КНСБ – Прессъобщение

site.btaОтворено писмо от Федерацията на синдикатите в здравеопазването към КНСБ

Отворено писмо от Федерацията на синдикатите в здравеопазването към КНСБ
Отворено писмо от Федерацията на синдикатите в здравеопазването към КНСБ

ДО

Г-Н РУМЕН РАДЕВ

ПРЕЗИДЕНТ НА Р БЪЛГАРИЯ

СОФИЯ 1123, 

БУЛ. КНЯЗ АЛЕКСАНДЪР ДОНДУКОВ №2

 

ДО

Д-Р АЛЕКСАНДЪР СИМИДЧИЕВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ПОСТОЯННАТА КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ

ПРИ 49 НАРОДНО СЪБРАНИЕ

СОФИЯ 1169,

ПЛ.КНЯЗ АЛЕКСАНДЪР I №1

 

ДО

Г-Н ДИМИТЪР ГЛАВЧЕВ

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ

СОФИЯ 1594, 

БУЛ. КНЯЗ АЛЕКСАНДЪР ДОНДУКОВ №1

 

ДО

Д-Р ГАЛЯ КОНДЕВА

МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

СОФИЯ 1000, 

ПЛ. СВЕТА НЕДЕЛЯ №5

 

ОТВОРЕНО ПИСМО

от 

Изпълнителния комитет  на Федерацията на синдикатите в здравеопазването при КНСБ  относно нежеланието на работодателите да сключат Колективен трудов договор за отрасъл „Здравеопазване“

 

УВАЖАЕМИ Г-Н РАДЕВ,

УВАЖАЕМИ Д-Р СИМИДЧИЕВ,

УВАЖАЕМИ Г-Н ГЛАВЧЕВ,

УВАЖАЕМА Д-Р КОНДЕВА,

УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,

С изключителна тревога и загриженост ИК на ФСЗ следи развитието на ситуацията, при която се създават изкуствени пречки за подписването  на Колективен трудов договор (КТД) за отрасъл „Здравеопазване“ и нежеланието на работодателите в отрасъла да участват в конструктивен и партньорски социален диалог.

За първи път от 2000 г. насам, когато беше сключен първия КТД от д-р Иван Кокалов, председател на ФСЗ при КНСБ, д-р Теодора Вълчева, председател на Медицинската федерация при КТ Подкрепа и министъра на здравеопазването д-р Илко Семерджиев,  сме свидетели на безпрецедентен отказ на работодателите да сключат КТД, като действието на последния изтече през месец април тази година.

След 2000 г. ФСЗ през две години сключва Колективен трудов договор в отрасъл Здравеопазване като към настоящия момент липсва такъв договор. С промяна в ЗЗО (ДВ, бр. 13 от 2023 г., в сила от 07.02.2023 г., чл.55, т.3б) законодателят вмени задължението за БЛС и НЗОК подписаните Национални рамкови договори да съдържат и изисквания относно основните трудови възнаграждения на медицинските специалисти, работещи в лечебни заведения за болнична помощ в изпълнение на договори с НЗОК.

ФСЗ винаги е реализирала дейностите си в контекста на социалния диалог на принципите на социално партньорство, обществена дискусия, защита на социалните и граждански права на работещите и изграждане на обществено приемлива и устойчива здравеопазна система, предоставяща услуги с високо качество. ФСЗ винаги е изграждала и поддържала режим на доверие с работодателите и равнопоставени партньорски отношения.

Въпреки нашите многобройни усилия в рамките на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество представителите на работодателите показаха негативно отношение към преговорите и заявиха неколкократно липсата на желание да участват в заседанията на съвета, като стигнаха дотам, че започнаха да отсъстват постоянно в насрочените заседания.

