site.btaКомисията за енергийно и водно регулиране прие становище по проекта на Закон за водоснабдяване и канализация
Според регулаторния орган поредният законодателен проект отново не постига дългосрочно разрешаване на проблемите във ВиК сектора
Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР, Комисията) прие днес решение, с което одобри Становище по проекта на Закон за водоснабдяването и канализацията (ЗВиК), публикуван на 10.06.2024 г. на интернет страницата на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и на Портала за обществени консултации.
Това е четвъртият проект на ЗВиК, който вносителят публикува за обществено обсъждане, след предходните проекти от 2020 г., 2022 г. и 2023 г. По всеки от тях КЕВР е представяла становище. В публикувания нов законопроект не са отразени направените предходни критични становища от КЕВР и от други заинтересовани лица, което нарушава съществени принципи на законодателния процес.
Комисията счита, че предложението за разделяне на КЕВР и обособяването на нова Комисия за регулиране на ВиК услугите е необосновано. Вносителят не е представил мотиви, налагащи необходимостта от разделяне на регулатора. Към момента не са констатирани каквито и да е проблеми или препятствия при осъществяването на функциите на КЕВР в различните сектори в рамките на една административна структура. След проведени работни срещи от страна на Комисията с представители на ЕК, отговарящи за изпълнението на Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България е видно, че от тяхна страна не се очаква разделяне на КЕВР, а се изисква подобряване на нормативните и регулаторни изисквания, което може да се постигне чрез изменения и допълнения на Закона за регулиране на ВиК услугите.
Въпреки, че това е четвърти проект на ЗВиК, подложен на обществено обсъждане, в който се предлага разделянето на КЕВР и обособяването на отделни комисии за енергийно и за водно регулиране, за първи път в този законопроект са представени норми, представящи конкретния подход за предложеното разделяне. Извършеният преглед на предложените текстове показва, че те са неясни и противоречиви, ще породят значителни проблеми при тяхното прилагане. Ще възникнат съществени рискове пред бъдещата работа на двете комисии, с което ще се застраши не само регулирането на ВиК сектора, но и на дейностите в сектор Енергетика.
В предложения нов проект на ЗВиК отново липсва анализ на прилагането на съществуващото законодателство, респективно не е представена адекватна визия за цялостното бъдещо развитие на ВиК сектора в Република България. С него не се осигурява изпълнението на решението на Народното събрание от 13.12.2019 г., изискванията на Националния план за възстановяване и устойчивост, както и на новите изисквания на ЕС, отразени в новите директиви за питейни и отпадъчни води. В тази връзка в становището на КЕВР са направени редица конкретни предложение за изменения и допълнения на законопроекта, които следва да бъдат разгледани по същество от вносителя, ако се продължи процедурата по приемане на нов закон, вместо предложеното изменение на действащите нормативни актове.
Необходим е сериозен обществен дебат за ролята и отговорностите на основните участници във ВиК сектора - независимия регулатор на качеството и цените на ВиК услугите, собствениците на публичните ВиК системи и възложители по договор, ВиК операторите и техните собственици (принципали). До момента подобно обсъждане не е проведено. Същевременно е видно нежелание за провеждането му от страна на МРРБ - институцията, на която действащата нормативна уредба е вменила ангажимента за осъществяване на държавната политика в отрасъла водоснабдяване и канализация на национално ниво.
Пълният текст на становището е публикуван тук.
news.modal.header
news.modal.text