ на разполагаемия авиационен ресурс, планираната летателна дейност за годината и възможностите за изпълнението им, съобразено с разполагаемото време от календарната година и спазването на мерките за безопасно и безаварийно изпълнение на планираните задачи. Последната задача пред работната група е да се извърши проверка на отчитането на летателната подготовка и осъществяването на контрол на дейностите по организиране и изпълнение на планираните задачи и нальот. „Проверката започна и сме в процес на изпълнение на всичките тези дейности с експертите от групата. Предстои доста голям обем работа“, каза заместник-началникът на отбраната.
„Летателната подготовка, изправността на летателната техника, условията за летене - всичко трябва да съответства на задачите, които се поставят на пилотите. Ние готвим бойни пилоти, не готвим пилоти за демонстрации“, каза в заключение министърът на отбраната Атанас Запрянов и подчерта: „Трябва да представим реално фактите такива, каквито са. Дължим го на хората, които загинаха, изпълнявайки служебния си дълг, както и на техните близки“. Дирекция „Социална политика и политика по военнопатриотично възпитание“ е провела срещи с близките на двамата пилоти и са предприети съответните стъпки за компенсации.
news.modal.header
news.modal.text