На последното заседание през м.май т.г., на заседанието на Отрасловия съвет се получиха няколко писма от представители на работодателите:  г-н Кирил Домусчиев, председател на КРИБ, проф. д-р Красимир Иванов, който като председател на Асоциацията на университетските болници заедно с д-р Неделчо Тотев, председател на сдружението на общинските болници в страната, от името на Българска стопанска камара, изразяват негативно отношение към преговорите и категоричното им нежелание да участват в заседанията на съвета, като предложиха нелегитимни и дори явно противоречащи на актуалното законодателство предложения. Основното им такова „предложение“ е това за създаването на работни групи, които да извършват анализ на състоянието на всяко отделно здравно заведение и пр., което се явява по съществото си явна  злоупотреба с правото и е извън контекста на общите правни принципи регулиращи не само трудовото законодателство но и организацията на здравеопазването в страната. Тези принципи са императивно дефинирани и в чл.52 от Кодекса на труда (КТ), и в чл.55, ал.2, т.3б от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО).

Друго „предложение“ беше синдикатите да направят анализи и да представят данни за  общите приходи на лечебните заведения – дейност която не влиза в правомощията на синдикалните организации. Нещо повече – съгласно чл.52 от Кодекса на труда работодателите предоставят „своевременна, достоверна и разбираема информация за икономическото и финансовото си състояние, която е от значение за сключването на колективния трудов договор. Вместо такава информация представителите на синдикатите получиха обяснения с общи фрази и оплаквания, че приходите най-вече на общинските болници са малко и това не позволявало работните заплати да нарастват.

ИК на ФСЗ е категорично несъгласен с изразеното намерение и „призива“ от страна на ротационния председател на АОБР, от името на браншовите организации в отрасъл Здравеопазване, за някаква „незабавна инициатива“, с която да се отмени чл.55, ал.2б от ЗЗО и за сключване на Националния рамков договор за 2023-2025 година. Считаме тази претенция за абсолютен правен нонсенс, защото ако това предложение бъде осъществено то ще разреши НЗОК, която е институцията управляваща разходването на обществените средства в здравеопазването, да не може да се позовава на общите законови критерии в частност и КТД и по същество се отваря още един път за корупция в здравната система.

Липсата на Отраслов КТД води не само до замразяване на доходите на работещите в някои лечебни заведения, но и до невъзможност да се получават социални придобивки, които бяха регламентирани в този договор – допълнителни дни платен отпуск, други допълнителни трудови възнаграждения, застраховки и др.

Налице е ощетяване на работещите и накърняване на техните права от анти-социалната политика, водена от работодателите.

ИК на ФСЗ твърди, че държавата също неглижира своята роля и задължения, вменени в чл.2а от Кодекса на труда, а именно да „насърчава социалния диалог и двустранното сътрудничество между синдикалните организации и организациите на работодателите“. Към настоящия момент държавата е само пасивен наблюдател на случващото се.

ИК на ФСЗ напомня, че Европейския комитет на регионите с Резолюция относно инициативата за укрепване на социалния диалог (2023/C 188/02), препоръчва на държавите – членки да полагат повече усилия за укрепването на социалния диалог, тъй като ЕК има за цел да постави социалния диалог в центъра на процеса на вземане на решения на европейско и национално равнище. В Резолюцията се разглежда необходимостта от силен социален диалог на всички равнища и се представят насоки относно най-добрите начини за укрепване на социалния диалог и колективното договаряне. Инициативата на Комисията е и мярка за прилагане на принцип 8 от Европейския стълб на социалните права (ЕССП), съгласно който трябва да се провеждат консултации със социалните партньори относно разработването и изпълнението на икономическите политики, политиките по заетостта и социалните политики.

ИК на ФСЗ заявява, че ще уведоми всички европейски и международни синдикални организации, в които членува самостоятелно или чрез КНСБ - Международната организация на труда (МОТ), Европейската федерация на работещите в сферата на обслужването (EPSU) и Интернационала на публичните услуги (PSI), както и Европейската комисия, а също и  Комитета за социален диалог – SDC и други за недемократичната и антисоциална политика на работодателите и пасивната роля на държавата.

ИК на ФСЗ напомня отново за своята категорична позиция, а именно, че в случай, че не се изготви и сключи актуален отраслов КТД и държавата в лицето на МЗ продължи пасивната си политика, от името на ФСЗ, ние ще организираме конкретни ефективни протестни действия на национално ниво, защото въпросът е от жизнена важност не само за работещите н здравната система, но и за цялото българско общество.

ИК на Федерацията на синдикатите в здравеопазването при КНСБ

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:20 на 26.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация